Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΒΙΔ τοῦ ἐν Εὐβοίᾳ ἀσκήσαντος.

Ὁ δὲ Χριστοφόρος, ὢν διατεταγμένος παρὰ τοῦ Ἁγίου Γέροντος νὰ τοῦ ἀναφέρῃ τὰ τοιαῦτα πρὸς διόρθωσιν τῶν ψυχῶν, ἦλθε πρὸς τὸν Ἅγιον καὶ εἶπεν ὅσα ἠκολούθησαν εἰς τὸν πτωχὸν Γεώργιον. Ὁ δὲ Ὅσιος μὲ λύπην ἄκραν ἐγύρισεν εἰς τὸν τοῖχον καὶ ἔκλαυσεν, ἔπειτα εἶπεν εἰς τὸν Ἱερομόναχον Ἰσαάκ, ὅστις ἵστατο ἐκεῖ· «Κάλεσον τὸν Ἡγούμενον καὶ τοὺς Γέροντας νὰ ἔλθουν ἐδῶ». Οὗτοι δὲ ἀμέσως ἦλθον ἔμπροσθέν του, καὶ ὡς εἶδεν αὐτούς, λέγει· «Διατί, ἀδελφοί, ἐδιώξατε τὸν πτωχὸν Γεώργιον, καὶ δὲν τοῦ ἐδώκατε τὸ κεχρὶ διὰ νὰ φάγῃ αὐτὸς καὶ τὰ παιδιά του; διατί παρωργίσατε τὸν Χριστὸν καὶ ἐμὲ τὸν ταπεινὸν Γέροντα;». Ὁ δὲ Ἡγούμενος καὶ οἱ Γέροντες, ἀκούοντες τοὺς λόγους τοῦ Ὁσίου Πατρός, κύψαντες κάτω τὴν κεφαλήν των καὶ φοβηθέντες, ἔλεγον μετ’ εὐλαβείας· «Συγχώρησόν μας, Πάτερ Ἅγιε, ὅτι ἐπταίσαμεν». Ὁ δὲ Ἅγιος λέγει πρὸς αὐτούς· «Λάβετε ταχέως τὸ κεχρὶ καὶ ἄλλα φαγητά, καὶ ὑπάγετε εἰς τὸν πτωχὸν Γεώργιον, φάγετε δὲ καὶ πίετε ἐξ αὐτοῦ καὶ κάμετε ἀγάπην, καὶ τότε θέλετε ἔχει συγχώρησιν ἀπὸ τὸν Θεόν»· καὶ οὕτω ποιήσαντες, καθὼς τοὺς διέταξε, ἠξιώθησαν τῆς συγχωρήσεως.

Μοναχὸς δέ τις εὐλαβέστατος, Σάββας ὀνομαζόμενος, ἔχων ἀπὸ τοὺς γονεῖς του χρήματα ἱκανά, ἠγόρασε λαμπρὸν κῆπον καὶ τὸν ἐχάρισεν εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦ Ἁγίου διὰ ψυχικὴν σωτηρίαν. Ἔπειτα δὲ ἀπὸ τριάκοντα καὶ πέντε ἔτη τινὲς Μοναχοὶ ἐκ τῆς Μονῆς τοῦ Ἁγίου Νικολάου, ὀνομαζομένου Γαλατάκη, Παχώμιος καὶ Θεόληπτος, ἔχοντες πλησίον τοῦ κήπου αὐτοῦ, τοῦ παρὰ τοῦ Σάββα ἀφιερωθέντος εἰς τὸ Μοναστήριον τοῦ Ὁσίου, μικρὸν κῆπον τοῦ ἰδικοῦ των Μοναστηρίου, ἀδίκως καὶ παραλόγως ὡς πλεονέκται τὸν ἐξουσίασαν. Μαθὼν δὲ τοῦτο ὁ μακάριος Δαβὶδ οὐδόλως ὠργίσθη, οὐδόλως κατηράσθη ἢ ὕβρισεν αὐτοὺς διὰ τὴν πλεονεξίαν των, ἀλλὰ μ’ ὅλον ὅτι ἐπανειλημμένως τοῦ εἶχον κάμει πολλὰ σκάνδαλα, συγχύσεις καὶ ζημίας, ὁ Ἅγιος ἐφύλαττε τὴν ἀγάπην κατὰ τὴν ἐντολὴν τοῦ Εὐαγγελίου· «Ἐγὼ δὲ λέγω ὑμῖν, ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν ... προσεύχεσθε ὑπὲρ τῶν ἐπηρεαζόντων ὑμᾶς καὶ διωκόντων ὑμᾶς» (Ματθ. ε’ 44) καὶ τὴν ἐντολὴν τοῦ θείου Παύλου λέγοντος· «Ὁ ἥλιος μὴ ἐπιδυέτω ἐπὶ τῷ παροργισμῷ ὑμῶν» (Ἐφεσ. δ’ 26). Ὅθεν εἰς καιρὸν κατὰ τὸν ὁποῖον τὸ Μοναστήριόν των ἐκινδύνευε νὰ ἀφανισθῇ ὑπὸ τῶν λῃστῶν, αὐτὸς ἔκαμεν εἰς αὐτοὺς οὐχὶ ὀλίγην τὴν βοήθειαν, μάλιστα τοὺς ᾠκοδόμησε καὶ φρούριον πλησίον τῆς θαλάσσης καὶ τοὺς ἔκαμνε διὰ παντὸς μεγάλας εὐεργεσίας, νουθετῶν καὶ διδάσκων αὐτοὺς εὐαγγελικῶς, ὡς ἀκριβὴς φύλαξ τοῦ ἱεροῦ Εὐαγγελίου.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ταλάντιον εἶναι τὸ μεσαιωνικὸν ὄνομα τῆς σημερινῆς Ἀταλάντης, ἥτις τότε ἀπετέλει ἕδραν τῆς Ἐπισκοπῆς Διαυλείας καὶ Ταλαντίου.

[2] Οὗτος ὁ Ἄρτης Ἀκάκιος εἶναι ὁ κατηγορηθεὶς μετέπειτα ὡς ἔνοχος τῆς διαπραχθείσης προδοσίας κατὰ τῶν Νέων Ὁσιομαρτύρων Ἰακώβου καὶ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ Ἰακώβου Διακόνου καὶ Διονυσίου Μοναχοῦ. (Βλέπε σελ. 28, καὶ εἰδικῶς περὶ τῆς γενομένης προδοσίας, βλέπε ἐν σελ. 54 καὶ ἑπ. τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου) Τὴν ἐπ’ αὐτοῦ ὅμως ἀλήθειαν μόνον ὁ τὰ πάντα γινώσκων Κύριος δύναται νὰ γνωρίζῃ, διότι οἱ ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου ἀσχοληθέντες συγγραφεῖς χαρακτηρίζουν τὸν Ἄρτης Ἀκάκιον ἕκαστος κατὰ τὴν κρίσιν του.

[3] Ἡ Μονὴ Βαρνάκοβας κεῖται εἰς τὴν Δωρίδα, πλησίον τῆς Ναυπάκτου, ἐπὶ τοῦ ὄρους τοῦ Ἁγίου Ἀρσενίου εἰς ὕψος 800 μ. Αὕτη ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Ἀρσενίου τοῦ «Βερνικοβίτου» κατὰ τὸ ἔτος 1077. Καταστραφεῖσα κατὰ τὴν περίοδον τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, ἀνῳκοδομήθη τὸ ἔτος 1831 ὑπὸ τοῦ Κυβερνήτου Ἰωάννου Καποδίστρια, λειτουργεῖ δὲ μέχρι σήμερον ὑπαγομένη εἰς τὴν Μητρόπολιν Φωκίδος. Κατὰ τὴν περίοδον τῆς ἡγουμενίας τοῦ Ὁσίου Δαβὶδ καὶ μετ’ αὐτὴν ἐλειτούργησεν ἐν τῇ Μονῇ τὸ μοναδικὸν ἴσως σχολεῖον τῆς περιοχῆς Ναυπάκτου-Λιδωρικίου, τὸ ὁποῖον ἐγνώρισε μεγάλην ἀκμὴν ἀναδεῖξαν πολλοὺς μεγάλους διδασκάλους.

[4] Τὸ κεχρὶ εἶναι εἶδος σιτηρῶν, τὰ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενα δύο κιλὰ ἀντιστοιχοῦν πρὸς πεντήκοντα περίπου χιλιόγραμμα (σημερινὰ κιλά).