Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ θεοφόρου Πατρὸς ἡμῶν ΔΑΒΙΔ τοῦ ἐν Εὐβοίᾳ ἀσκήσαντος.

Ὅθεν καὶ εἰς τὴν Πελοπόννησόν ποτε οἱ ἐκεῖ Ἀρχιερεῖς καὶ οἱ ἄρχοντες μεταξύ των σκάνδαλα καὶ λογομαχίας οὐ σμικρὰς ἔχοντες, ἐμήνυσαν τοῦ Ἁγίου διὰ νὰ ὑπάγῃ νὰ τοὺς εἰρηνεύσῃ. Ὁ δὲ Ἅγιος εὐθὺς μετὰ προθυμίας μήτε τὸ μῆκος τῆς ὁδοῦ ἐβαρύνθη, μήτε συμπάθειαν εἰς τὸ γῆράς του δέδωκε, μήτε εἰς τὸ σῶμά του, τὸ ὁποῖον ἦτο πολλὰ ἰσχνὸν καὶ κατάξηρον ἀπὸ τὰς νηστείας καὶ τὰς ἀμέτρους κακουχίας καὶ ἀγρυπνίας, ἀλλ’ ἐπῆρε μεθ’ ἑαυτοῦ καί τινας μαθητάς του καὶ ἐκίνησε διὰ τὴν Πελοπόννησον. Καταβὰς δὲ εἰς τὸν αἰγιαλόν, εὗρε πλοῖον τι καὶ ἐμβῆκεν ἐντὸς αὐτοῦ μετὰ τῶν μαθητῶν του, διὰ νὰ διέλθῃ ἄντικρυ εἰς τὸ Ταλάντι (τὴν νῦν Ἀταλάντην)· πρὶν δὲ νὰ φθάσῃ εἰς τὸν λιμένα τὸ πλοῖον, ἠκολούθησεν αἴφνης τρικυμία, ἥτις θλίβουσα μεγάλως τὸ πλοῖον ἀνέτρεψε τοῦτο καὶ ὅλοι ἔπεσον ἐπὶ τῶν κυμάτων τῆς θαλάσσης, τῇ θείᾳ ὅμως βοηθείᾳ ἐξῆλθον εἰς τὴν ξηράν, ὁ μὲν μὲ πλεύσιμον, ὁ δὲ εἰς ξύλον ἐπάνω. Ὁ δὲ μακάριος Δαβὶδ ὡς Γέρων καὶ ἀδύνατος κατῆλθεν εἰς τὸν βυθόν, ἔπειτα διὰ τοῦ θείου ἐλέους ἀνῆλθεν εἰς τὴν ἐπιφάνειαν τῆς θαλάσσης ἐξηπλωμένος, ὡς νὰ ἐκοιμᾶτο· οἱ δὲ μαθηταί του ἐλευθερωθέντες, ἔκλαιον ἔξω τοῦ αἰγιαλοῦ πικρῶς διὰ τὸν πνευματικόν των Πατέρα Δαβίδ. Ἐνῷ δὲ εὑρίσκοντο εἰς βαθεῖαν λύπην, ἔπειτα ἀπὸ ἐννέα ὥρας βλέπουσι τὸν Ἅγιον εἰς τὴν ἐπιφάνειαν τῆς θαλάσσης ὕπτιον, ζῶντα καὶ πάντῃ ἀβλαβῆ, ὅστις ἐξῆλθεν ἔξω ἀπολαβὼν τοὺς αὐτοῦ μαθητάς, καὶ πάντες ἐδόξασαν τὸν πανάγαθον Θεὸν διὰ τὸ μέγα τοῦτο θαυμάσιον. Ἐκεῖθεν λοιπὸν ἐπῆγεν εἰς τὴν Πελοπόννησον μετὰ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ. Ὅταν δὲ ἐπῆγεν ἐκεῖ, ὄχι μόνον διὰ τῶν πνευματικῶν του νουθεσιῶν καὶ διδασκαλιῶν εἰρήνευσε τοὺς σκανδαλισθέντας ὑπὸ τοῦ πονηροῦ Βελίαρ, ἀλλ’ ἐπροξένησε καὶ μεγάλην χαρὰν καὶ ἀγαλλίασιν πνευματικὴν εἰς πᾶσαν τάξιν Χριστιανῶν, καὶ οὕτως ἐπέστρεψεν εἰς τὸ Ἱερόν του Μοναστήριον μετὰ τῶν μαθητῶν του. Μετὰ δὲ τὴν ἐπιστροφήν του εἶπεν, ὅτι μετὰ τὴν κοίμησιν του ἔχει νὰ ἔβγῃ ὕδωρ εἰς τὸ δεῖνα μέρος, τὸ ὁποῖον δὲν ὑπῆρχε πρότερον καὶ ὅπερ ἤδη φαίνεται ρέον ἀπὸ κρήνης ἀενάου.

Τοιοῦτος ἦτο ὁ μακάριος Δαβίδ, λελαμπρυσμένος μὲ διαφόρους ἀρετὰς καὶ χαρίσματα τοῦ Παναγίου Πνεύματος. Φθάσας δὲ εἰς γῆρας βαθὺ προεῖδε τὴν κοίμησίν του δι’ ἀποκαλύψεως θείας καὶ εἶπεν εἰς πάντας τοὺς συνασκουμένους Πατέρας· «Μετὰ τρεῖς ἡμέρας μέλλω νὰ ἀπέλθω ἐντεῦθεν κατὰ τὸ θεῖον βούλημα».


Ὑποσημειώσεις

[1] Ταλάντιον εἶναι τὸ μεσαιωνικὸν ὄνομα τῆς σημερινῆς Ἀταλάντης, ἥτις τότε ἀπετέλει ἕδραν τῆς Ἐπισκοπῆς Διαυλείας καὶ Ταλαντίου.

[2] Οὗτος ὁ Ἄρτης Ἀκάκιος εἶναι ὁ κατηγορηθεὶς μετέπειτα ὡς ἔνοχος τῆς διαπραχθείσης προδοσίας κατὰ τῶν Νέων Ὁσιομαρτύρων Ἰακώβου καὶ τῶν μαθητῶν αὐτοῦ Ἰακώβου Διακόνου καὶ Διονυσίου Μοναχοῦ. (Βλέπε σελ. 28, καὶ εἰδικῶς περὶ τῆς γενομένης προδοσίας, βλέπε ἐν σελ. 54 καὶ ἑπ. τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου) Τὴν ἐπ’ αὐτοῦ ὅμως ἀλήθειαν μόνον ὁ τὰ πάντα γινώσκων Κύριος δύναται νὰ γνωρίζῃ, διότι οἱ ἐπὶ τοῦ θέματος τούτου ἀσχοληθέντες συγγραφεῖς χαρακτηρίζουν τὸν Ἄρτης Ἀκάκιον ἕκαστος κατὰ τὴν κρίσιν του.

[3] Ἡ Μονὴ Βαρνάκοβας κεῖται εἰς τὴν Δωρίδα, πλησίον τῆς Ναυπάκτου, ἐπὶ τοῦ ὄρους τοῦ Ἁγίου Ἀρσενίου εἰς ὕψος 800 μ. Αὕτη ἐκτίσθη ὑπὸ τοῦ Ὁσίου Ἀρσενίου τοῦ «Βερνικοβίτου» κατὰ τὸ ἔτος 1077. Καταστραφεῖσα κατὰ τὴν περίοδον τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, ἀνῳκοδομήθη τὸ ἔτος 1831 ὑπὸ τοῦ Κυβερνήτου Ἰωάννου Καποδίστρια, λειτουργεῖ δὲ μέχρι σήμερον ὑπαγομένη εἰς τὴν Μητρόπολιν Φωκίδος. Κατὰ τὴν περίοδον τῆς ἡγουμενίας τοῦ Ὁσίου Δαβὶδ καὶ μετ’ αὐτὴν ἐλειτούργησεν ἐν τῇ Μονῇ τὸ μοναδικὸν ἴσως σχολεῖον τῆς περιοχῆς Ναυπάκτου-Λιδωρικίου, τὸ ὁποῖον ἐγνώρισε μεγάλην ἀκμὴν ἀναδεῖξαν πολλοὺς μεγάλους διδασκάλους.

[4] Τὸ κεχρὶ εἶναι εἶδος σιτηρῶν, τὰ δὲ ἐνταῦθα ἀναφερόμενα δύο κιλὰ ἀντιστοιχοῦν πρὸς πεντήκοντα περίπου χιλιόγραμμα (σημερινὰ κιλά).