Τῇ ΚΗ’ (28ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ὁμολογητοῦ καὶ Μάρτυρος ΣΤΕΦΑΝΟΥ τοῦ Νέου.

Ἔπειτα συγκαλέσας ὅλους τοὺς αἱρεσιάρχας, ἤτοι Θεοδόσιον τὸν Ἐφέσου Ἐπίσκοπον, Κωνσταντῖνον τὸν Νικομηδείας, Σισίννιον τὸν Παστιλλᾶν, Βασίλειον τὸν Τρικάκκαβον, Κάλλιστον τὸν προειρημένον πατρίκιον, Κομβοκόσονα τὸν πρῶτον ἀντιγραφέα καὶ Νασαρᾶν τὸν τῶν Σαρακηνῶν ὁμόφρονα, τοὺς ἔστειλε νὰ διαλεχθοῦν μὲ τὸν Ἅγιον μήπως κατορθώσουν νὰ τὸν νικήσουν καὶ νὰ τὸν φέρουν εἰς τὴν μιαρὰν αὐτῶν καὶ ἄθεον αἵρεσιν.

Ἀπελθόντες ἐκεῖνοι εἰς τὸ Μοναστήριον ἔφεραν ἐνώπιόν των τὸν Ἅγιον βασταζόμενον, ἐπειδὴ δὲν ἠδύνατο, νὰ περιπατήσῃ, ὡς εἴπομεν, καὶ τότε λέγει εἰς αὐτὸν ὁ Ἐφέσου Θεοδόσιος· «Διατί, ἄνθρωπε τοῦ Θεοῦ διαστρέφεις τὸν λαόν, ὀνομάζων πάντας ἡμᾶς αἱρετικοὺς καὶ λέγων ὅτι σὺ μόνος εἶσαι Ὀρθόδοξος καὶ φρονεῖς καλλίτερα ἀπὸ τοὺς βασιλεῖς, τοὺς Πατριάρχας, τοὺς Ἐπισκόπους καὶ ὑπὲρ τοὺς Χριστιανοὺς ἅπαντας; μήπως θέλομεν ἡμεῖς νὰ κολασθῶμεν;». Ὁ δὲ Ἅγιος μὲ πραεῖαν φωνὴν ἀπεκρίνατο· «Γνωρίζεις τί εἶπεν ὁ Προφήτης Ἠλίας πρὸς τὸν Ἀχαάβ, ὅταν τοῦ εἶπε· σὺ είσαι αὐτὸς ποὺ διαστρέφεις τὸν λαόν; Δὲν εἶμαι ἐγώ, εἶπεν, ὅστις διαστρέφω, ἀλλὰ σὺ καὶ ὁ οἶκος τοῦ πατρός σου» [8]. «Οὕτω σᾶς λέγω καὶ ἐγώ, ὅτι ἐγὼ δὲν διαστρέφω τι, ἀλλὰ σεῖς, οἵτινες ἀφήνετε τὴν πρώτην παράδοσιν τῶν Πατέρων καὶ κάμνετε ἰδικά σας νεώτερα σαπρὰ καὶ παράλογα δόγματα· διὸ εἰς σᾶς ἁρμόζει τὸ ρητὸν τοῦ Προφήτου ἐπειδὴ σήμερον συνήχθησαν οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς μετὰ τῶν ἀρχόντων, μὲ τοὺς μισθωτοὺς ποιμένας καὶ προδότας τῆς ποίμνης, καὶ κατὰ τῆς τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας κενὰ ἐμελέτησαν» [9]. Ταῦτα εἰπόντος τοῦ Ἁγίου ἐθυμώθη ὁ τῆς Νικομηδείας Κωνσταντῖνος, καὶ ἐγερθεὶς τοῦ θρόνου ὁ ἀναιδέστατος ἐλάκτισε τὸν κατὰ γῆς καθήμενον Ἅγιον εἰς τὸ πρόσωπον μὲ πολλὴν ὀργὴν ὁ θεόργιστος, ὁ δὲ Ἅγιος ἀπὸ τὴν ἀδυναμίαν του ἔπεσε κατὰ γῆς ὕπτιος, ἔπειτα πάλιν τὸν ἐκτύπα εἰς τὴν κοιλίαν συχνὰ μὲ τοὺς πόδας του.

Οἱ δὲ ἄρχοντες ἠμπόδισαν αὐτὸν ἀπὸ τοιαύτην αὐθάδειαν καὶ λέγουσι πρὸς τὸν Ἅγιον· «Ἕνα ἀπὸ ταῦτα τὰ δύο ἔχει νὰ γίνῃ, ἢ θὰ ὑπογράψῃς τὸν νόμον τῆς Συνόδου, τὸν ὁποῖον ἐγράψαμεν, ἢ θὰ λάβῃς εὐθὺς τὸν θάνατον, ἐπειδὴ καταφρονεῖς τὸν Πατριάρχην καὶ τὸν βασιλικὸν νόμον ὡς ὑπερήφανος».


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Πατριάρχης Γερμανὸς Αʹ πατριαρχεύσας τὸ 714-730. Ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ Ἰσαύρου, δι’ ὃ καὶ Ὁμολογητὴς ἀπεκλήθη. Ἡ μνήμη του τιμᾶται τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τοῦ θαύματος τούτου καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[3] Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Αὐξέντιος ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους Θεοδοσίου τοῦ Μικροῦ (408-450), ἡ δὲ μνήμη αὐτοῦ τιμᾶται τὴν ιδʹ (14ην) Φεβρουαρίου (βλέπε εἰς Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οὕτως ἴσως ὠνομάζει τὴν νοτίως τῆς Μ. Ἀσίας θάλασσαν.

[6] Κωνσταντῖνος Εʹ ὁ Κοπρώνυμος (741-775) καὶ ὁ τούτου υἱὸς Λέων Δʹ ὁ Χάζαρος (775-780). Τοῦτον ὁ πατήρ του Κωνσταντῖνος Εʹ εἶχεν ἀνακηρύξει συμβασιλέα ἀπὸ τοῦ πρώτου ἔτους τῆς ἡλικίας του (751) διὸ καὶ ὁ χαιρετισμὸς ἀπευθύνεται ἀπὸ μέρους τῶν δύο συμβασιλέων. Τοῦ Λέοντος Δʹ σύζυγος ὑπῆρξεν ἡ Εἰρήνη ἡ μετὰ τὸν θάνατον αὐτοῦ συγκαλέσασα τὴν Ἁγίαν Ζʹ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει 787 καὶ ἀναστηλώσασα τὴν Ὀρθοδοξίαν. Περὶ τῶν συμβάντων κατὰ τὴν περίοδον τῆς Εἰκονομαχίας βλέπε γενικώτερον εἰς τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[7] Συρογενής· γεννηθεὶς ἐκ Σύρων, δηλαδὴ ἀλλόφυλος. Βιτάλιος· ζωντανός, ζωώδης.

[8] «Καὶ εἶπεν Ἠλιού· οὐ διαστρέφω τὸν Ἰσραήλ ὅτι ἀλλ’ ἢ σὺ καὶ ὁ οἶκος τοῦ πατρός σου» (Γʹ Βασιλ. ιηʹ 18).

[9] «Ἵνα τί ἐφρύαξαν ἔθνη καὶ λαοὶ ἐμελέτησαν κενά; Παρέστησαν οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς, καὶ οἱ ἄρχοντες συνήχθησαν ἐπὶ τὸ αὐτὸ κατὰ τοῦ Κυρίου καὶ καὶ κατὰ τοῦ Χριστοῦ αὐτοῦ» (Ψαλμ. βʹ 1-2).