Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΒΙΔ τοῦ ἐν Εὐβοίᾳ ἀσκήσαντος.

Εἰς ἄλλον δὲ καιρὸν πάλιν τέσσαρες γέροντες ἦλθον εἰς τὸ Μοναστήριον, καταγόμενοι ἀπὸ τὸ χωρίον τῶν Ὀροβιῶν· ἰδὼν δὲ αὐτοὺς ὁ Ἅγιος τοὺς ἠρώτησε· «Πῶς ἤλθατε, ἀδελφοί;». Αὐτοὶ δὲ ἀπεκρίθησαν· «Ἡμεῖς, Ἅγιε Γέρον, εἴμεθα πτωχοὶ καὶ γέροντες καὶ ἤλθομεν ἕως ἐδῶ νὰ μᾶς σώσῃς ψυχικῶς καὶ σωματικῶς». Ὁ δὲ Ἅγιος Γέρων μετὰ χαρᾶς καὶ εὐχαριστίας τοὺς ἐδέχθη, καὶ διδάξας αὐτοὺς τοὺς κανόνας τῆς μοναδικῆς πολιτείας τοὺς ἐνέδυσε καὶ τὸ σχῆμα τῶν Μοναχῶν. Οἱ δὲ ἕτεροι Μοναχοὶ ἔλεγον πρὸς τὸν Ἅγιον· «Δὲν εἶναι συμφέρον τοῦ Μοναστηρίου νὰ μείνωσιν ἐδῶ αὐτοί, ἐπειδὴ εἶναι γέροντες καὶ ἔχουσι χρέη, θέλομεν δὲ ἔχει ἐνοχλήσεις παρ’ αὐτῶν. Ὁ δὲ Ἅγιος Γέρων ἀπεκρίθη εἰς αὐτούς· «Σεῖς, ὅπου θέλετε, ὑπάγετε καὶ ἀφήσατε ἐδῶ τοὺς πτωχοὺς γέροντας· διότι τὸ Μοναστήριον τοῦτο εἶναι τοῦ Δεσπότου Χριστοῦ καὶ τῶν πτωχῶν, ὅθεν ὅσοι ἔλθουν τοὺς δέχεται». Μείναντες δὲ ἐκεῖ οἱ πτωχοὶ γέροντες ἠλευθερώθησαν καὶ τῆς θλίψεως τῆς πενίας καὶ τοῦ βαρυτάτου χρέους.

Ἄλλος τις ὑπὸ πτωχείας κατατρυχόμενος, Γεώργιος καλούμενος, ἀπὸ χωρίον Καλαμούδι, ἔχων καὶ παιδία πολλὰ προσέτρεχε κατὰ συνέχειαν εἰς τὸν σεβάσμιον Γέροντα, ἀπαιτῶν ἔλεος χάριν θεραπείας τῆς πτωχείας του· ὁ δὲ Ἅγιος τὸν ἐδέχετο μετὰ χαρᾶς καὶ τοῦ ἔδιδεν ἐλεημοσύνην. Ἐν μιᾷ δὲ τῶν ἡμερῶν ἦλθε πάλιν ὁ αὐτὸς Γεώργιος εἰς τὸ Μοναστήριον κατὰ τὴν συνήθειάν του καὶ ἰδὼν ὁ Ἅγιος Γέρων πολλὰ τεταλαιπωρημένον ἀπὸ τὴν πτωχείαν, ἐδάκρυσε καὶ λέγει πρὸς αὐτόν· «Πῶς περνᾷς, ἀδελφέ, σὺ καὶ τὰ παιδία σου;». Εἷχε δὲ συνήθειαν ὁ Ἅγιος, ὅτε ἔβλεπεν ἀνθρώπους κακουχουμένους καὶ τεθλιμμένους ὑπὸ τῆς πτωχείας, νὰ χύνῃ δάκρυον ὑπὸ τῆς συμπαθείας του. Ὁ δὲ πτωχὸς Γεώργιος ἀπεκρίθη, λέγων πρὸς τὸν Ὅσιον· «Δι’ εὐχῶν σου ἁγίων, Δέσποτά μου, ὑγείαν ἔχομεν· ἂν ὅμως ἔλειπεν ἡ ἁγιωσύνη σου, εἴμεθα ἀποθαμένοι». Ὁ δὲ Ὅσιος λέγει πρὸς αὐτόν· «Πήγαινε, ἀδελφέ, εἰς τὴν τράπεζαν νὰ φάγῃς ἄρτον καὶ ἔπειτα νὰ σοῦ δώσῃ ὁ κελλάρης δύο κιλὰ κεχρὶ [4] νὰ ὑπάγῃς εἰς τὴν οἰκίαν σου νὰ φάγουν καὶ τὰ τέκνα σου».

Ἀφοῦ ὁ πτωχὸς Γεώργιος ἔφαγε, τοῦ ἔδωσαν καὶ τρεῖς ἄρτους, τὸ κεχρὶ ὅμως δὲν ἠθέλησαν οἱ προεστῶτες τοῦ Μοναστηρίου νὰ τὸ δώσουν, ἀλλ’ εἶπον εἰς αὐτόν· «Δὲν σὲ ἀρκεῖ ὅτι καθ’ ἑκάστην ἔρχεσαι καὶ μᾶς ἐνοχλεῖς, μόνον θέλεις νὰ σοῦ φορτώνωμεν καὶ τὰ ζῷα τοῦ Μοναστηρίου μὲ τὰ πρὸς ζωάρκειαν νὰ ἐπιστρέφῃς εἰς τὴν οἰκίαν σου;».


Ὑποσημειώσεις

[1] Ταλάντιον εἶναι τὸ μεσαιωνικὸν ὄνομα τῆς σημερινῆς Ἀταλάντης, ἥτις τότε ἀπετέλει ἕδραν τῆς Ἐπισκοπῆς Διαυλείας καὶ Ταλαντίου.

[2] Οὗτος ὁ Ἄρτης Ἀκάκιος εἶναι ὁ κατηγορηθεὶς μετέπειτα ὡς ἔνοχος τῆς διαπραχθείσης προδοσίας κατὰ τῶν Νέων Ὁσιομαρτύρων Ἰακώβου καὶ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ Ἰακώβου Διακόνου καὶ Διονυσίου Μοναχοῦ. (Βλέπε σελ. 28, καὶ εἰδικῶς περὶ τῆς γενομένης προδοσίας, βλέπε ἐν σελ. 54 καὶ ἑπ. τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου) Τὴν ἐπ’ αὐτοῦ ὅμως ἀλήθειαν μόνον ὁ τὰ πάντα γινώσκων Κύριος δύναται νὰ γνωρίζῃ, διότι οἱ ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου ἀσχοληθέντες συγγραφεῖς χαρακτηρίζουν τὸν Ἄρτης Ἀκάκιον ἕκαστος κατὰ τὴν κρίσιν του.

[3] Ἡ Μονὴ Βαρνάκοβας κεῖται εἰς τὴν Δωρίδα, πλησίον τῆς Ναυπάκτου, ἐπὶ τοῦ ὄρους τοῦ Ἁγίου Ἀρσενίου εἰς ὕψος 800 μ. Αὕτη ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Ἀρσενίου τοῦ «Βερνικοβίτου» κατὰ τὸ ἔτος 1077. Καταστραφεῖσα κατὰ τὴν περίοδον τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, ἀνῳκοδομήθη τὸ ἔτος 1831 ὑπὸ τοῦ Κυβερνήτου Ἰωάννου Καποδίστρια, λειτουργεῖ δὲ μέχρι σήμερον ὑπαγομένη εἰς τὴν Μητρόπολιν Φωκίδος. Κατὰ τὴν περίοδον τῆς ἡγουμενίας τοῦ Ὁσίου Δαβὶδ καὶ μετ’ αὐτὴν ἐλειτούργησεν ἐν τῇ Μονῇ τὸ μοναδικὸν ἴσως σχολεῖον τῆς περιοχῆς Ναυπάκτου-Λιδωρικίου, τὸ ὁποῖον ἐγνώρισε μεγάλην ἀκμὴν ἀναδεῖξαν πολλοὺς μεγάλους διδασκάλους.

[4] Τὸ κεχρὶ εἶναι εἶδος σιτηρῶν, τὰ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενα δύο κιλὰ ἀντιστοιχοῦν πρὸς πεντήκοντα περίπου χιλιόγραμμα (σημερινὰ κιλά).