Τῇ ΚΗ’ (28ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ὁμολογητοῦ καὶ Μάρτυρος ΣΤΕΦΑΝΟΥ τοῦ Νέου.

ὅταν δὲ ἐπερνοῦσαν ἀπὸ τὸν Ναὸν τοῦ Ἁγίου Θεοδώρου τοῦ Μάρτυρος, ἐσήκωσεν ὀλίγον τὴν κεφαλὴν νὰ ἀποδώσῃ ὡς εὐσεβὴς τὴν τελευταίαν προσκύνησιν καὶ βλέπων αὐτὸν εἷς ἐξ ἐκείνων τῶν φονέων, ὀνόματι Φιλομμάτιος, ἐθυμώθη ὁ ἀνόητος λέγων· «Βλέπετε, ὅτι θέλει γίνει καὶ Μάρτυς εἰς τὰ ὕστερά του οὗτος ὁ ἀμνημόνευτος;». Ταῦτα εἰπὼν ἥρπασεν ἕνα ξύλον καὶ ἐκτύπησε δι’ αὐτοῦ μὲ ὅλην τὴν δύναμίν του εἰς τὴν μήνιγγα τοῦ Ἁγίου καὶ ὁ μὲν Ἅγιος ἐτελείωσε τὸ Μαρτύριον, ἡ δὲ θεία δίκη ἔφθασε δικαίως τὸν ἄδικον καὶ κατ’ αὐτὴν ταύτην τὴν ὥραν ὅπου ἐκτύπησε τὸν Ἅγιον εἰσῆλθεν ἐντὸς αὐτοῦ δαιμόνιον ἄγριον καί, πίπτων εἰς τὴν γῆν, ἔτριζε τοὺς ὀδόντας ἐκβάλλων ἀφρούς, εἰς τὴν κατάστασιν δὲ ταύτην ἔμεινεν ἕως τέλους δεινῶς ὁ δεινὸς καὶ ἀθλίως βασανιζόμενος.

Ἀλλὰ καὶ ἀπὸ τοιοῦτον θαυμάσιον δὲν ἐσωφρονίσθησαν οἱ ἀνόητοι, ἀλλὰ καὶ οὕτως ἀποθαμμένον ἔσυρον τὸν Ἅγιον καὶ δὲν ἔμεινε κανὲν μέλος τοῦ μακαρίου Στεφάνου ἀστεφάνωτον· αἱ χεῖρες καὶ οἱ πόδες του εἰς τοὺς λίθους συνετρίβησαν, τὰ δάκτυλα καὶ οἱ ὄνυχες ἀνεσπάσθησαν, ἡ κοιλία του ἔσπασε καὶ ἐχύθησαν ὅλα του τὰ ἐντόσθια, διότι ἕνας ἀπ’ ἐκείνους τοὺς μιαροὺς ἐπῆρε μίαν μεγάλην πέτραν μὲ τὰ δύο χέρια καὶ τὸν ἐκτύπησεν εἰς τὴν κοιλίαν καὶ εὐθὺς ὅλη ἡ κρυφία τῶν σπλάγχνων σύνθεσις ἐχύθη· πλὴν οὔτε τότε τὸν ἀφῆκαν οἱ ἀχόρταγοι, ἀλλὰ τὸν ἔσυρον εἰς ὅλον τὸν δρόμον καὶ τὸν ἐκτυποῦσαν μὲ λίθους, ὅχι μόνον οἱ ἄνδρες, ἀλλὰ καὶ αἱ γυναῖκες καὶ τὰ παιδία ἔρριπταν πέτρας ἐπάνω του, διὰ νὰ φανῶσι πιστοὶ πρὸς τὸν τύραννον. Ὅταν δὲ ἔφθασαν εἰς τὸν τόπον τοῦ Βοός, εἷς κάπηλος, ὅστις ἔψηνεν ἰχθῦς, ἥρπασεν ἕνα δαυλὸν καὶ κτυπήσας εἰς τὴν κεφαλὴν τοῦ Ἁγίου, ἔσχισεν αὐτὴν εἰς δύο· ὅθεν ἐχύθη εἰς τὴν γῆν ὁ μυελός του.

Τότε ἕνας εὐσεβής, τὴν κλῆσιν Θεόδωρος, προσεποιήθη ὅτι ὠλίσθησε καὶ ἔπεσε καὶ οὕτως ἔβαλεν εἰς τὸ μανδήλιον τὸν μυελὸν τοῦ Ἁγίου καὶ κρύπτων αὐτὸν ἔδραμε πάλιν νὰ ἴδῃ ποῦ θέλουν ρίψει τὸ ἅγιον λείψανον, ἐκεῖνοι δὲ ἐπορεύθησαν ἕως τὴν Μονὴν τοῦ Μονοκίονος· διότι ἐκεῖ εἰς ἐκεῖνο τὸ Μοναστήριον ἦτο ἡ ἀδελφὴ τοῦ Ἁγίου πολιτευομένη θεάρεστα· καὶ διὰ νὰ τὴν δυναστεύσουν νὰ ρίψῃ καὶ αὐτὴ λίθους εἰς τὸ λείψανον, τὸ ἐπέρασαν ἀπ’ ἐκεῖ ἐπίτηδες, ἀλλὰ ἐκείνη προεγνώρισε τὰς προθέσεις των·


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Πατριάρχης Γερμανὸς Αʹ πατριαρχεύσας τὸ 714-730. Ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ Ἰσαύρου, δι’ ὃ καὶ Ὁμολογητὴς ἀπεκλήθη. Ἡ μνήμη του τιμᾶται τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τοῦ θαύματος τούτου καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[3] Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Αὐξέντιος ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους Θεοδοσίου τοῦ Μικροῦ (408-450), ἡ δὲ μνήμη αὐτοῦ τιμᾶται τὴν ιδʹ (14ην) Φεβρουαρίου (βλέπε εἰς Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οὕτως ἴσως ὠνομάζει τὴν νοτίως τῆς Μ. Ἀσίας θάλασσαν.

[6] Κωνσταντῖνος Εʹ ὁ Κοπρώνυμος (741-775) καὶ ὁ τούτου υἱὸς Λέων Δʹ ὁ Χάζαρος (775-780). Τοῦτον ὁ πατήρ του Κωνσταντῖνος Εʹ εἶχεν ἀνακηρύξει συμβασιλέα ἀπὸ τοῦ πρώτου ἔτους τῆς ἡλικίας του (751) διὸ καὶ ὁ χαιρετισμὸς ἀπευθύνεται ἀπὸ μέρους τῶν δύο συμβασιλέων. Τοῦ Λέοντος Δʹ σύζυγος ὑπῆρξεν ἡ Εἰρήνη ἡ μετὰ τὸν θάνατον αὐτοῦ συγκαλέσασα τὴν Ἁγίαν Ζʹ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει 787 καὶ ἀναστηλώσασα τὴν Ὀρθοδοξίαν. Περὶ τῶν συμβάντων κατὰ τὴν περίοδον τῆς Εἰκονομαχίας βλέπε γενικώτερον εἰς τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[7] Συρογενής· γεννηθεὶς ἐκ Σύρων, δηλαδὴ ἀλλόφυλος. Βιτάλιος· ζωντανός, ζωώδης.

[8] «Καὶ εἶπεν Ἠλιού· οὐ διαστρέφω τὸν Ἰσραήλ ὅτι ἀλλ’ ἢ σὺ καὶ ὁ οἶκος τοῦ πατρός σου» (Γʹ Βασιλ. ιηʹ 18).

[9] «Ἵνα τί ἐφρύαξαν ἔθνη καὶ λαοὶ ἐμελέτησαν κενά; Παρέστησαν οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς, καὶ οἱ ἄρχοντες συνήχθησαν ἐπὶ τὸ αὐτὸ κατὰ τοῦ Κυρίου καὶ καὶ κατὰ τοῦ Χριστοῦ αὐτοῦ» (Ψαλμ. βʹ 1-2).