Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Τούτου δὲ γενομένου, παρεκάλεσε τὸν Θεὸν νὰ χορηγήσῃ ὕδωρ εἰς αὐτάρκειαν. Καί, ὤ τοῦ θαύματος! ἦλθεν ἄνωθεν βροχὴ ἄφθονος, δύο δὲ μεγάλαι δεξαμεναὶ κατεσκευασμέναι παλαιότερον ἀπὸ τοὺς εἰδωλολάτρας, πλήρεις πρότερον πετρῶν καὶ χωμάτων, ἐκαθαρίσθησαν καὶ ἐπληρώθησαν δι’ ὕδατος. Ἔκτοτε δέ, ὁσάκις ἐχρειάζετο ὕδωρ, ἔβρεχεν ἐξ οὐρανοῦ εἰς αὐτάρκειαν πάντων. Ἐνῷ δὲ ἔκτιζον τὸν ξενῶνα, πνεῦμα ἀκάθαρτον προεκάλεσε σεισμὸν φοβερὸν καὶ ἔτρεμον οἱ κτιζόμενοι τοῖχοι, οἱ δὲ τεχνῖται δὲν ἠδύναντο νὰ ἐργασθοῦν. Τότε ὁ Ὅσιος εἶπε πρὸς Μοναχόν τινα· «Κτύπησον διὰ τῆς ράβδου σου εἰς τὰ θεμέλια καὶ εἰπὲ τούτους τοὺς λόγους: Εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ σὲ προστάσσει ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ Συμεών, νὰ φύγῃς ἀπὸ τὸν τόπον τοῦτον, πνεῦμα ἀκάθαρτον». Εὐθὺς δέ, ὡς ὁ Μοναχὸς ἐκεῖνος ἐξετέλεσε τὸ προσταχθέν, ὤ τοῦ θαύματος! ὁ σεισμὸς ἔπαυσε καὶ ὅλα τὰ τῆς Μονῆς συνεπληρώθησαν ἄνευ ἐμποδίων. Ἔκτισαν δὲ καὶ στῦλον, εἰς τὸ πλευρὸν τοῦ ὁποίου ἀνώρυξαν καὶ ἑτέραν βαθεῖαν δεξαμενήν, ὥστε καὶ διὰ τοὺς προσερχομένους καὶ δι’ ὅλας τὰς ὑπηρεσίας τῆς Μονῆς ἐπήρκει τὸ ὕδωρ.

Νέον θαῦμα τότε ἐτελέσθη. Ἄνθρωπός τις, Βιγγίλιος ὀνόματι, δοῦλος τοῦ μακαρίου Πατριάρχου Ἐφραίμ, ἦτο τελείως παράλυτος. Ἔφεραν δὲ τοῦτον εἰς τὸν Ὅσιον καὶ παρεκάλουν νὰ εὐσπλαγχνισθῇ αὐτόν. Τότε ὁ Ὅσιος εἶπε πρὸς τὸν ἀσθενοῦντα· «Ἐὰν πιστεύῃς, ὅτι ἡ πίστις τὴν ὁποίαν ἔχεις πρὸς τὸν Θεὸν δύναται νὰ σὲ σώσῃ, ἐγείρου καὶ περιπάτει». Ἐκεῖνος ἀπεκρίθη· «Πιστεύω, Κύριέ μου Ἰησοῦ Χριστέ, ὅτι τὰ πάντα δύνασαι νὰ τελέσῃς διὰ τοῦ δούλου Σου Συμεών». Ταῦτα δὲ εἰπὼν μεγαλοφώνως, ὤ τοῦ θαύματος! εὑρέθη ὑγιὴς καὶ ἐπήδησεν ὄρθιος, δοξάζων τὸν Κύριον. Ἡπλώθη δὲ ἡ φήμη τοῦ μακαριου Συμεὼν καὶ μέχρι τῆς Ἰβηρίας καὶ ἦλθον πρὸς αὐτὸν ἀσθενοῦντες πολλοί, οἵτινες, ἀφοῦ ἐθεραπεύοντο, παρέμειναν εἰς τὴν ἁγίαν Μάνδραν τοῦ Συμεῶνος καὶ ἐτελειώθησαν ἐν θεαρέστῳ πολιτείᾳ.

Συνεπληρώθη δὲ καὶ ὁ ἱερὸς Ναός, ὅστις ἀφιερώθη εἰς τὸ ὄνομα τῆς ζωαρχικῆς καὶ Παναγίας Τριάδος, ἀλλ’ οἱ κίονες εἶχον ἀνάγκην νὰ λαξευθοῦν. Ὅθεν μετέβη τότε πρὸς τὸν Ὅσιον ἀδελφός τις, ὀνόματι Ἰωάννης, ὅστις δὲν ἐγνώριζε καθόλου γλυπτικὴν καὶ εἶπεν εἰς τὸν Ὅσιον· «Ἔγγισόν με, Πάτερ, εἰς τὴν καρδίαν διὰ τῆς ἁγίας χειρός σου, ἵνα μὲ φωτίσῃ ὁ Κύριος νὰ πελεκήσω τὰ μάρμαρα». Ὁ Ὅσιος τότε ηὐχήθη αὐτὸν ἐν ὀνόματι τοῦ Θεοῦ. Καὶ ὁ λόγος τοῦ Ὁσίου ἔργον ἐγένετο καί, ὡς ἄλλος Βεσελεήλ, εἰργάζετο ἐπιμελέστατα εἰς τὴν Ἐκκλησίαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.