Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Διὰ τοῦτο, ὅταν ἀναγιγνώσκωμεν μικρὸν ἁγιασμόν, λέγομεν: Συμεὼν τοῦ ἐν τῇ Μάνδρᾳ. Ἀλλαχοῦ δὲ λέγομεν τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει· ὅμως πρόκειται περὶ τοῦ ἰδίου Ὁσίου Συμεών. Ὅτε λοιπὸν ἐπληροφορήθη ἐκ Πνεύματος Ἁγίου, ὅτι ἐπλησίαζεν εἰς τὸ τέλος τῆς παροικίας αὐτοῦ, ἐκάλεσε τοὺς μαθητάς του καὶ ἀνεκοίνωσε τὸ πικρὸν δι’ αὐτοὺς μήνυμα, διὰ τὸν Ὅσιον ὅμως ποθητὸν καὶ γλυκύτατον. Εἶπε δὲ πρὸς αὐτοὺς καὶ ταῦτα:

«Ἀδελφοὶ καὶ Πατέρες, ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε. Ἐστὲ ταπεινοὶ τῇ καρδίᾳ. Μισήσατε τὴν φιλαργυρίαν καὶ προσφέρετε ἐλεημοσύνην ὅσον δύνασθε. Διότι ὁ μὴ ἐλεῶν πτωχὸν δὲν ἀξιοῦται νὰ εἰσέλθῃ εἰς τὸν αἰώνιον Νυμφῶνα μετὰ τῶν φρονίμων παρθένων, ἀλλὰ κλείεται ἔξω μετὰ τῶν μωρῶν, ἐπειδὴ ὁ λύχνος αὐτοῦ σβέννυται, ὡς μὴ ἔχων ἔλαιον. Ἐκεῖνος ὅστις δὲν συμπονεῖ τὸν ἀδελφὸν καὶ δὲν τὸν βοηθεῖ εἰς τὴν ἀνάγκην του, ἀρνεῖται τὸν Υἱὸν τοῦ Θεοῦ καί, τρόπον τινά, δὲν ὁμολογεῖ, ὅπως καὶ οἱ Σαδδουκαῖοι, ἀνάστασιν νεκρῶν, οὐδὲ ἐλπίζει εἰς τὴν μέλλουσαν ἀνταπόδοσιν. Φυλάττετε τὴν κατὰ κράτος ἐγκράτειαν, διότι αὕτη χαλιναγωγεῖ τὰς ἡδονὰς καὶ καταπαύει τὸν πόλεμον τῆς σαρκός, οὕτω δὲ γίνεσθε σώφρονες. Ἐὰν δὲ ἔλθῃ εἴς τινα λογισμὸς ἀκάθαρτος, ἵνα μολύνῃ τὴν διάνοιάν του, ἂς φωνάξῃ ταῦτα πρὸς τὸν Κύριον, μετὰ πικροτάτων δακρύων· «Δέσποτα Χριστέ, ὁ τῶν οἰκτιρμῶν καὶ τοῦ ἐλέους Θεός, ὁ πάντοτε ὑπάρχων καὶ διαμένων εἰς τοὺς αἰῶνας, ὁ τοὺς ἐπὶ Σοὶ πεποιθότας μὴ καταισχύνων, ρῦσαί με ἐκ χειρὸς ἐχθρῶν μου, πρόσχες τῇ ψυχῇ μου, σῶσόν με ἐν τῷ ἐλέει Σου. Τὸ ἀγαλλίαμά μου, λύτρωσόν με άπὸ τῶν κυκλωσάντων με, Κύριε, Κύριε, δύναμις τῆς σωτηρίας μου, ἐπισκίασον ἐπ’ ἐμὲ ἐν ὥρᾳ πολέμου. Ἐλέησόν με ὁ Θεός, ό Θεὸς εἰς τὴν βοήθειάν μου πρόσχες». Τοιαῦτα καὶ τούτων παρόμοια ἄς λέγῃ μετὰ δακρύων καὶ συντριβῆς καρδίας ὁ ἐνοχλούμενος ὑπὸ ρυπαρῶν λογισμῶν. Καὶ ὁ Κύριος θέλει βοηθήσει αὐτόν».

Ταῦτα καὶ ἄλλα ἔλεγεν ὁ Ὅσιος εἰς τοὺς μαθητάς του. Ἐκεῖνοι δὲ εἶχον μεγάλον πόθον νὰ τὸν ἐρωτήσουν πῶς ἀπέκτησε τόσην ἐγκράτειαν. Ἀλλ’ εὐλαβούμενοι, ἐδίσταζον. Ἐκεῖνος ὅμως, ἐννοήσας τὸν λογισμόν των, ἀπεκάλυψε τοῦτο εἰς αὐτοὺς κατὰ τὴν ἐσχάτην ἐκείνην ὥραν, ὡς πατὴρ φιλόστοργος, ἵνα ἐνισχύσῃ αὐτοὺς καλλίτερον νὰ ἔχωσι τὰς ἐλπίδας των εἰς τὸν Θεόν, λέγων πρὸς αὐτούς·


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.