Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΒΙΔ τοῦ ἐν Εὐβοίᾳ ἀσκήσαντος.

ΕΙΚΟΝΑ

ΔΑΒΙΔ ὁ ἀληθὴς καὶ γνήσιος ὑπουργὸς τοῦ Παναγάθου Θεοῦ, ἦτο ἀπὸ χωρίον τι καλούμενον Γαρδινίτζα, κείμενον πλησίον τοῦ Ταλαντίου [1] εἰς τὸ παραθαλάσσιον ἔναντι τῆς νήσου Εὐβοίας, ἤκμασε δὲ περὶ τὸ ͵αφιθ’ (1519) ἔτος, πατριαρχεύοντος ἐν Κωνσταντινουπόλει τοῦ ἀοιδίμου Ἱερεμίου, εἶχε δὲ γεννήτορας θεοσεβεῖς τε καὶ εὐλαβεῖς· καὶ ὁ μὲν πατὴρ αὐτοῦ ἐκαλεῖτο Χριστόδουλος, ἔχων καὶ τὸ ἀξίωμα τῆς Ἱερωσύνης, ἐστολισμένος μὲ χάριτας καὶ ἀρετάς, ἡ δὲ μήτηρ αὐτοῦ Θεοδώρα, ἥτις τῷ ὄντι κατεγίνετο εἰς τὸ νὰ ἀναδειχθῇ εἰς τὸν πανοικτίρμονα Θεὸν δῶρον καθαρόν· ἔζων δὲ καὶ οἱ δύο ἐναρέτως, δηλαδὴ μὲ προσευχάς, μὲ νηστείας, μὲ ἐλεημοσύνας, μὲ δάκρυα, παρακαλοῦντες τὸν Ἅγιον Θεὸν ἡμέρας τε καὶ νυκτὸς νὰ τοὺς ἐλευθερώσῃ ἀπὸ τὰς παγίδας καὶ ἐνέδρας τοῦ πονηροῦ διαβόλου καὶ νὰ τοὺς ἀξιώσῃ τῆς ἐπουρανίου αὐτοῦ Βασιλείας· ἰδὼν δὲ ὁ ἐλεήμων Θεὸς τὴν καθαρότητα τῆς ψυχῆς των, ἐχάρισεν εἰς αὐτοὺς τέσσαρα τέκνα, ἐξ ὧν τὰ δύο ἀρσενικά, τὰ δὲ ἕτερα δύο θηλυκά, διὰ τὰ ὁποῖα χαίροντες καὶ εὐφραινόμενοι ἐδόξαζον τὸ πανάγιον αὐτοῦ ὄνομα, ἐξαιρέτως δὲ διὰ τὸν μακάριον Δαβίδ, ὅστις ηὔφραινε καὶ ηὐχαρίστει αὐτοὺς περισσότερον, ὡς ἔχων παρὰ Κυρίου πλείονας χάριτας.

Ὅτε λοιπὸν ἐγένετο εἰς τὴν ἡλικίαν τῶν τριῶν ἐτῶν ὁ τρισόλβιος, νύκτα τινὰ καθ’ ὕπνον ἐφάνη εἰς αὐτὸν ὁ θεῖος Πρόδρομος Ἰωάννης, λέγων· «Ἀνάστα, τέκνον μου, καὶ ἀκολούθει μοι». Καὶ εὐθέως ἠκολούθησε μετὰ χαρᾶς ὡς νὰ ἦτο γέρων, ἔμφρων καὶ συνετός. Ἐξελθόντες λοιπὸν ἀμφότεροι ἐκ τοῦ οἴκου ἦλθον εἰς μίαν Ἐκκλησίαν κειμένην πλησίον τῆς χώρας ταύτης, τιμωμένην ἐπ’ ὀνόματι τοῦ Τιμίου Προδρόμου, καὶ ἀμέσως εὑρέθη ἡ θύρα τῆς Ἐκκλησίας ἀνοιγμένη διὰ θείας ἐπιταγῆς καὶ εἰσῆλθον ἔνδον τοῦ Ναοῦ. Τότε ὁ μὲν θεῖος Πρόδρομος ἐφάνη εἰς τὸν μακάριον Δαβίδ, ὅτι ἐστάθη εἰς τὴν εἰκόνα, ἥτις ἔφερε τὸν χαρακτῆρα κατὰ τὸ πρωτότυπον τοῦ Προφήτου, αὐτὸς δὲ ἐστάθη ἔμπροσθεν τῆς εἰκόνος μετ’ εὐλαβείας, ἔχων τὰς χεῖράς του σταυροειδῶς ἓξ ὁλοκλήρους ἡμέρας, ἀνυπόδητος καὶ ἀσκεπὴς μόνον μὲ ἕνα ὑποκάμισον, θεωρῶν τὸν Τίμιον Πρόδρομον. Οἱ δὲ γονεῖς τοῦ παιδίου ἐγερθέντες τοῦ ὕπνου καὶ μὴ εὑρόντες αὐτὸν ἐλυπήθησαν μεγάλως· ὅθεν περιῆλθον τὴν χώραν ἐρευνῶντες διὰ τὸ παιδίον των, ἀλλὰ δὲν εὗρον αὐτό· διὸ λυπούμενοι ἔκλαιον καὶ ἐθρήνουν τὴν αἰφνίδιον στέρησιν τοῦ παιδός των.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ταλάντιον εἶναι τὸ μεσαιωνικὸν ὄνομα τῆς σημερινῆς Ἀταλάντης, ἥτις τότε ἀπετέλει ἕδραν τῆς Ἐπισκοπῆς Διαυλείας καὶ Ταλαντίου.

[2] Οὗτος ὁ Ἄρτης Ἀκάκιος εἶναι ὁ κατηγορηθεὶς μετέπειτα ὡς ἔνοχος τῆς διαπραχθείσης προδοσίας κατὰ τῶν Νέων Ὁσιομαρτύρων Ἰακώβου καὶ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ Ἰακώβου Διακόνου καὶ Διονυσίου Μοναχοῦ. (Βλέπε σελ. 28, καὶ εἰδικῶς περὶ τῆς γενομένης προδοσίας, βλέπε ἐν σελ. 54 καὶ ἑπ. τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου) Τὴν ἐπ’ αὐτοῦ ὅμως ἀλήθειαν μόνον ὁ τὰ πάντα γινώσκων Κύριος δύναται νὰ γνωρίζῃ, διότι οἱ ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου ἀσχοληθέντες συγγραφεῖς χαρακτηρίζουν τὸν Ἄρτης Ἀκάκιον ἕκαστος κατὰ τὴν κρίσιν του.

[3] Ἡ Μονὴ Βαρνάκοβας κεῖται εἰς τὴν Δωρίδα, πλησίον τῆς Ναυπάκτου, ἐπὶ τοῦ ὄρους τοῦ Ἁγίου Ἀρσενίου εἰς ὕψος 800 μ. Αὕτη ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Ἀρσενίου τοῦ «Βερνικοβίτου» κατὰ τὸ ἔτος 1077. Καταστραφεῖσα κατὰ τὴν περίοδον τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, ἀνῳκοδομήθη τὸ ἔτος 1831 ὑπὸ τοῦ Κυβερνήτου Ἰωάννου Καποδίστρια, λειτουργεῖ δὲ μέχρι σήμερον ὑπαγομένη εἰς τὴν Μητρόπολιν Φωκίδος. Κατὰ τὴν περίοδον τῆς ἡγουμενίας τοῦ Ὁσίου Δαβὶδ καὶ μετ’ αὐτὴν ἐλειτούργησεν ἐν τῇ Μονῇ τὸ μοναδικὸν ἴσως σχολεῖον τῆς περιοχῆς Ναυπάκτου-Λιδωρικίου, τὸ ὁποῖον ἐγνώρισε μεγάλην ἀκμὴν ἀναδεῖξαν πολλοὺς μεγάλους διδασκάλους.

[4] Τὸ κεχρὶ εἶναι εἶδος σιτηρῶν, τὰ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενα δύο κιλὰ ἀντιστοιχοῦν πρὸς πεντήκοντα περίπου χιλιόγραμμα (σημερινὰ κιλά).