Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΒΙΔ τοῦ ἐν Εὐβοίᾳ ἀσκήσαντος.

Διὰ νὰ γίνῃ δὲ φανερὸν πόσην ἀρίστην διοίκησιν εἶχεν ὁ μακάριος Δαβὶδ εἰς τὴν Ἱερὰν Μονήν του, ἀπὸ δύο ἑπομένας διηγήσεις θέλετε βεβαιωθῆ περισσότερον, καὶ ἀκούσατε μὲ προσοχήν. Ἱεροδιάκονός τις καταγόμενος ἀπὸ τὴν Λαμίαν ἦτο συγκοινοβιάτης εἰς τὸ Μοναστήριον, εἶχε δὲ γεννήτορας πλουσίους καὶ εὐγενεῖς· ὁ δὲ Ἅγιος δὲν ἔδωκεν εἰς αὐτὸν οὐδέποτε ἐνδύματα καινουργῆ νὰ φορέσῃ, ἀλλὰ ταπεινὰ καὶ πενιχρά. Ἠθέλησε δέ ποτε ὁ Διάκονος νὰ ὑπάγῃ νὰ ἴδη τοὺς γονεῖς του, καὶ δι’ ἀδείας τοῦ Ὁσίου πατρὸς ἐπῆγεν. Ἀφοῦ δὲ ἐπέστρεψεν εἰς τὸ Μοναστήριόν του, εἶχε φορέσει λαμπρά τινα ἐνδύματα ὡς υἱὸς εὐγενοῦς νομιζόμενος· ὁ δὲ Ἅγιος, ὡς εἶδεν αὐτὸν ἐστολισμένον μὲ τὰ περιφανῆ ἐνδύματα ταῦτα, τοῦ εἶπε· «Διατί, Διάκονε, κατεφρόνησας τὴν στολὴν τῆς ταπεινώσεως καὶ ἐφόρεσας τὸ ἔνδυμα τῆς ὑπερηφανείας; τώρα βλέπω δύο δαίμονας, οἵτινες κάθηνται ἐπάνω εἰς τοὺς ὤμους σου». Ὁ δὲ Διάκονος, ἀκούσας, ἔντρομος ἐγένετο καὶ πεσὼν εἰς τοὺς πόδας τοῦ Ἁγίου ἐζήτει συγχώρησιν· ὁ δὲ θεῖος Πατὴρ εἶπε πρὸς αὐτόν· «Γρήγορα ἔβγαλε τὰ ἐνδύματα τῆς ὑπερηφανείας καὶ ρίψον αὐτὰ εἰς τὸ πῦρ καὶ φόρεσον τὰ ἐνδύματα τῆς ταπεινώσεως καὶ τότε λαμβάνεις συγχώρησιν». Ἀμέσως ὁ Διάκονος ἔκαμε τὴν προσταγὴν τοῦ Ἁγίου Γέροντος καὶ εὐθὺς ἰδόντες οἱ δαίμονες τὴν ταπείνωσιν τοῦ Διακόνου ἀνεχώρησαν μὲ αἰσχύνην.

Ὁ διαληφθεὶς δὲ ἐκεῖνος Χριστοφόρος ἔβαλε λογισμόν ποτε διὰ νὰ ἀναχωρήσῃ ἀπο τὸ Μοναστήριον, ὅμως ὁ σεβάσμιος Πατὴρ διὰ τοῦ προορατικοῦ χαρίσματος ἐγνώρισε τὸν σκοπόν του, καὶ ἐνῷ ὁ Χριστοφόρος εἰς τὸ Μετόχιον ἡτοιμάζετο μεθ’ ἑνὸς ἑτέρου Μοναχοῦ διὰ νὰ ἀναχωρήσῃ, ὁ Ἅγιος, προφθάσας αὐτόν, τὸν ἐπῆρε κατ’ ἰδίαν ὁμιλῶν εἰς αὐτὸν ἐν εἴδει ἐξομολογήσεως. Ὁ δὲ Χριστοφόρος ἐννοήσας τοῦ Ἁγίου τοὺς λόγους, ὅτι μὲ τὸ προορατικόν του ἐγνώρισε τὸν σκοπόν του, εὐθὺς ἔπεσεν εἰς τοὺς πόδας τοῦ Ἁγίου ζητῶν συγχώρησιν· ὁ δὲ μακάριος Δαβὶδ μὲ τὴν συμπάθειαν τῆς ψυχῆς του ηὐλόγησεν αὐτὸν καὶ τὸν ἠλευθέρωσεν ἀπὸ τοὺς λογισμούς, ὅστις εἰρήνευσε τοῦ λοιποῦ εἰς τὸ Μοναστήριον μετ’ εὐχαριστίας μεγίστης. Τοσοῦτον δὲ διεδόθη ἡ φήμη τοῦ Ἁγίου καὶ ὁ ἔπαινος ἁπανταχοῦ, ὥστε πολλοὶ τῶν Ἀρχιερέων προσεκάλουν αὐτὸν εἰς τὰς ἐπαρχίας των χάριν ψυχικῆς σωτηρίας τῶν Χριστιανῶν· αὐτὸς δὲ ὡς ὑπηρέτης πιστὸς τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ μαθητὴς τῆς ὑπακοῆς, ἐπήγαινε μετὰ σπουδῆς καὶ ἐπιμελείας.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ταλάντιον εἶναι τὸ μεσαιωνικὸν ὄνομα τῆς σημερινῆς Ἀταλάντης, ἥτις τότε ἀπετέλει ἕδραν τῆς Ἐπισκοπῆς Διαυλείας καὶ Ταλαντίου.

[2] Οὗτος ὁ Ἄρτης Ἀκάκιος εἶναι ὁ κατηγορηθεὶς μετέπειτα ὡς ἔνοχος τῆς διαπραχθείσης προδοσίας κατὰ τῶν Νέων Ὁσιομαρτύρων Ἰακώβου καὶ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ Ἰακώβου Διακόνου καὶ Διονυσίου Μοναχοῦ. (Βλέπε σελ. 28, καὶ εἰδικῶς περὶ τῆς γενομένης προδοσίας, βλέπε ἐν σελ. 54 καὶ ἑπ. τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου) Τὴν ἐπ’ αὐτοῦ ὅμως ἀλήθειαν μόνον ὁ τὰ πάντα γινώσκων Κύριος δύναται νὰ γνωρίζῃ, διότι οἱ ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου ἀσχοληθέντες συγγραφεῖς χαρακτηρίζουν τὸν Ἄρτης Ἀκάκιον ἕκαστος κατὰ τὴν κρίσιν του.

[3] Ἡ Μονὴ Βαρνάκοβας κεῖται εἰς τὴν Δωρίδα, πλησίον τῆς Ναυπάκτου, ἐπὶ τοῦ ὄρους τοῦ Ἁγίου Ἀρσενίου εἰς ὕψος 800 μ. Αὕτη ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Ἀρσενίου τοῦ «Βερνικοβίτου» κατὰ τὸ ἔτος 1077. Καταστραφεῖσα κατὰ τὴν περίοδον τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, ἀνῳκοδομήθη τὸ ἔτος 1831 ὑπὸ τοῦ Κυβερνήτου Ἰωάννου Καποδίστρια, λειτουργεῖ δὲ μέχρι σήμερον ὑπαγομένη εἰς τὴν Μητρόπολιν Φωκίδος. Κατὰ τὴν περίοδον τῆς ἡγουμενίας τοῦ Ὁσίου Δαβὶδ καὶ μετ’ αὐτὴν ἐλειτούργησεν ἐν τῇ Μονῇ τὸ μοναδικὸν ἴσως σχολεῖον τῆς περιοχῆς Ναυπάκτου-Λιδωρικίου, τὸ ὁποῖον ἐγνώρισε μεγάλην ἀκμὴν ἀναδεῖξαν πολλοὺς μεγάλους διδασκάλους.

[4] Τὸ κεχρὶ εἶναι εἶδος σιτηρῶν, τὰ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενα δύο κιλὰ ἀντιστοιχοῦν πρὸς πεντήκοντα περίπου χιλιόγραμμα (σημερινὰ κιλά).