Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΒΙΔ τοῦ ἐν Εὐβοίᾳ ἀσκήσαντος.

Ὁ δικαιοκρίτης ὅμως Θεὸς δὲν παρεῖδε μέχρι τέλους τὸ δίκαιον, ἀλλὰ ἐπαίδευσε τοὺς ἀδικήσαντας μὲ ἀρρωστίας μεγάλας διὰ τὴν ψυχικήν των σωτηρίαν. Πάσχοντες δὲ οἱ διαληφθέντες ὃ τε Παχώμιος καὶ Θεόληπτος ὑπὸ νόσου βαρείας τόσον ὥστε ἐσάπησαν αἱ σάρκες των καὶ φθάνοντες εἰς τὸ τέλος τῆς ζωῆς των, ἦλθον εἰς μετάνοιαν, καὶ στέλλοντες πρὸς τὸν Ἅγιον ἐζήτουν συγχώρησιν διὰ τὰ ὅσα σκάνδαλα καὶ ζημίας τοῦ ἐπροξένησαν· ὁ μὲν Θεόληπτος ἠξιώθη τῆς συγχωρήσεως διὰ γράμματος καὶ εὐθὺς ἐκοιμήθη, ὁ δὲ Παχώμιος κατὰ μίμησιν τοῦ παραλύτου ἐβλήθη εἰς κράββατον, καὶ ὑπὸ τεσσάρων ἀνδρῶν κρατούμενος ἐπορεύετο πρὸς τὸν Ἅγιον. Ὁ δὲ Ὅσιος καταβαίνων εἰς τὸ κάστρον τοῦ Εὐρίπου τοὺς συνήντησε καθ’ ὁδὸν καὶ βλέπων ὁ παμμάκαρ τὴν ἀθλίαν κατάστασιν τοῦ πάσχοντος, ἔκλαυσε καὶ τοῦ ἔδωκε τὴν συγχώρησιν καὶ εὐθὺς ὡς ἐπέστρεψεν εἰς τὸ Μοναστήριόν του ἐπλήρωσε τὸ κοινὸν χρέος καὶ ὡμολόγησε πρὸ τοῦ θανάτου αὐτοῦ, ὅτι ὁ κῆπος εἶναι τοῦ Μοναστηρίου τοῦ Ὁσίου Δαβὶδ καὶ ἐδόθη ὀπίσω. Ἕως ἐδῶ διηγήθημεν τὰς ἀρετὰς καὶ τὰ κατορθώματα τοῦ Ἁγίου· τώρα δὲ θέλομεν διηγηθῆ καί τινα θαύματά του, ὅσα ἔτι ζῶν πρὸς δόξαν Θεοῦ ἐπετέλεσεν.

Εἰς καιρὸν τοῦ θέρους ἐπήγαινεν ὁ Ἅγιος εἰς τὴν Κάρυστον διά τινα χρείαν τοῦ Μοναστηρίου· καθ’ ὁδὸν δὲ πρὸς τὸ ἑσπέρας παρέμεινεν εἰς χωρίον τι ὀνομαζόμενον Δύστον διὰ νὰ ἀναπαυθῇ ὀλίγον ἐκ τοῦ κόπου. Ἐκεῖ ὄντες κώνωπες ἱκανοὶ ἔβλαπτον τοὺς ἀνθρώπους, μηδόλως δίδοντες ἡσυχίαν εἰς αὐτοὺς νὰ κοιμηθῶσι διὸ ἔτρεχον οἱ ἄνθρωποι, οἱ μὲν εἰς τὰ σπήλαια, οἱ δὲ εἰς τὰ ὄρη. Ἰδόντες δὲ τὸν Ἅγιον οἱ κάτοικοι τοῦ χωρίου, προσέτρεξαν εἰς αὐτὸν πίπτοντες εἰς τοὺς πόδας του, καὶ παρακαλοῦντες αὐτὸν εἰς τὸ νὰ δεηθῇ τοῦ Θεοῦ, ὡς ἔχων παρρησίαν μεγάλην, νὰ τοὺς ἐλευθερώσῃ ἀπὸ τὸ πλῆθος τῶν κωνώπων. Ὁ δὲ Ἅγιος, βλέπων τὴν εὐλάβειάν των καὶ τὰ δάκρυα τὰ ὁποῖα ἐξέχεον, τοὺς ἐδίδαξε τὰ ὅσα εἶναι ἀναγκαῖα διὰ τὴν ψυχικήν των σωτηρίαν καὶ τοὺς εἶπεν, ὅτι νὰ ἔχωσι τὴν ἐλπίδα των εἰς τὸν Θεόν, καὶ θὰ τοὺς ἐλευθερώσῃ ἀπὸ τὴν πληγὴν ταύτην. Εἶτα δὲ ἦρε τὰς χεῖράς του εἰς τὸν οὐρανόν, καὶ τὸ ὄμμα τῆς ψυχῆς του εἰς τὸν Θεόν, καὶ εἶπε· «Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ὁ Θεὸς ἡμῶν, ὅστις ἠλευθέρωσας τὸν Ἰσραὴλ ἀπὸ τὰς χεῖρας τοῦ Φαραώ, καὶ ἐχάρισας εἰς αὐτοὺς τὴν γῆν τῆς ἐπαγγελίας, Σὺ λύτρωσον καὶ ἐλευθέρωσον καὶ τοὺς δούλους σου τούτους ἀπὸ τὰς παγίδας τοῦ νοητοῦ Φαραώ, καὶ ἀπὸ τὸ πλῆθος τῶν κωνώπων, ἵνα δοξάσωσι τὸ ὄνομά Σου τὸ Ἅγιον· εἰς Σέ, Πανάγιε Βασιλεῦ, ἔχουσι τὰς ἐλπίδας τῆς σωτηρίας των».


Ὑποσημειώσεις

[1] Ταλάντιον εἶναι τὸ μεσαιωνικὸν ὄνομα τῆς σημερινῆς Ἀταλάντης, ἥτις τότε ἀπετέλει ἕδραν τῆς Ἐπισκοπῆς Διαυλείας καὶ Ταλαντίου.

[2] Οὗτος ὁ Ἄρτης Ἀκάκιος εἶναι ὁ κατηγορηθεὶς μετέπειτα ὡς ἔνοχος τῆς διαπραχθείσης προδοσίας κατὰ τῶν Νέων Ὁσιομαρτύρων Ἰακώβου καὶ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ Ἰακώβου Διακόνου καὶ Διονυσίου Μοναχοῦ. (Βλέπε σελ. 28, καὶ εἰδικῶς περὶ τῆς γενομένης προδοσίας, βλέπε ἐν σελ. 54 καὶ ἑπ. τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου) Τὴν ἐπ’ αὐτοῦ ὅμως ἀλήθειαν μόνον ὁ τὰ πάντα γινώσκων Κύριος δύναται νὰ γνωρίζῃ, διότι οἱ ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου ἀσχοληθέντες συγγραφεῖς χαρακτηρίζουν τὸν Ἄρτης Ἀκάκιον ἕκαστος κατὰ τὴν κρίσιν του.

[3] Ἡ Μονὴ Βαρνάκοβας κεῖται εἰς τὴν Δωρίδα, πλησίον τῆς Ναυπάκτου, ἐπὶ τοῦ ὄρους τοῦ Ἁγίου Ἀρσενίου εἰς ὕψος 800 μ. Αὕτη ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Ἀρσενίου τοῦ «Βερνικοβίτου» κατὰ τὸ ἔτος 1077. Καταστραφεῖσα κατὰ τὴν περίοδον τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, ἀνῳκοδομήθη τὸ ἔτος 1831 ὑπὸ τοῦ Κυβερνήτου Ἰωάννου Καποδίστρια, λειτουργεῖ δὲ μέχρι σήμερον ὑπαγομένη εἰς τὴν Μητρόπολιν Φωκίδος. Κατὰ τὴν περίοδον τῆς ἡγουμενίας τοῦ Ὁσίου Δαβὶδ καὶ μετ’ αὐτὴν ἐλειτούργησεν ἐν τῇ Μονῇ τὸ μοναδικὸν ἴσως σχολεῖον τῆς περιοχῆς Ναυπάκτου-Λιδωρικίου, τὸ ὁποῖον ἐγνώρισε μεγάλην ἀκμὴν ἀναδεῖξαν πολλοὺς μεγάλους διδασκάλους.

[4] Τὸ κεχρὶ εἶναι εἶδος σιτηρῶν, τὰ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενα δύο κιλὰ ἀντιστοιχοῦν πρὸς πεντήκοντα περίπου χιλιόγραμμα (σημερινὰ κιλά).