Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Προεῖδε δὲ Ὅσιος καὶ τούτου τοῦ Ἰωάννου τὴν κοίμησιν. Ὅτε δὲ ἐτελείωσεν ἡ οἰκοδομὴ τοῦ στύλου, κατὰ τὴν τρίτην ὥραν τῆς ἡμέρας, μετὰ τὴν Ἁγίαν Πεντηκοστήν, ὅτε ἑορτάζομεν τὴν ἐπιφοίτησιν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, εἶδεν ὁ Ὅσιος κατελθόντα ἐξ οὐρανῶν τὸν Δεσπότην Χριστὸν ἐν μέσῳ πλήθους Ἁγίων Ἀγγέλων, ὡς Ἀρχιερέα ἐπὶ τοῦ στύλου, λειτουργήσαντα κατὰ τὴν τάξιν τῆς Ἐκκλησίας μας μὲ ἄρτον καὶ οἶνον, μετὰ δὲ τὴν προσκομιδὴν ἀνῆλθεν εἰς τὰ οὐράνια. Ὅθεν ἰδὼν ὁ Ὅσιος τοιοῦτον μυστήριον, ἐπλήθυνε τὸν πόθον αὐτοῦ νὰ ἀνέλθῃ πάλιν ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ συναθροίσας τοὺς ἀδελφούς, ἀνεκοίνωσεν εἰς αὐτοὺς τὸ θεῖον ὅραμα μὲ πᾶσαν ταπείνωσιν. Παρήγγειλε δὲ νὰ τελοῦν κατὰ τὴν ἡμέραν ταύτην λαμπρὰν ἑορτὴν καὶ πανήγυριν. Καὶ ἐκεῖνοι μὲν οὕτως ἔπραξαν, ὁ δὲ Ὅσιος ἀνῆλθεν ἐπὶ τοῦ δευτέρου στύλου, τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει, ἦτο δὲ τότε ἐτῶν τεσσαράκοντα [5].

Μεθ᾽ ἡμέρας τινὰς ἔφεραν εἰς τὸν Ὅσιον τριετὲς παιδίον, Ἐπιφάνιον ὀνόματι, τὸ ὁποῖον ἐκινδύνευε νὰ ἀποθάνῃ ἐκ πόνων τῆς κοιλίας. Καὶ τοῦτο τὸ παιδίον ἐθεράπευσεν ὁ Ὅσιος διὰ μόνης τῆς ἐπίθέσεως τῆς χειρὸς αὐτοῦ. Ἱερεὺς δέ τις, Θωμᾶς ὀνόματι, ἐκ χωρίου καλουμένου Παράδεισος, ἐβλασφήμει ἐκ συνεργίας τοῦ δαίμονος. Ἐνῷ δὲ ἦτο ἑτοιμοθάνατος, δὲν ἐξήρχετο ἡ ψυχή του, ἀλλ’ ἀπώλεσε τὴν λαλιάν του, μὲ τοὺς ὀφθαλμοὺς δὲ ἀνοικτοὺς ἐβασανίζετο ἐπὶ ἑξήκοντα ἡμέρας. Ἠννόησε τότε τὴν ἁμαρτίαν του καὶ διὰ σχημάτων εἶττεν εἰς τοὺς παρεστῶτας· «Ζητήσατε δι’ ἐμὲ συγχώρησιν ἀπὸ τὸν Ἅγιον Συμεών, διότι ἀνεθεμάτισα κάποτε αὐτὸν καὶ διὰ τοῦτο δικαίως τώρα κολάζομαι». Ὅθεν οἱ συγγενεῖς αὐτοῦ διεμήνυσαν ταῦτα εἰς τὸν Ὅσιον Συμεών, ὅστις ἐκάλεσε μαθητήν του τινὰ καὶ εἶπε πρὸς αὐτόν· «Λάβε ἕνα ἐκ τῶν ἄρτων τῆς εὐλογίας καὶ σπεῦσον εἱς τὸν Πρεσβύτερον Θωμᾶν, ὅστις, ὡς ἀσπασθῇ τὸν ἄρτον, θέλει τοῦ συγχωρηθῆ τὸ ἁμάρτημα». Οὕτω καὶ ἐγένετο. Διότι εὐθὺς ὡς ὁ Ἱερεὺς ἠσπάθη τὸν ἄρτον, ἔλαβε παρὰ Θεοῦ συγχώρησιν καὶ ἀπέθανε.

Εἰς τὴν Ὀρεινὴν γυνή τις ἐγέννησε παιδίον τελείως τυφλόν, οἱ δὲ γονεῖς του ἀπεφάσισαν νὰ φέρουν τοῦτο εἱς τὸν Ὅσιον καὶ νὰ τὸν παρακαλέσουν νὰ τὸ θεραπεύσῃ. Παραλαβόντες λοιπὸν αὐτὸ ἀνήρχοντο εἰς τὸ ὄρος, καθ’ ὁδὸν δὲ κατάκοποι ὡς ἦσαν ἐκ τῆς ἀνοδικῆς των ἐκείνης ὁδοιπορίας ἐκάθησαν ὀλίγον διὰ νὰ ἀναπαυθοῦν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.