Τῇ ΚΗ’ (28ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ὁμολογητοῦ καὶ Μάρτυρος ΣΤΕΦΑΝΟΥ τοῦ Νέου.

ἐπῆρε τὴν ἄλλην καὶ τὴν μητέρα του καὶ πηγαίνων εἰς τὸ ὄρος τὰς ἐκούρευσεν ὁ Γέροντάς του καὶ γίνεται τῆς ἀδελφῆς καὶ τῆς κατὰ σάρκα μητρὸς αὐτοῦ Πνευματικὸς Πατὴρ ὁ Στέφανος, καὶ τὰς ἔβαλεν εἰς γυναικεῖον Μοναστήριον, αὐτὸς δὲ ἔμεινεν εἰς τὴν ὑπακοὴν τοῦ Γέροντος, ὅστις εἰς ὀλίγον καιρὸν ἐτελεύτησεν. Ὁ δὲ Στέφανος ἐσύναξεν ὅλους τοὺς Μοναχοὺς καὶ τὸν ἐνεταφίασαν εὐλαβῶς καὶ ἐντίμως ὡς ἔπρεπεν.

Οἱ δὲ Μοναχοὶ ἐψήφισαν Ἡγούμενόν των τὸν θεῖον Στέφανον, ὅστις δὲν ἔλαβε μόνον διπλῆν τὴν Χάριν ὡς ὁ Ἐλισσαῖος ἀπὸ τὸν διδάσκαλον, ἀλλὰ καὶ πολλαπλασίως ἔγινεν ἐναρετώτερος. Ἦτο δὲ τότε ἐτῶν τριάκοντα, ὅταν ἔμεινε διάδοχος τοῦ Ἰωάννου εἰς τὸ σπήλαιον καὶ ἐκοπίαζε καθ᾽ἑκάστην ὡς μέλισσα ἄοκνος τὸ γλυκύτατον μέλι τῆς ἀρετῆς ἐργαζόμενος καὶ γλυκαίνων τὰς ψυχὰς τῶν ἀκροατῶν μὲ ψυχοσωτήρια λόγια· ἔκαμνε δὲ ἐργόχειρον, ποτὲ μὲν πλέκων τὰ δίκτυα, ποτὲ δὲ γράφων βιβλίον, ἐπειδὴ ἦτο καλλιγράφος ἐπιμελέστατος καὶ ἐσπούδαζε νὰ μὴ φάγῃ κόπον ἀλλότριον πώποτε, ἀλλὰ μᾶλλον ἄλλοι νὰ τρέφωνται ἀπὸ τὸ ἰδικόν του ἐργόχειρον. Εἶχε δὲ τὰς ἀρετὰς τῆς ψυχῆς, ἤτοι ἀγάπην, χαράν, εἰρήνην, πραότητα, μακροθυμίαν, χρηστότητα· ὅθεν καὶ πολλοὶ συνήγοντο ἀπὸ διαφόρους τόπους καὶ ἐγίνοντο ὑπήκοοί του, διὰ νὰ καρπώνωνται ἀπ’ ἐκεῖνα τὰ μελίρρυτα λόγια. Ἦλθε λοιπὸν πρὸς αὐτὸν πρῶτος ἐνάρετός τις ἄνθρωπος, Μαρῖνος ὀνόματι, ἔπειτα ἄλλοι τινές, Ἰωάννης, Χριστοφόρος καὶ Ζαχαρίας καλούμενοι, οἵτινες ἦσαν ἀγαθοὶ καὶ πραότατοι· μετὰ ταῦτα ἦλθον καὶ δύο κακότροποι, Σέργιος καὶ Στέφανος καλούμενοι, διὰ τοὺς ὁποίους θέλομεν εἴπει μετὰ ταῦτα· ἐπλήθυνε λοιπὸν ὁ ἀριθμὸς τῶν μαθητῶν αὐτοῦ ἕως εἴκοσιν.

Ὅθεν ὁ μακάριος Στέφανος, διὰ νὰ μὴ ἔχῃ ἐνόχλησιν καὶ νὰ διέρχεται μὲ περισσοτέραν σκληραγωγίαν, ἐψήφισε τὸν Μαρῖνον Ἡγούμενον, αὐτὸς δὲ εὗρε τόπον τινὰ εἰς τὸ αὐτὸ ὄρος ἡσυχαστικώτερον, καὶ ἐκεῖ ἔκτισε κελλίον μικρὸν πολύ, τὸ μάκρος δύο πήχεις καὶ τὸ πλάτος ἑνάμισυ, τὸ δὲ ὕψος ὅσον νὰ ἵσταται ἄνθρωπος κύπτων· εἰς δὲ τὸ ἀνατολικὸν μέρος ἔκαμε κόγχην μικρὰν ὡς Ἐκκλησίαν, ἀλλὰ τὴν γνώμην του δὲν ἐφανέρωσεν εἰς κανένα εἰμὴ μόνον εἰς τὸν Μαρῖνον, κλεισθεὶς δὲ μέσα εἰς τὸ κελλίον αὐτὸ ἔμεινε μόνος μόνῳ τῷ Θεῷ προσευχόμενος·


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Πατριάρχης Γερμανὸς Αʹ πατριαρχεύσας τὸ 714-730. Ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ Ἰσαύρου, δι’ ὃ καὶ Ὁμολογητὴς ἀπεκλήθη. Ἡ μνήμη του τιμᾶται τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τοῦ θαύματος τούτου καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[3] Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Αὐξέντιος ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους Θεοδοσίου τοῦ Μικροῦ (408-450), ἡ δὲ μνήμη αὐτοῦ τιμᾶται τὴν ιδʹ (14ην) Φεβρουαρίου (βλέπε εἰς Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οὕτως ἴσως ὠνομάζει τὴν νοτίως τῆς Μ. Ἀσίας θάλασσαν.

[6] Κωνσταντῖνος Εʹ ὁ Κοπρώνυμος (741-775) καὶ ὁ τούτου υἱὸς Λέων Δʹ ὁ Χάζαρος (775-780). Τοῦτον ὁ πατήρ του Κωνσταντῖνος Εʹ εἶχεν ἀνακηρύξει συμβασιλέα ἀπὸ τοῦ πρώτου ἔτους τῆς ἡλικίας του (751) διὸ καὶ ὁ χαιρετισμὸς ἀπευθύνεται ἀπὸ μέρους τῶν δύο συμβασιλέων. Τοῦ Λέοντος Δʹ σύζυγος ὑπῆρξεν ἡ Εἰρήνη ἡ μετὰ τὸν θάνατον αὐτοῦ συγκαλέσασα τὴν Ἁγίαν Ζʹ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει 787 καὶ ἀναστηλώσασα τὴν Ὀρθοδοξίαν. Περὶ τῶν συμβάντων κατὰ τὴν περίοδον τῆς Εἰκονομαχίας βλέπε γενικώτερον εἰς τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[7] Συρογενής· γεννηθεὶς ἐκ Σύρων, δηλαδὴ ἀλλόφυλος. Βιτάλιος· ζωντανός, ζωώδης.

[8] «Καὶ εἶπεν Ἠλιού· οὐ διαστρέφω τὸν Ἰσραήλ ὅτι ἀλλ’ ἢ σὺ καὶ ὁ οἶκος τοῦ πατρός σου» (Γʹ Βασιλ. ιηʹ 18).

[9] «Ἵνα τί ἐφρύαξαν ἔθνη καὶ λαοὶ ἐμελέτησαν κενά; Παρέστησαν οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς, καὶ οἱ ἄρχοντες συνήχθησαν ἐπὶ τὸ αὐτὸ κατὰ τοῦ Κυρίου καὶ καὶ κατὰ τοῦ Χριστοῦ αὐτοῦ» (Ψαλμ. βʹ 1-2).