Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΑΡΣΕΝΙΟΥ τοῦ Μεγάλου.

Ταῦτα ἀκούσαντες τινὲς τῶν Γερόντων ἐλυπήθησαν καὶ θέλοντες νὰ ἀπαλλάξουν ἐκ τῆς τοιαύτης πλάνης τὸν Γέροντα ἐκεῖνον, μετέβησαν εἰς τὸ κελλίον του καὶ τοῦ εἶπον· «Ἠκούσαμεν ὅτι Γέρων τις ἐπλανήθη καὶ λέγει διὰ τὰ Ἅγια Μυστήρια λόγους βλασφήμους, ὅτι, δηλαδή, ἡ Ἁγία Κοινωνία, τὴν ὁποίαν μεταλαμβάνομεν, δὲν εῖναι Αἷμα καὶ Σὰρξ τοῦ Χριστοῦ, ἀλλ’ ἀντίτυπον τούτων». Τότε ὁ Γέρων ἔβαλε πρὸ τῶν ἄλλων μετάνοιαν, εἰπών· «Εὐλογεῖτε, Πατέρες Ἅγιοι. Ἐγὼ εἶπον αὐτὸν λόγον καὶ τὸν λέγω, διότι δὲν πιστεύω, ὅτι εἶναι πράγματι Σῶμα Χριστοῦ».

«Εἶπον τότε ἐκεῖνοι πρὸς αὐτόν· «Μὴ βλασφημεῖς, Γέρον, καὶ κολάζεσαι, διότι διὰ τῆς θείας μετουσιώσεως ὁ Ἄρτος εἶναι ἀληθῶς ἡ Σὰρξ τοῦ Χριστοῦ καὶ ὁ Οἶνος ἀληθῶς τὸ θεῖον Αἷμα. ᾨκονόμησε δὲ τοῦτο Ἐκεῖνος, τὸν ὁποῖον μεταλαμβάνομεν, ἐπειδὴ ἡ ἀνθρωπίνη φύσις δὲν δύναται νὰ φάγῃ σάρκα καὶ αἷμα ὠμά, διὰ τοῦτο λαμβάνομεν Αὐτὸν εἰς ταῦτα τὰ εἴδη, τὰ ἀναγκαιότερα καὶ χρησιμώτερα πάντων, τὰ ὁποῖα πρότερον ἀληθῶς ἦσαν ἁπλοῦς ἄρτος καὶ οἶνος, ἀλλὰ διὰ τῶν εὐχῶν καὶ ἐπικλήσεων τοῦ Ἱερέως καὶ διὰ τῆς παρουσίας τοῦ Ἁγίου Πνεύματος μετατρέπονται εἰς Σάρκα καὶ Αἷμα Χριστοῦ λίαν θαυμασίως. Καθὼς ἀκριβῶς καὶ τὸ Ἅγιον Βάπτισμα, κατὰ τὸ φαινόμενον εἶναι ὕδωρ, ἀλλὰ διὰ τῶν εὐχῶν καὶ τῆς ἱερουργίας πληροῦται Ἁγίου Πνεύματος. Ὅθεν δὲν εἶναι πλέον ὕδωρ ἁπλῶς, ἐπειδὴ ἀναγεννᾷ καὶ ἀναπλάσσει τὸν βαπτιζόμενον καὶ ἀπολυτρώνει τοῦτον ἐκ πάντων τῶν ἁμαρτημάτων».

Παρ’ ὅλα ὅμως ταῦτα καὶ ἕτερα πλείονα, τὰ ὁποῖα ἔλεγον οἱ Ὅσιοι Γέροντες, ἐκεῖνος δὲν ἐπείθετο, λέγων, ὅτι ἤθελε νὰ πληροφορηθῆ διὰ τῶν ἰδίων του ὀφθαλμῶν. Ὅθεν οἱ Ὅσιοι ἔμειναν ἐκεῖ καὶ προσηύχοντο μετ’ αὐτοῦ πρὸς τὸν Θεόν, ἐπὶ μίαν ἑβδομάδα, παρακαλοῦντες Αὐτὸν νὰ φωτίσῃ τὸν πλανώμενον Γέροντα, ἵνα ἐννοήσῃ τὸ σφάλμα του καὶ μὴ ἀπολεσθοῦν οἱ ἱδρῶτες καὶ οἱ κόποι τῆς ἀσκήσεώς του. Κατὰ τὴν ἑβδόμην ἡμέραν μετέβησαν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν, ἵνα ἀκούσωσι λειτουργίαν. Ὅταν δὲ ὁ Ἱερεὺς ἔλεγε τό· «Ἐξαιρέτως τῆς Παναγίας Ἀχράντου Δεσποίνης ἡμῶν Θεοτόκου», βλέπουν καὶ οἱ τρεῖς, εἰς τὸ ἅγιον δισκάριον, ὤ τῆς Σῆς, Χριστέ, χρηστότητος καὶ θαυμαστῆς Σου δυνάμεως! μικρὸν Βρέφος, ζῶν καὶ εὔχαρι.

Ὅταν λοιπὸν ὁ Ἱερεὺς ἥπλωσε, τὴν χεῖρα διὰ νὰ μελίσῃ, τὸν Ἅγιον Ἄρτον, εἶδον οἱ τρεῖς οὗτοι Γεροντες Ἅγιον Ἄγγελον, ὁ ὁποῖος, ἔχων εἰς τὰς χεῖράς του μάχαιραν, ἔσφαξε τὸ Ἅγιον Βρέφος καὶ μετήγγισε τὸ Τίμιον Αὐτοῦ Αἷμα εἰς τὸ ἅγιον Ποτήριον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἀξιόλογα εἶναι τρία ψυχωφελέστατα ἀποφθέγματα, τὰ ὁποῖα ἀφῆκεν εἰς ἡμᾶς ὁ μέγας οὗτος Πατήρ. Πρῶτον τό· «Ἀρσένιε, δι’ ὃ ἐξῆλθες», τὸ ὁποῖον συνείθιζε νὰ λέγῃ καθ’ ἑκάστην ὁ ἀοίδιμος, ἀνακαινίζων τὸν πρῶτον ἐκεῖνον σκοπόν, διὰ τὸν ὁποῖον ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου καὶ μετέβη εἰς τὴν ἔρημον, περὶ οὗ γράφομεν ἐν σελίδι 203. Δεύτερον τό· «Ὁ Θεός μου μὴ ἐγκαταλείπῃς με, ὅτι οὐδὲν ἐποίησα ἐνώπιόν Σου ἀγαθόν, ἀλλὰ δός μοι διὰ τὴν ἀγαθότητα σου βαλεῖν ἀρχήν», περὶ οὗ βλέπε ἐν σελ. 195 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου καὶ ἐν τῇ «Φιλοκαλίᾳ», εἰς τὸ τέλος τοῦ ρʹ (100) κεφαλαίου τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Θεοδώρου τοῦ μεγάλου Ἀσκητοῦ καὶ Ἐπισκόπου Ἐδέσσης. Τρίτον συμβουλευτικὸν ἀπόφθεγμα ἀφῆκεν εἰς ἡμᾶς ὁ Ἅγιος Ἀρσένιος, τὸ λέγον· «Πᾶσαν σου τὴν σπουδὴν ποίησον, ἵνα ἡ ἔνδον σου ἐργασία κατὰ Θεὸν ᾗ καὶ νικήσεις τὰ ἔξω πάθη», ὅπερ βλέπε ἐν σελ. 196 τοῦ ἀνὰ χεῖρας τόμου.

Τοῦτο τὸ τελευταῖον ἀναφέρει πολλάκις εἰς τοὺς λόγους του ὁ Θεσσαλονίκης θεῖος Γρηγόριος ὡς ἀναγκαῖον εἰς πάντα θέλοντα νὰ σωθῇ. Διότι δι’ αὐτοῦ διδασκόμεθα, ὅτι πρέπει νὰ καταβάλλωμεν πᾶσαν σπουδὴν ἵνα γένηται ἡ ἐσωτερικὴ ἐργασία τῆς ἱερᾶς προσευχῆς καὶ νήψεως καθαρὰ καὶ μόνον διὰ τὸν Θεόν, ἐπειδὴ ἐὰν αὕτη ἐνεργῆται καθαρά, εὐκόλως θέλομεν νικήσει τὰ ἐξωτερικὰ πάθη τοῦ σώματος. Εἶχε δὲ ὁ Ἅγιος οὗτος γράψει καὶ κεφάλαια ἢ λόγους νηπτικούς, ὡς ἀναφέρει τούτους ἐν τῷ προοιμίῳ τῆς βίβλου του ὁ Ὅσιος Πέτρος ὁ Δαμασκηνός, ἀλλὰ ταῦτα δὲν διεσώθησαν. Βλέπε περὶ τούτων καὶ ἐν τῷ τέλει τῆς ὑποσημειώσεως τῆς σελ. 190.

[2] Βλέπε περὶ τούτου καὶ ἐν τῷ «Εὐεργετινῷ», ἡμετέρα ἔκδοσις, βιβλ. Δʹ, ὑπόθ. Εʹ, ἀπόφθ. Αʹ.

[3] Ἐπειδή, ὡς σημειοῦμεν καὶ ἐν τῇ σελίδι 188, ὁ Βίος τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Ἀρσενίου δὲν ἐγράφη ὑπό τινος τῶν ἀμέσων αὐτοῦ μαθητῶν, ἀλλὰ περισυνελέγη ἐκ διαφόρων πηγῶν, τούτου ἕνεκεν συναντᾶται διαφορά τις ὡς πρὸς τὰ συνολικὰ ἔτη τῆς ζωῆς αὐτοῦ, ἅτινα ποικίλλουν ἐν ταῖς πηγαῖς μεταξὺ τῶν 90 καὶ 120 ἐτῶν. Ἐκ τῶν νεωτέρων ἁγιολόγων, ὁ Σωφρόνιος Εὐστρατιάδης («Ἁγιολόγιον τῆς Ὀρθοθόξου Ἐκκλησίας», σελ. 58), λέγει ὅτι εἰς ἡλικίαν 105 ἐτῶν ἀπῆλθε πρὸς Κύριον ὁ Ἅγιος, ἐν δὲ τῇ «Θρησκευτικῇ καὶ Ἠθικῇ Ἐγκυκλοπαιδείᾳ», τόμ. 3ος, στ. 229-230, γράφεται ὅτι ὁ Ὅσιος ἐγεννήθη τὸ 354 καὶ ἐκοιμήθη τὸ 445.