Τῇ ΚΗ’ (28ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ὁμολογητοῦ καὶ Μάρτυρος ΣΤΕΦΑΝΟΥ τοῦ Νέου.

Ὁ δὲ Ἅγιος εἶπε ταῦτα πρὸς τὸν Κάλλιστον· «Ἄκουσον, κύριε πατρίκιε· εἰς ἐμὲ ἡ ζωὴ μου εἶναι ὁ Χριστός, κατὰ τὸν Ἀπόστολον, καὶ εἶμαι ἕτοιμος διὰ τὴν Εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ νὰ λάβω τὸν θάνατον λοιπόν, ἐὰν ἔχω ἕνα κοχλιάριον αἵματος ἀκόμη, ἂς χυθῇ καὶ αὐτὸ διὰ τὸν Χριστόν μου· πλὴν ἀναγνώσατέ μου τὸν ὅρον τῆς Συνόδου σας, νὰ ἴδω ποῦ στηρίζετε τὴν καταστροφὴν τῶν ἁγίων Εἰκόνων σεῖς οἱ νεώτεροι». Τότε ὁ Κωνσταντῖνος τῆς Νικομηδείας ἀνέγνωσε τὴν ἀρχὴν οὕτω λέγων· «Ὄρος τῆς ἁγίας καὶ οἰκουμενικῆς ἑβδόμης Συνόδου». Ὁ δὲ Ἅγιος ἁρπάσας τὸν λόγον, ἔκαμε νεῦμα νὰ σιωπήσουν ὅλοι, καὶ λέγει πρὸς αὐτούς· «Ὦ μέγα ψεῦμα! κακὸν θεμέλιον ἐβάλετε καὶ κακὴν οἰκοδομὴν ἐτελέσατε· σεῖς κατεπατήσατε τὰ Ἅγια, καὶ τὴν Συνοδόν σας ἁγίαν καὶ οἰκουμενικὴν ἐπωνομάσατε; ὤ τῆς ἀτοπίας! οἱ τέσσαρες Πατριάρχαι, ὁ Ρώμης, ὁ Ἀλεξανδρείας, ὁ Ἀντιοχείας καὶ ὁ Ἱεροσολύμων οὔτε ἦσαν παρόντες, οὔτε ἀντεπροσωπεύθησαν εἰς αὐτήν, εἰμὴ μόνον ὁ Κωνσταντινουπόλεως, καὶ σεῖς τὴν λέγετε ψευδῶς οἰκουμενικήν; ἐὰν αὐτὴ δὲν συμφωνῇ μὲ τὰς ἄλλας ἕξ, πῶς ἑβδόμην τὴν ὀνομάζετε, καὶ ἐγράψατε ὅλα τὰ ἐναντία τῶν ἓξ Ἁγίων Συνόδων;».

Λαβὼν τότε τὸν λόγον ὁ Τρικάκκαβος λέγει· «Καὶ ποῖον δόγμα τῶν Συνόδων ἠθετήσαμεν;». Εἰς ταῦτα ἀποκριθεὶς ὁ Ἅγιος εἶπεν· «Δὲν συνηθροίσθησαν εἰς ἁγίας Ἐκκλησίας ὅλαι οἱ Σύνοδοι; ἡ Α’ εἰς τὴν τῆς Νικαίας Μητρόπολιν, ἡ Β’ εἰς τὴν Ἁγίαν Εἰρήνην εἰς τὸ Βυζάντιον, ἡ Γ’ εἰς τὸν Ἅγιον Ἰωάννην τὸν Θεολόγον εἰς τὴν Ἔφεσον, ἡ Δ’ εἰς τὴν Ἁγίαν Εὐφημίαν τῆς Χαλκηδόνος, ἡ Ε’ καὶ ἡ Ϛ’ ἐν Κωνσταντινουπόλει εἰς τὸν Ναὸν τῆς Ἁγίας Σοφίας! Εἰς αὐτοὺς ὅλους τοὺς Ναοὺς δὲν ἦσαν Εἰκόνες Ἁγίων; πῶς δὲν τὰς καθῄρεσαν οἱ Ἅγιοι Πατέρες; ἀποκρίθητι εἰς τοῦτο, Ἐπίσκοπε». Ὁ δὲ εἶπεν· «Οὕτως ἔχει ἡ ἀλήθεια». Τότε ὁ Ἅγιος ὑψώσας πρὸς τὸν οὐρανὸν τὰς χεῖρας καὶ τὰ ὄμματα ἐβόησε λέγων· «Ὅστις δὲν προσκυνεῖ τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν, περιγραπτὸν εἰς Εἰκόνα κατὰ τὸ ἀνθρώπινον, νὰ εἶναι ἀναθεματισμένος καὶ ἡ μερὶς αὐτοῦ μετὰ τῶν Ἰουδαίων, οἵτινες ἐσταύρωσαν τὸν Κύριον». Θαυμάζοντες λοιπὸν τὴν παρρησίαν τοῦ Ὁσίου οἱ ἀντικείμενοι, καὶ μὴ δυνάμενοι νὰ ἐναντιωθῶσι, τὸν ἐφυλάκισαν, καὶ ἐπιστρέψαντες κατῃσχυμμένοι εἰς τὸν τύραννον, ἀνήγγειλαν ἅπαντα· ὁ δὲ ἐθυμώθη, καὶ ἐπρόσταξε νὰ ἐξορίσωσι τὸν Ἅγιον εἰς τὴν Προικόννησον· ἔκαμε δὲ εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦ Φιλιππικοῦ ἡμέρας ἑπτὰ νῆστις καὶ τοῦ ἔπεμπε μὲν ὁ βασιλεὺς φαγητά, ὁ Ἅγιος ὅμως δὲν τὰ ἐδέχετο, ἀλλὰ τὰ ἐπέστρεφεν ὀπίσω.


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Πατριάρχης Γερμανὸς Αʹ πατριαρχεύσας τὸ 714-730. Ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ Ἰσαύρου, δι’ ὃ καὶ Ὁμολογητὴς ἀπεκλήθη. Ἡ μνήμη του τιμᾶται τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τοῦ θαύματος τούτου καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[3] Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Αὐξέντιος ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους Θεοδοσίου τοῦ Μικροῦ (408-450), ἡ δὲ μνήμη αὐτοῦ τιμᾶται τὴν ιδʹ (14ην) Φεβρουαρίου (βλέπε εἰς Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οὕτως ἴσως ὠνομάζει τὴν νοτίως τῆς Μ. Ἀσίας θάλασσαν.

[6] Κωνσταντῖνος Εʹ ὁ Κοπρώνυμος (741-775) καὶ ὁ τούτου υἱὸς Λέων Δʹ ὁ Χάζαρος (775-780). Τοῦτον ὁ πατήρ του Κωνσταντῖνος Εʹ εἶχεν ἀνακηρύξει συμβασιλέα ἀπὸ τοῦ πρώτου ἔτους τῆς ἡλικίας του (751) διὸ καὶ ὁ χαιρετισμὸς ἀπευθύνεται ἀπὸ μέρους τῶν δύο συμβασιλέων. Τοῦ Λέοντος Δʹ σύζυγος ὑπῆρξεν ἡ Εἰρήνη ἡ μετὰ τὸν θάνατον αὐτοῦ συγκαλέσασα τὴν Ἁγίαν Ζʹ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει 787 καὶ ἀναστηλώσασα τὴν Ὀρθοδοξίαν. Περὶ τῶν συμβάντων κατὰ τὴν περίοδον τῆς Εἰκονομαχίας βλέπε γενικώτερον εἰς τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[7] Συρογενής· γεννηθεὶς ἐκ Σύρων, δηλαδὴ ἀλλόφυλος. Βιτάλιος· ζωντανός, ζωώδης.

[8] «Καὶ εἶπεν Ἠλιού· οὐ διαστρέφω τὸν Ἰσραήλ ὅτι ἀλλ’ ἢ σὺ καὶ ὁ οἶκος τοῦ πατρός σου» (Γʹ Βασιλ. ιηʹ 18).

[9] «Ἵνα τί ἐφρύαξαν ἔθνη καὶ λαοὶ ἐμελέτησαν κενά; Παρέστησαν οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς, καὶ οἱ ἄρχοντες συνήχθησαν ἐπὶ τὸ αὐτὸ κατὰ τοῦ Κυρίου καὶ καὶ κατὰ τοῦ Χριστοῦ αὐτοῦ» (Ψαλμ. βʹ 1-2).