Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΒΙΔ τοῦ ἐν Εὐβοίᾳ ἀσκήσαντος.

Ὁ δὲ Ἅγιος, μὲ τὸ νὰ ἦτο πεπλησμένος ἀπὸ τὴν Χάριν τοῦ Παναγίου Πνεύματος, ἔχαιρε καὶ ηὐφραίνετο ἐνθυμούμενος τὸ ρητὸν τοῦ Ἀποστόλου Ἰακώβου τοῦ Ἀδελφοθέου, τὸ λέγον· «Πᾶσαν χαρὰν ἡγήσασθε, ἀδελφοί μου, ὅταν πειρασμοῖς περιπέσητε ποικίλοις» (Ἰακ. α’ 2). Τὴν ἐρχομένην ἡμέραν πάλιν ἐπρόσταξεν ὁ ἀλιτήριος καὶ τὸν ἔβγαλαν ἀπὸ τὴν φυλακὴν καὶ τὸν ἐξυλοκόπησαν σκληρότατα ἐκεῖνοι οἱ ἀγριώτατοι θῆρες, ἔπειτα τοῦ ἔδεσαν ὀπίσω τὰς χεῖρας καὶ τὸν ἐκρέμασαν διὰ πολλὴν ὥραν καὶ ἐκ τούτου ἠσθένησαν τὰ χέρια τοῦ Ἁγίου καὶ ἔμειναν πολὺν καιρὸν ἀκίνητα. Ἀλλὰ τίς δύναται νὰ διηγηθῇ εἰς πλάτος τὰς ἄλλας τιμωρίας καὶ βάσανα, τὰ ὁποῖα ἐδέχθη εἰς τὸ σῶμά του ὁ Ἅγιος; ἐν ᾧ ἦτο κρεμάμενος, τὸν ἐπότιζαν διάφορα ποτὰ φαρμακερώτατα· ἀλλὰ ταῦτα πάντα τὰ ὑπέμεινε μὲ μεγάλην ὑπομονήν, μὲ τὸ νὰ ἦτο ὡπλισμένος μὲ τὴν δύναμιν καὶ χάριν τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ, καὶ ἐπεθύμει τὰ λάβῃ καὶ τὸ τέλος τοῦ μαρτυρίου, διὰ νὰ ἀπολαύσῃ ταχέως τὸν ἀμάραντον στέφανον καὶ νὰ συναυλισθῇ εἰς τὴν χορείαν τῶν Ἁγίων.

Ὁ Πανάγαθος ὅμως Θεὸς εἰδώς, ὅτι δι’ αὐτοῦ τοῦ πολυτίμου μαργαρίτου, τοῦ Ὁσίου Δαβίδ, ἐσῴζοντο πολλαὶ ψυχαί, τὸν ἠλευθέρωσε φωτίσας τινὰς Χριστιανοὺς οἵτινες ἔδωκαν χρήματα ἱκανὰ εἰς τὸν ἡγεμόνα· ὅθεν ἐλυτρώθη ὁ Ἅγιος. Ἀφοῦ δὲ ἠλευθερώθη ἀπὸ τὸν τύραννον, δὲν ἔκρινεν εὔλογον νὰ ἐπιστρέψῃ εἰς τὸ αὐτὸ ἀσκητήριον, ἀλλὰ περιήρχετο ἀπὸ τόπου εἰς τόπον ἕως νὰ εὕρῃ πάλιν τόπον ἁρμόδιον ἡσυχίας, δοκιμάζων καθ’ ὁδὸν ἀμέτρους τυραννίας καὶ θλίψεις ἐκ τῶν βαρβάρων καὶ κακῶν ἀνθρώπων. Τέλος δὲ ἦλθεν εἰς τὴν νῆσον τοῦ Εὐρίπου, εὑρὼν δὲ ἐκεῖ τόπον ἐπιτήδειον ἡσυχίας, πλησίον τοῦ χωρίου Ὀροβιαῖς καλούμενον, ἔμεινεν ἐκεῖ· εἰς αὐτὸν δὲ τὸν τόπον ἦτο Ναὸς ἐπ’ ὀνόματι τῆς θείας Μεταμορφώσεως τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ, τὸν ὁποῖον διὰ τῆς θείας βοηθείας καὶ διὰ συνδρομῆς τινων εὐλαβῶν Χριστιανῶν ἀνήγειρεν ἐκ βάθρων καλλωπισθέντα μετὰ τῶν ἁρμοδίων κελλίων καὶ τῶν ἐφεπομένων οἰκοδομῶν, ἀποκαταστήσας οὕτω Μοναστήριον, ὡς ἐπόθει. Ἔπειτα δὲ οἱ ποθοῦντες τὸν μοναδικὸν βίον, ἀκούοντες τὰς ἀρετὰς καὶ τὰ κατορθώματα τοῦ Ἁγίου, ἔτρεχον πανταχόθεν καὶ ἐλάμβανον τὸ ἀξίωμα τῆς μοναδικῆς πολιτείας, καὶ τοιουτοτρόπως ἐπρόκοπτον εἰς τὴν ἀρετὴν διὰ τῶν θείων παραινέσεων καὶ διδασκαλιῶν τοῦ παναρίστου Δαβίδ· ἐξ αὐτῶν δὲ τῶν μοναζόντων οἱ πλέον διαπρέψαντες εἰς τὴν ἀρετὴν εἶναι οὗτοι: Ὁ Ἰσαάκ, ὅστις εἶχε καὶ τὸ ἀξίωμα τῆς Ἱερωσύνης, ὁ Ἰωαννίκιος καὶ ὁ Ἡσαΐας, χαριτωμένοι τῷ ὄντι μὲ διαφόρους ἀρετὰς καὶ προτερήματα μετὰ τούτων ἦτο καὶ Γεράσιμος, Ἰωακείμ, Διονύσιος καὶ Δανιὴλ Ἱεροδιάκονοι καὶ αὐτοὶ ἄξιοι καὶ ἐστολισμένοι μὲ τὰ αὐτὰ προτερήματα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ταλάντιον εἶναι τὸ μεσαιωνικὸν ὄνομα τῆς σημερινῆς Ἀταλάντης, ἥτις τότε ἀπετέλει ἕδραν τῆς Ἐπισκοπῆς Διαυλείας καὶ Ταλαντίου.

[2] Οὗτος ὁ Ἄρτης Ἀκάκιος εἶναι ὁ κατηγορηθεὶς μετέπειτα ὡς ἔνοχος τῆς διαπραχθείσης προδοσίας κατὰ τῶν Νέων Ὁσιομαρτύρων Ἰακώβου καὶ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ Ἰακώβου Διακόνου καὶ Διονυσίου Μοναχοῦ. (Βλέπε σελ. 28, καὶ εἰδικῶς περὶ τῆς γενομένης προδοσίας, βλέπε ἐν σελ. 54 καὶ ἑπ. τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου) Τὴν ἐπ’ αὐτοῦ ὅμως ἀλήθειαν μόνον ὁ τὰ πάντα γινώσκων Κύριος δύναται νὰ γνωρίζῃ, διότι οἱ ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου ἀσχοληθέντες συγγραφεῖς χαρακτηρίζουν τὸν Ἄρτης Ἀκάκιον ἕκαστος κατὰ τὴν κρίσιν του.

[3] Ἡ Μονὴ Βαρνάκοβας κεῖται εἰς τὴν Δωρίδα, πλησίον τῆς Ναυπάκτου, ἐπὶ τοῦ ὄρους τοῦ Ἁγίου Ἀρσενίου εἰς ὕψος 800 μ. Αὕτη ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Ἀρσενίου τοῦ «Βερνικοβίτου» κατὰ τὸ ἔτος 1077. Καταστραφεῖσα κατὰ τὴν περίοδον τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, ἀνῳκοδομήθη τὸ ἔτος 1831 ὑπὸ τοῦ Κυβερνήτου Ἰωάννου Καποδίστρια, λειτουργεῖ δὲ μέχρι σήμερον ὑπαγομένη εἰς τὴν Μητρόπολιν Φωκίδος. Κατὰ τὴν περίοδον τῆς ἡγουμενίας τοῦ Ὁσίου Δαβὶδ καὶ μετ’ αὐτὴν ἐλειτούργησεν ἐν τῇ Μονῇ τὸ μοναδικὸν ἴσως σχολεῖον τῆς περιοχῆς Ναυπάκτου-Λιδωρικίου, τὸ ὁποῖον ἐγνώρισε μεγάλην ἀκμὴν ἀναδεῖξαν πολλοὺς μεγάλους διδασκάλους.

[4] Τὸ κεχρὶ εἶναι εἶδος σιτηρῶν, τὰ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενα δύο κιλὰ ἀντιστοιχοῦν πρὸς πεντήκοντα περίπου χιλιόγραμμα (σημερινὰ κιλά).