Τῇ ΚΗ’ (28ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ὁμολογητοῦ καὶ Μάρτυρος ΣΤΕΦΑΝΟΥ τοῦ Νέου.

ΕΙΚΟΝΑ

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ὁ ἐν Ἁγίοις Πατὴρ ἡμῶν ὁ Νέος, ὁ διὰ πασῶν τῶν ἀρετῶν πεπλουτισμένος, ἦτο ἀπὸ τὴν Κωνσταντινούπολιν, εἰς τὴν ὁποίαν ἐγεννήθη κατὰ τὰς ἡμέρας τοῦ Βασιλέως Ἀναστασίου Β’ τοῦ καὶ Ἀρτεμίου καλουμένου, τοῦ βασιλεύσαντος ἐν ἔτει ψιγ’-ψιε’ (713-715). Εἶναι δὲ πράγματι μέγας πλοῦτος καὶ θεῖον πρᾶγμα ἡ ἀρετὴ καὶ πολλῶν ἐγκωμίων ἀξία ἀληθῶς, ὄχι μόνον διότι ἀνταμείβει τοὺς φίλους της φιλοτίμως, ἀλλὰ καὶ διότι μόνον δι’ αὐτῶν τῶν ἐγκωμίων δύναται νὰ σύρῃ πρὸς τὸ μέρος της τοὺς φίλους της ἐξάπτουσα τὸν ζῆλον εἰς τὰς ψυχὰς καὶ τὰς καρδίας αὐτῶν. Ἐπαινοῦντες δὲ τοὺς φιλαρέτους καὶ διηγούμενοι προθύμως τὸν βίον αὐτῶν, δεικνύομεν πρὸς αὐτοὺς εὐγνωμοσύνην καὶ εὐλάβειαν καὶ παρακινοῦμεν καὶ ἄλλους νὰ μιμῶνται αὐτούς. Ἐπειδὴ λοιπὸν εἷς ἐκ τούτων εἶναι καὶ ὁ μακάριος Στέφανος, ἄριστος εἰς ὅλα καὶ τῆς ἀρετῆς ἐραστὴς περιφανής, ἄς διηγηθῶμεν λεπτομερῶς τὴν γέννησιν και ἀνατροφὴν αὐτοῦ, τὰ ἀσκητικὰ παλαίσματα καὶ τὰ μαρτυρικὰ τρόπαιά του ὡς καὶ τὰ διαπρεπῆ ἀριστεύματα αὐτοῦ.

Οὗτος λοιπὸν ὁ σπουδαῖος καὶ ἐπίσημος βλαστὸς ἐγεννήθη ἐν Κωνσταντινουπόλει, ὡς εἴπομεν, ἀπὸ γονεῖς φιλοθέους καὶ Ὀρθοδοξοτάτους, πλουσίους κατὰ τὴν περιουσίαν, κατὰ δὲ τὴν ψυχὴν πλουσιωτέρους. Οὗτοι δίδοντες ἐλεημοσύνας εἰς πένητας καὶ φοιτῶντες εἰς τὴν Ἐκκλησίαν, ἤκουαν τὴν ἱερὰν Λειτουργίαν, παρεκάλουν δὲ τὸν Θεὸν ἵνα τοὺς χαρίσῃ παιδίον ἄρρεν, διότι εἶχον δύο θυγατέρας πρὶν ἢ γεννήσωσι τὸν Στέφανον. Ἡ μήτηρ αὐτοῦ ἐκαλεῖτο Ἄννα καὶ μετέβαινεν εἰς τὸν Ναὸν τῶν Βλαχερνῶν πολλάκις καὶ παρεκάλει τὴν Παναγίαν Θεοτόκον νὰ τῆς χαρίσῃ υἱὸν κατὰ τὴν ἐπιθυμίαν της. Μίαν λοιπὸν Παρασκευήν, κατὰ τὴν ὁποίαν εἶχον παννυχίδα, ηὔξησεν ἡ Ἄννα τὴν δέησιν εἰς τὸν ρηθέντα Ναὸν, καὶ παρεκάλει τὴν Παναγίαν μὲ δάκρυα, ἵνα γεννήσῃ ἄρρεν τέκνον καὶ νὰ τὸ ἀφιερώσῃ εἰς τὸν Ναόν της· εἰς τὸ τέλος δὲ τῆς προσευχῆς ἀπεκοιμήθη ὀλίγον καὶ βλέπει καθ᾽ ὕπνον γυναῖκα τινὰ ὡραίαν καὶ πάγκαλον, ἥτις ἤγγισε τοὺς πόδας αὐτῆς καὶ τῆς λέγει· «Ὕπαγε εἰς εἰρήνην καὶ θέλεις συλλάβει υἱόν, ὡς ἐζήτησας». Τότε ἡ Ἄννα ἐξύπνησε καὶ ἀνεχώρησε χαίρουσα διὰ τὸ ποθούμενον ἄγγελμα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Πατριάρχης Γερμανὸς Αʹ πατριαρχεύσας τὸ 714-730. Ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ Ἰσαύρου, δι’ ὃ καὶ Ὁμολογητὴς ἀπεκλήθη. Ἡ μνήμη του τιμᾶται τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τοῦ θαύματος τούτου καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[3] Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Αὐξέντιος ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους Θεοδοσίου τοῦ Μικροῦ (408-450), ἡ δὲ μνήμη αὐτοῦ τιμᾶται τὴν ιδʹ (14ην) Φεβρουαρίου (βλέπε εἰς Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οὕτως ἴσως ὠνομάζει τὴν νοτίως τῆς Μ. Ἀσίας θάλασσαν.

[6] Κωνσταντῖνος Εʹ ὁ Κοπρώνυμος (741-775) καὶ ὁ τούτου υἱὸς Λέων Δʹ ὁ Χάζαρος (775-780). Τοῦτον ὁ πατήρ του Κωνσταντῖνος Εʹ εἶχεν ἀνακηρύξει συμβασιλέα ἀπὸ τοῦ πρώτου ἔτους τῆς ἡλικίας του (751) διὸ καὶ ὁ χαιρετισμὸς ἀπευθύνεται ἀπὸ μέρους τῶν δύο συμβασιλέων. Τοῦ Λέοντος Δʹ σύζυγος ὑπῆρξεν ἡ Εἰρήνη ἡ μετὰ τὸν θάνατον αὐτοῦ συγκαλέσασα τὴν Ἁγίαν Ζʹ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει 787 καὶ ἀναστηλώσασα τὴν Ὀρθοδοξίαν. Περὶ τῶν συμβάντων κατὰ τὴν περίοδον τῆς Εἰκονομαχίας βλέπε γενικώτερον εἰς τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[7] Συρογενής· γεννηθεὶς ἐκ Σύρων, δηλαδὴ ἀλλόφυλος. Βιτάλιος· ζωντανός, ζωώδης.

[8] «Καὶ εἶπεν Ἠλιού· οὐ διαστρέφω τὸν Ἰσραήλ ὅτι ἀλλ’ ἢ σὺ καὶ ὁ οἶκος τοῦ πατρός σου» (Γʹ Βασιλ. ιηʹ 18).

[9] «Ἵνα τί ἐφρύαξαν ἔθνη καὶ λαοὶ ἐμελέτησαν κενά; Παρέστησαν οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς, καὶ οἱ ἄρχοντες συνήχθησαν ἐπὶ τὸ αὐτὸ κατὰ τοῦ Κυρίου καὶ καὶ κατὰ τοῦ Χριστοῦ αὐτοῦ» (Ψαλμ. βʹ 1-2).