Τῇ ΚΗ’ (28ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ὁμολογητοῦ καὶ Μάρτυρος ΣΤΕΦΑΝΟΥ τοῦ Νέου.

Μετ’ ὀλίγας ἡμέρας ἐψήφισαν Πατριάρχην τὸν Ἅγιον Γερμανὸν [1] καὶ συνηθροίσθη ἄπειρον πλῆθος διὰ νὰ τὸν ἴδωσιν, ἐπειδὴ ἦτο ἄνθρωπος περιφανὴς καὶ ἐνάρετος· μετέβησαν λοιπὸν καὶ οἱ γονεῖς τοῦ Στεφάνου, ὅτε ἦτο ἔγκυος ἡ μήτηρ του, ἥτις ἐστάθη εἴς τι μέρος ἐκ τοῦ ὁποίου ἔμελλε νὰ διέλθῃ ὁ Πατριάρχης καὶ τοῦ λέγει μετὰ πίστεως· «Εὐλόγησον, Δέσποτα, τὸ παιδίον τὸ ὁποῖον ἔχω εἰς τὴν κοιλίαν μου». Ὁ δὲ εἶπε πρὸς αὐτὴν ὡς προορατικὸς καὶ Ἅγιος· «Ὁ Θεὸς νὰ τὸ εὐλογήσῃ διὰ πρεσβειῶν Στεφάνου τοῦ Πρωτομάρτυρος». Καὶ τὴν στιγμήν, κατὰ τὴν ὁποίαν εἶπε ταῦτα, εἶδεν ἡ Ἄννα φλόγα πυρὸς ἐξελθοῦσαν ἐκ τοῦ στόματος τοῦ Πατριάρχου [2]. Ἀφοῦ δὲ ἐγεννήθη τὸ παιδίον, τὸ ὠνόμασαν, κατὰ τὴν πρόρρησιν, Στέφανον, λαβόντες δὲ αὐτὸ οἱ γονεῖς του το ἔφεραν εἰς τὸν ἐν Βλαχέρναις Ναὸν καὶ λέγει ἡ Ἄννα πρὸς τὴν Πανύμνητον· «Ὑποδέχθητι, Δέσποινα, τὸν παῖδα τὸν ὁποῖον μοὶ ἔδωκες· διότι εἰς σὲ καὶ τὸν μονογενῆ σου Υἱὸν τὸν ἀφιερῶ, ὡς πρὸ τῆς συλλήψεως ἔταξα». Οὕτως εἰποῦσα πρὸς τὴν Εἰκόνα, λέγει ταῦτα πρὸς τὸν σύζυγόν της· «Αὕτη ἡ Δέσποινα, ἀγαπητέ μου σύζυγε, ὑπῆρξεν ἡ αἰτία καὶ ἐγέννησα τὸν Στέφανον».

Τελέσαντες λοιπὸν τὴν εὐχαριστίαν πρὸς τὴν Θεοτόκον ἀμφότεροι ἐπέστρεψαν εἰς τὸν οἶκον των. Ὅταν δὲ ἤθελον νὰ βαπτίσωσι τὸ παιδίον, τὸ ἔφεραν εἰς τὴν Ἁγίαν Σοφίαν καὶ τὸ ἐβάπτισεν ὁ Ἅγιος Γερμανὸς τὸ Μέγα Σάββατον. Μετὰ ταῦτα, ἀφοῦ ἐμεγάλωσε, τὸ ἔδωσαν νὰ μάθῃ γράμματα· καὶ ἐπειδὴ ἦτο εὐφυὴς καὶ ὀξύτατος, ἔμαθεν εἰς ὀλίγον καιρὸν πολλὰ μαθήματα καὶ εἶχεν εὐλάβειαν εἰς τοὺς ἱεροὺς λόγους, κατὰ τὴν ἀνάγνωσιν τῶν ὁποίων ἵστατο ὄρθιος καὶ δὲν ἐνύσταξε ποτέ, πρὸ πάντων δὲ ὅταν ἤκουε λόγον τινὰ τοῦ θείου Χρυσοστόμου ἔχαιρε, διότι ἠγάπα τὰ συγγράμματά του περισσότερον τῶν ἄλλων καὶ ἐξ αὐτῶν ἐξεπαίδευσε τὸν βίον καὶ τὴν συμπεριφοράν του, διάγων ἐναρέτως· ποτὲ δὲν ὡρκίσθη οὔτε λόγον περιττὸν ὡμίλησεν, οὔτε ἄλλον ἤθελε νὰ ἀκούσῃ κατακρίνοντά τινα ἢ νὰ λέγῃ ἀπρεπεῖς λόγους. Ἐνίκησε τὴν φιλαργυρίαν τελείως καὶ δὲν ἤθελε νὰ ἴδῃ νομίσματα, κατεφρόνησε τὴν τιμὴν καὶ τὴν δόξαν καὶ ὅλας τὰς ἡδονὰς τοῦ σώματος καὶ ἁπλῶς εἰπεῖν εἶχε τόσην ἀκτημοσύνην καὶ ταπείνωσιν, ὥστε ἔχαιρεν εἰς τὴν λιτότητα τῆς τραπέζης καὶ τὴν εὐτέλειαν τοῦ ἐνδύματος περισσότερον ἢ ὅσον χαίρουσιν οἱ πλούσιοι εἰς τὰ πολύτιμα πράγματα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Πατριάρχης Γερμανὸς Αʹ πατριαρχεύσας τὸ 714-730. Ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ Ἰσαύρου, δι’ ὃ καὶ Ὁμολογητὴς ἀπεκλήθη. Ἡ μνήμη του τιμᾶται τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τοῦ θαύματος τούτου καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[3] Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Αὐξέντιος ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους Θεοδοσίου τοῦ Μικροῦ (408-450), ἡ δὲ μνήμη αὐτοῦ τιμᾶται τὴν ιδʹ (14ην) Φεβρουαρίου (βλέπε εἰς Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οὕτως ἴσως ὠνομάζει τὴν νοτίως τῆς Μ. Ἀσίας θάλασσαν.

[6] Κωνσταντῖνος Εʹ ὁ Κοπρώνυμος (741-775) καὶ ὁ τούτου υἱὸς Λέων Δʹ ὁ Χάζαρος (775-780). Τοῦτον ὁ πατήρ του Κωνσταντῖνος Εʹ εἶχεν ἀνακηρύξει συμβασιλέα ἀπὸ τοῦ πρώτου ἔτους τῆς ἡλικίας του (751) διὸ καὶ ὁ χαιρετισμὸς ἀπευθύνεται ἀπὸ μέρους τῶν δύο συμβασιλέων. Τοῦ Λέοντος Δʹ σύζυγος ὑπῆρξεν ἡ Εἰρήνη ἡ μετὰ τὸν θάνατον αὐτοῦ συγκαλέσασα τὴν Ἁγίαν Ζʹ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει 787 καὶ ἀναστηλώσασα τὴν Ὀρθοδοξίαν. Περὶ τῶν συμβάντων κατὰ τὴν περίοδον τῆς Εἰκονομαχίας βλέπε γενικώτερον εἰς τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[7] Συρογενής· γεννηθεὶς ἐκ Σύρων, δηλαδὴ ἀλλόφυλος. Βιτάλιος· ζωντανός, ζωώδης.

[8] «Καὶ εἶπεν Ἠλιού· οὐ διαστρέφω τὸν Ἰσραήλ ὅτι ἀλλ’ ἢ σὺ καὶ ὁ οἶκος τοῦ πατρός σου» (Γʹ Βασιλ. ιηʹ 18).

[9] «Ἵνα τί ἐφρύαξαν ἔθνη καὶ λαοὶ ἐμελέτησαν κενά; Παρέστησαν οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς, καὶ οἱ ἄρχοντες συνήχθησαν ἐπὶ τὸ αὐτὸ κατὰ τοῦ Κυρίου καὶ καὶ κατὰ τοῦ Χριστοῦ αὐτοῦ» (Ψαλμ. βʹ 1-2).