Τῇ ΚΗ’ (28ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ὁμολογητοῦ καὶ Μάρτυρος ΣΤΕΦΑΝΟΥ τοῦ Νέου.

Ἰδὼν αὐτὰς ὁ τύραννος, ἐκάλεσε τὴν Ἄνναν ξεχωριστὰ ἀπὸ τὴν ἄλλην, καὶ τῆς λέγει· «Ἐγὼ γνωρίζω βεβαίως, ὅτι σὲ πορνεύει ὁ μιαρὸς Στέφανος, διὰ τοῦτο θέλω νὰ μοῦ εἰπῇς μόνον τὸν τρόπον, μὲ τὸν ὁποῖον σὲ ἐπλάνησεν ὁ μάντις ἐκεῖνος καὶ σὲ ἔκαμε νὰ ἀπαρνηθῇς τὸν πλοῦτον καὶ τὴν εὐγένειαν, νὰ καταφρονηθῇς τοσοῦτον καὶ νὰ μολύνῃς τὴν σωφροσύνην σου μὲ τοιοῦτον ἀνάξιον ἄνθρωπον». Ἡ δὲ ἀκούσασα τοιοῦτον λόγον ἄσεμνον, ἀπεκρίνατο· «Μὴ γένοιτο, βασιλεῦ, δὲν ἀφῆκα ἐγὼ τὰ πράγματά μου διὰ νὰ μολύνω τὴν ψυχήν μου πορνεύουσα, ψεύματα σοῦ εἶπον οἱ κατήγοροι καὶ πίστευσόν μοι τῆς δούλης σου· εἰ δέ, ἐδῶ εἶναι τὸ σῶμά μου καὶ κόψε καὶ κάψε αὐτὸ καὶ δὸς εἴ τινα ἄλλην βάσανον θέλῃς, ἄλλος λόγος δὲν ἐξέρχεται ἐκ τοῦ στόματός μου, μόνον ὅτι γνωρίζω τὸν ἄνδρα δίκαιον καὶ Ἅγιον καὶ τῆς σωτηρίας μου αἴτιον». Ταῦτα ἀκούων ὁ τύραννος ἐσήκωσεν ἀπὸ τὸ θυμὸν τὸν δάκτυλόν του καὶ προστάσσει νὰ φυλακίσουν τὴν Ἄνναν, τὴν δὲ Θεοφανὼ καὶ παρὰ τὴν θέλησίν της ἀπέλυσε νὰ ὑπάγῃ εἰς τὸ Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον ἐλθοῦσα ἐκείνη ἀνήγγειλεν εἰς τὴν Ἡγουμένην καὶ τὸν Ὅσιον τὰ γενόμενα. Ὁ δὲ βασιλεύς, νικήσας τοὺς πολεμίους, ἐπέστρεψεν εἰς τὸ Βυζάντιον καὶ ἐφυλάκισε τὴν Ἄνναν εἰς σκοτεινὸν καὶ ἀπαράκλητον τόπον τοσοῦτον, ὥστε ὡμοίαζε σχεδὸν πρὸς κόλασιν, ἐκεῖ δὲ ἔστειλεν ἀνθρώπους καὶ ἔλεγον εἰς αὐτὴν νὰ ὁμολογήσῃ τὴν ἑπομένην, ὅτι ἦτο πόρνος ὁ Στέφανος καὶ νὰ τὴν τιμήσῃ ἡ βασίλισσα· ἡ δὲ ἄρνησις δὲν τὴν ὠφελεῖ, διότι τὸ ὁμολογεῖ ἡ δούλη της, ἐὰν δὲ ἐξακολουθήσῃ ἀρνουμένη, θὰ μαστιγωθῇ καὶ θὰ λάβῃ ἐπώδυνον θάνατον. Ἡ δὲ ἀπεκρίνατο· «Ἂς γίνῃ τοῦ Κυρίου τὸ θέλημα».

Τὴν ἄλλην ἡμέραν συνήθροισε πλῆθος λαοῦ εἰς τὴν φιάλην τοῦ παλατίου ὁ τύραννος καὶ προστάσσει νὰ φέρουν γυμνὴν τὴν Ἄνναν καὶ πλῆθος βουνεύρων. Τούτου δὲ γενομένου, λέγει πρὸς αὐτήν· «Αὐτὰ ὅλα θέλω συντρίψει εἰς τὴν ράχιν καὶ τὴν κοιλίαν σου, ἐὰν δὲν ὁμολογήσῃς τὰς μυσαρὰς πράξεις τοῦ Στεφάνου»· ἡ σώφρων ὅμως καὶ μεγαλόφρων Ἄννα ἐσιώπα διὰ τὸν Κύριον. Ὁ δὲ τύραννος ἐθυμώθη καὶ καλῶν αὐτὴν μοιχαλίδα ὁ μυσαρός, προστάσσει νὰ τὴν δέρουν εἰς τὴν ράχιν καὶ τὴν κοιλίαν ἄνδρες τέσσαρες, ἐκείνη δὲ ἡ μακαρία μαστιγουμένη ὥραν πολλὴν ἀνηλεῶς δὲν ἔλεγεν ἄλλο εἰμή: «Δὲν γνωρίζω τὸν ἄνθρωπον, καθὼς σὺ τὸν λέγεις· Κύριε, ἐλέησον».


Ὑποσημειώσεις

[1] Οὗτος εἶναι ὁ Πατριάρχης Γερμανὸς Αʹ πατριαρχεύσας τὸ 714-730. Ἐξωρίσθη ὑπὸ τοῦ Ἰσαύρου, δι’ ὃ καὶ Ὁμολογητὴς ἀπεκλήθη. Ἡ μνήμη του τιμᾶται τὴν ιβʹ (12ην) Μαΐου (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[2] Βλέπε περὶ τοῦ θαύματος τούτου καὶ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Γερμανοῦ (βλέπε Τόμον Εʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[3] Βλέπε ἡμέτερον «Μέγαν Συναξαριστὴν τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[4] Ὁ Ὅσιος οὗτος Αὐξέντιος ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους Θεοδοσίου τοῦ Μικροῦ (408-450), ἡ δὲ μνήμη αὐτοῦ τιμᾶται τὴν ιδʹ (14ην) Φεβρουαρίου (βλέπε εἰς Τόμον Βʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας»).

[5] Οὕτως ἴσως ὠνομάζει τὴν νοτίως τῆς Μ. Ἀσίας θάλασσαν.

[6] Κωνσταντῖνος Εʹ ὁ Κοπρώνυμος (741-775) καὶ ὁ τούτου υἱὸς Λέων Δʹ ὁ Χάζαρος (775-780). Τοῦτον ὁ πατήρ του Κωνσταντῖνος Εʹ εἶχεν ἀνακηρύξει συμβασιλέα ἀπὸ τοῦ πρώτου ἔτους τῆς ἡλικίας του (751) διὸ καὶ ὁ χαιρετισμὸς ἀπευθύνεται ἀπὸ μέρους τῶν δύο συμβασιλέων. Τοῦ Λέοντος Δʹ σύζυγος ὑπῆρξεν ἡ Εἰρήνη ἡ μετὰ τὸν θάνατον αὐτοῦ συγκαλέσασα τὴν Ἁγίαν Ζʹ Οἰκουμενικὴν Σύνοδον ἐν ἔτει 787 καὶ ἀναστηλώσασα τὴν Ὀρθοδοξίαν. Περὶ τῶν συμβάντων κατὰ τὴν περίοδον τῆς Εἰκονομαχίας βλέπε γενικώτερον εἰς τὴν Κυριακὴν τῆς Ὀρθοδοξίας, ἡμέτερος «Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας» Τόμ. ΙΓʹ «Συναξαριστὴς Τριῳδίου».

[7] Συρογενής· γεννηθεὶς ἐκ Σύρων, δηλαδὴ ἀλλόφυλος. Βιτάλιος· ζωντανός, ζωώδης.

[8] «Καὶ εἶπεν Ἠλιού· οὐ διαστρέφω τὸν Ἰσραήλ ὅτι ἀλλ’ ἢ σὺ καὶ ὁ οἶκος τοῦ πατρός σου» (Γʹ Βασιλ. ιηʹ 18).

[9] «Ἵνα τί ἐφρύαξαν ἔθνη καὶ λαοὶ ἐμελέτησαν κενά; Παρέστησαν οἱ βασιλεῖς τῆς γῆς, καὶ οἱ ἄρχοντες συνήχθησαν ἐπὶ τὸ αὐτὸ κατὰ τοῦ Κυρίου καὶ καὶ κατὰ τοῦ Χριστοῦ αὐτοῦ» (Ψαλμ. βʹ 1-2).