Τῇ αὐτῆ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ Ἐπισκόπου τῆς Ἀκραγαντίνων Ἐκκλησίας.

Ὁ δὲ γενναῖος εἰς τὴν γλῶσσαν καὶ ἀπροσμάχητος Γρηγόριος ἐνισχυθεὶς τότε μάλιστα μὲ τὴν συνεργίαν τῆς θείας Χάριτος, τοσοῦτον ἔλυσε τὰς συμπλοκὰς καὶ τὰ σοφίσματα αὐτῶν μὲ τὴν δύναμιν τοῦ λόγου καὶ τοῦ πνεύματος, ὥστε τοὺς ἔκαμε καὶ ἔμειναν κατῃσχυμμένοι καὶ ἄφωνοι πρὸς αὐτὸν ὅπως οἱ ἰχθεῖς, μὴ ἔχοντες τὶ νὰ ἀνταποκριθῶσιν εἰς τοὺς πανσόφους λόγους καὶ ἀποδείξεις τοῦ θείου ρήτορος. Κατεδικάσθησαν τότε οἱ αἱρετικοὶ Πατριάρχαι Κωνσταντινουπόλεως Σέργιος (†639), Πύρρος (†655) καὶ Παῦλος (†655) καὶ ὁ Κῦρος Ἀλεξανδρείας (†643), οἱ δὲ ἡμέτεροι Ὀρθόδοξοι ἐστέφθησαν μὲ νίκην καὶ δόξαν ἀνείκαστον. Πολλοὶ δὲ ἀπὸ τοὺς αἱρετικοὺς ἐπέστρεψαν, γνωρίσαντες τὴν ἀλήθειαν. Τοιοῦτον τέλος εἶχεν ἡ Σύνοδος καὶ ὅλοι οἱ Ἀρχιερεῖς εἶχον πάντοτε εἰς τὸ στόμα των τὸν Γρηγόριον, τὸν ὁποῖον συμπαραλαβὼν ὁ Πατριάρχης ἀπῆλθον εἰς τὸν βασιλέα, ἔλεγε δὲ πρὸς αὐτὸν ὁ Πατριάρχης· «Οὗτός ἐστιν ὁ ἀριστεὺς καὶ νικητὴς τοῦ πολέμου, βασιλεῦ κράτιστε. Οὗτος ἐστὶ τὸ τεῖχος τῆς ἡμετέρας πίστεως». Ὁ δὲ βασιλεὺς ἐξήτασε πόθεν ἦτο καὶ πῶς εὑρέθη ἐκεῖ κατὰ τὰς ἡμέρας ἐκείνας ὑπέρμαχος καὶ χρήσιμος εἰς τοιαύτην ἀνάγκην. Ἀφοῦ δὲ ἤκουσε πάντα τὰ κατ’ αὐτόν, τὸν ηὐλαβήθη περισσότερον, καὶ ηὐχαρίστει τὸν Θεόν, ὅτι τὸν ἠξίωσε νὰ ἀπολαύσῃ τοιοῦτον ἄνθρωπον. Ὁ δὲ Ἅγιος ἐθλίβετο πολὺ διὰ τὴν τιμήν, τὴν ὁποίαν τοῦ ἔδιδαν. Ὅθεν ἔκαμε τρόπον καὶ ἐπῆρεν ἀπὸ τὸν βασιλέα καὶ ἀπὸ τὸν Πατριάρχην συγχώρησιν, νὰ ὑπάγῃ εἰς τὴν Ρώμην καὶ νὰ προσκυνήσῃ τὰ ἅγια λείψανα, ὑποσχόμενος εἰς αὐτοὺς νὰ ἐπιστρέψῃ πάλιν ταχέως, νὰ τοὺς ἴδῃ, Θεοῦ θέλοντος. Καὶ οὕτως ἀπέπλευσεν. Ἐκεῖνος δὲ τὸν ὁποῖον εἶχεν ἀποστείλει ὁ Πάπας ἀντ’ αὐτοῦ εἰς τὴν Σύνοδον, ἔφθασεν εἰς τὴν Ρώμην πρωτύτερα καὶ ἐφήμισε τὸν θεῖον Γρηγόριον εἰς τὸν Ἀρχιεπίσκοπον καὶ τοὺς λοιπούς, εἰπὼν πολλὰ ἐγκώμια δι’ αὐτόν· ὅθεν ὅταν ἔφθασε καὶ ὁ ἴδιος, τὸν ἐθαύμασαν ἀκόμη περισσότερον, κατέλυσε δὲ ὁ Ἅγιος εἰς τὴν Μονὴν τοῦ Ἁγίου Σάββα διὰ περισσοτέραν ἡσυχίαν αὐτοῦ.

Ἐκείνας τὰς ἡμέρας ἀπέθανεν ὁ Ἐπίσκοπος Ἀκραγαντίνων Θεόδωρος, ὅστις εἶχε χειροτονηθῆ μετὰ ἀπὸ τὸν Ποταμίωνα, καὶ ἐφιλονίκει ὁ λαὸς καὶ ἐταράττετο περὶ τοῦ τὶς νὰ γίνῃ Ποιμήν των. Διότι ἄλλοι μὲν ἤθελον Ἱερομόναχόν τινα, Σαβῖνον ὀνόματι, ἄλλοι ἕτερον ὀνόματι Κρισκεντῖνον καὶ ἄλλοι τὸν Ἀρχιδιάκονον Εὖπλον. Ἀφοῦ λοιπὸν δὲν συνεφώνουν εἰς τὴν ἐκλογὴν τοῦ προσώπου, ἀπεφάσισαν νὰ μεταβοῦν εἰς τὸν Πάπαν καὶ νὰ τοῦ ζητήσουν νὰ τοὺς χειροτονήσῃ Ἐπίσκοπον ἐκεῖνον τὸν ὁποῖον αὐτὸς νομίζει καταλληλότερον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ὁ Ἰουστινιανὸς Βʹ ἐβασίλευσε δίς, ἤτοι τὸ πρῶτον ἐν ἔτει 685-695 καὶ τὸ δεύτερον ἐν ἔτει 705-711. Ὑφίσταται ὅμως διαφωνία ὡς πρὸς τὸν χρόνον καθ’ ὃν ἔζησεν ὁ Ἅγιος, ὑποστηριζόντων τινῶν ὅτι ἔζησεν ἐπὶ τῆς βασιλείας Ἰουστίνου Βʹ (565-578).

[2] Καρθαγένη εἶναι ἡ ἀρχαία Καρχηδών, ἡ ὁποία εὑρίσκετο εἰς τὴν σημερινὴν Τύνιδα. Βλέπε περὶ αὐτῆς ἐκτενὴ ὑποσημείωσιν εἰς τὸν Βίον τῶν Ἁγίων Κυπριανοῦ καὶ Ἰουστίνης, τῇ βʹ (2ᾳ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου ἐν τόμῳ Ιʹ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δὲν διασαφίζεται ἐνταῦθα ὑπὸ τοῦ Βιογράφου περὶ ποίας Συνόδου πρόκειται. Ὑπό τινων ὑποστηρίζεται ὅτι πρόκειται περὶ Συνόδου συνελθούσης ἐπὶ Ἰουστίνου Βʹ (565-578), ἐὰν ὅμως τοῦτο ἦτο ἀληθὲς δὲν θὰ κατεδίκαζε ἡ Σύνοδος αὕτη τοὺς ἀναφερομένους ἐνταῦθα Μονοθελήτας Πατριάρχας, οἵτινες ὅλοι σχεδὸν ἐτελεύτησαν μεσοῦντος τοῦ Εʹ αἰῶνος. Ὡς ἐκ τούτου φαίνεται ὅτι πρόκειται περὶ μεταγενεστέρας Συνόδου συνελθούσης πάντως πρὸ τοῦ ἔτους 680. Πιθανολογεῖται καὶ ἡ Ἁγία Ϛʹ Οἰκουμενικὴ Σύνοδος ἡ συνελθοῦσα ἐν ἔτει 680, ἥτις κατεδίκασε τοὺς ἐνταῦθα ἀναφερομένους Μονοθελήτας, τοῦτο ὅμως δὲν φαίνεται νὰ εὐσταθῇ, δεδομένου ὅτι ὁ συγγραφεὺς τοῦ ἀρχικοῦ Βίου Ἡγούμενος Λεόντιος ἀπέθανεν ἐν ἔτει 688 καὶ δὲν φαίνεται πιθανὴ ἡ ἐξέλιξις τῶν ἐπακολουθησάντων γεγονότων τἰς τόσον σύντομον χρόνον.

[4] Βλέπε περὶ Πανόρμου ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῶν σελίδων 107-108 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου.

[5] Ἱλλούστριος· ἐπίθετον λατινικὸν σημαῖνον σπουδαῖος, ἐπιφανής, ἀξιωματοῦχος, ἄρχων.

[6] Οἱ Βάσκονες ἦσαν φυλὴ Ἱσπανικῆς καταγωγῆς, οἵτινες διαβάντες τὰ Πυρηναῖα κατὰ τὸν Ζʹ μ.Χ. αἰῶνα, ἐγκατεστάθησαν εἰς τὴν ἐκ παραφθορᾶς τοῦ ὀνόματός των ἀποκληθεῖσαν Γασκωνίαν, ἤτοι τὴν μεταξὺ Ἀτλαντικοῦ, ποταμοῦ Γαρούνα καὶ δυτικῶν Πυρηναίων περιοχήν. Περὶ Ραβέννης βλέπε ἐν τῇ ὑποσημειώσει τῆς σελίδος 430, τὰ δὲ Θράκωνα δὲν ἀναφέρονται ὑπὸ τῶν γνωστῶν Γεωγράφων.