Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Ἐκεῖ, εὑρισκόμενος ὁ Ὅσιος ἐτέλεσε πλεῖστα θαύματα. Διότι καὶ ἐκ τοῦ στόματος λέοντος ἔσωσεν ἀσθενῆ τινα προσερχόμενον πρὸς αὐτὸν καὶ τὸν λέοντα ἐκ τοῦ ὄρους ἀπεδίωξεν, ἀποστείλας τὸν μαθητήν του Ἀναστάσιον εἰς τὴν φωλεὰν τοῦ θηρίου, πρὸς τὸ ὁποῖον εἶπεν ἐκεῖνος· «Εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου, λέγει ὁ δοῦλος Αὐτοῦ Συμεών, φύγε ἐκ τοῦ ὄρους καὶ μὴ ἐπιστρέψῃς πλέον». Λοιμικὴν δὲ νόσον, ἐπιπεσοῦσαν εἰς τὴν Ἀντιόχειαν, κατέπαυσε, νέον δαιμονιζόμενον ἰάτρευσε καὶ ἀπὸ ἄνθρωπόν τινα δηχθέντα ὑπὸ ὄφεως ἀπεμάκρυνε τὸν κίνδυνον, ἐνδύσας μάλιστα αὐτόν, ὄντα γυμνόν. Καὶ σεισμὸν μέγαν προέβλεψε καὶ τυφλὸν καὶ παράλυτον, δαιμονιζόμενον δὲ ὑπὸ τριῶν δαιμόνων, κατέστησεν ὑγιᾶ· καὶ παρθένον πάσχουσαν ἐκ σήψεως το ποδὸς ἐθεράπευσε καὶ εἰς ἄλλον παράλυτον καὶ εἰς δαιμονιζομένην γυναῖκα καὶ εἰς λεπρὸν ἀπέδωσε τὴν ὑγείαν, οὐδὲν ἄλλο ζητῶν παρὰ τούτων, εἰ μὴ τὴν μετάνοιαν ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν αὐτῶν καὶ τὴν ἐπάνοδον εἰς τὴν τήρησιν τῶν ἐντολῶν τοῦ Κυρίου.

Ἦτο δὲ τὸ ὄρος τοῦ Ὁσίου, ὡς εἴπομεν, ἔρημον καὶ οὔτε ὕδωρ εἶχεν οὔτε σπήλαια διὰ νὰ προφυλάσσωνται τον χειμῶνα, μόνον δὲ καλύβας ἐκ ξύλων κατεσκεύασαν πρὸς πρόχειρον στέγασιν αὐτῶν. Ὁ δὲ Ἅγιος ἔμενεν εἰς τὴν πέτραν ἄστεγος, φέρων μόνον μικρὰν μηλωτήν. Οἱ δὲ προσερχόμενοι ἐστενοχωροῦντο ἐκ τῆς ἐλλείψεως ὕδατος καὶ ἄλλων ἀναγκαίων, ἐστενοχώρουν δὲ καὶ τοὺς συγκεντρωθέντας ἐκεῖ ἀδελφούς. Ὅθεν ὁ φιλάνθρωπος Θεός, ὁ γνωρίζων τὰς ἀνάγκας τῶν δούλων του, ἐφώτισε τὸν Ἅγιον, ὅστις ἤκουσε θείας φωνῆς λεγούσης πρὸς αὐτόν· «Πρόσταξον τοὺς ἀδελφοὺς νὰ κτίσωσι Μοναστήριον, διὰ νὰ ἔχωσιν ὀλίγην ἀνάπαυσιν». Ταῦτα ἀκούσας ὁ Ὅσιος Συμεών, εἶδεν Ἄγγελον Κυρίου, ὅστις ἐχάρασσε τὰ ὅρια τοῦ Μοναστηρίου καὶ τὸ σχῆμα τῆς Ἐκκλησίας. Ἔπραξε λοιπὸν κατὰ τὴν προσταγὴν τοῦ Θεοῦ καὶ ἐπρόσταξε τοὺς μαθητὰς αὐτοῦ νὰ ἀρχίσουν νὰ κτίζουν τὸ Μοναστήριον. Οἱ δὲ παρὰ τοῦ Ὁσίου ἰαθέντες καὶ παραμείναντες ἐκεῖ ἐβοήθουν εἰς τὴν κατασκευὴν τοῦ Μοναστηρίου, ἕκαστος διὰ τῆς τέχνης τὴν ὁποίαν ἐγνώριζεν. Ἦλθον δὲ καὶ ἄλλοι ἐκ τῆς Συρίας καὶ ἐξ ἄλλων μερῶν.

Ὅτε δὲ λόγῳ τοῦ πλήθους τῶν προσελθόντων καὶ τῶν ἀναγκῶν τῆς οἰκοδομῆς, ἡ ἀνάγκη τοῦ ὕδατος κατέστη ἐπιτακτικωτέρα, διότι πλὴν τῶν ἄλλων ἤθελαν νὰ σβύσουν καὶ ἄσβεστον, ἐπρόσταξεν ὁ Ὅσιος καὶ συνήθροισαν τὴν ἄσβεστον εἰς ἕνα τόπον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.