Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Μετὰ τὴν θείαν ταύτην ἐπιφάνειαν, νέα θαύματα ἐτέλει ὁ Ὅσιος, πολλοὶ δὲ ἀσθενεῖς, ἀκούοντες τὴν φήμην αὐτοῦ, προσέτρεχον πρὸς τὸν Ὅσιον, ζητοῦντες τὴν μεσιτείαν Αὐτοῦ πρὸς τὸν Πανόγαθον Θεὸν διὰ τὴν ἴασιν τῶν ἀσθενούντων. Ἐπειδὴ δὲ πλῆθος μέγα ἦσαν οἱ προσερχόμενοι, ηὐλόγησε ράβδους καὶ ἔδωκεν εἰς τοὺς μαθητάς του, οἵτινες ἐγγίζοντες διὰ τούτων τοὺς ἀσθενεῖς καὶ προσευχόμενοι ἰάτρευον τούτους, ἀπομακρύνοντες πρὸ παντὸς ἐκ τῶν ἀνθρώπων τὰ κακὰ πνεύματα. Διὰ νὰ μὴ κενοδοξήσουν δὲ οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ ὅτι αὐτοὶ ἰάτρευον τοὺς νοσοῦντας, εὐθὺς ὡς ἐθεραπεύοντο τρεῖς, πάλιν ὁ Ἅγιος ηὐλόγει τὰς ράβδους, ἐπικαλούμενος διὰ θερμῆς προσευχῆς τὴν θείαν Χάριν. Οὕτω καὶ ἐκ τῶν ὀδόντων τῶν θηρίων ἀνθρώπους διέσωσε διὰ τῆς ἐπικλήσεως τοῦ θείου Ὀνόματος καὶ πᾶσαι νόσον ἐθεράπευε. Καὶ τὴν κατὰ τῆς Ἀντιοχείας ἐπιδρομὴν τοῦ βασιλέως τῶν Περσῶν Χοσρόη μετὰ τῶν Χαλδαίων προεῖδε [3] καὶ τὴν σφαγὴν τῶν κατοίκων αὐτῆς ἕνεκα τῶν ἁμαρτιῶν των, διὰ θερμῆς δὲ πρὸς τὸν Θεὸν δεήσεως τὸ ὄρος ὅπου εὑρίσκετο ἡ Μονὴ αὐτοῦ ἐκάλυψε διὰ νέφους, ὥστε νὰ ἀποκρύψῃ τὴν Μονὴν ἀπὸ τὰ βλέμματα τῶν βαρβάρων, τυφλὸν δὲ γέροντα πληγωθέντα διὰ ξίφους εἰς τὸν λαιμὸν ὑπὸ τῶν βαρβάρων ἐθεράπευσεν, ὤ τοῦ θαύματος! δι’ ἐπιθέσεως ἐπὶ τῆς πληγῆς αὐτοῦ πηλοῦ, τὸν ὁποῖον ὁ ἴδιος ἔπλασε διὰ χώματος καὶ ὕδατος.

Ἐπειδὴ ὅμως ἐξ ὅλων τούτων τῶν θαυμασίων, τὰ ὁποῖα ἐτέλει ὁ Ὅσιος, προσήρχοντο πρὸς αὐτὸν πλῆθος ἀνθρώπων ἀναρίθμητον, πρὸς παρηγορίαν τῶν πόνων των, ἐσκέφθη νὰ ἀναχωρήση ἐκεῖθεν, διὰ νὰ ἀποφύγῃ τὴν σύγχυσιν. Ὡδηγήθη δὲ τότε δι’ ὀπτασίας Κυρίου νὰ μεταβῇ εἰς ὄρος τι εὑρισκόμενον πρὸς τὸ δεξιὸν μέρος τοῦ κίονος. Ὅθεν ἐκάλεσε τοὺς ἀδελφοὺς καὶ ὥρισεν ὡς πρεσβύτερον τούτων τὸν ἐναρετώτερον. Καταβὰς δὲ ἐκ τοῦ στύλου προσευχήθη δι’ αὐτοὺς καὶ δώσας καὶ λαβὼν συγχώρησιν ἀπεχαιρέτησε τούτους καὶ ἀνεχώρησεν ἐκεῖθεν καὶ μετέβη είς τὴν κορυφὴν τοῦ ὄρου εἰς τὸν ὑποδειχθέντα διὰ τοῦ ὁράματος τόπον. Ἀνελθὼν δὲ ἐπὶ πέτρας προσηυχήθη. Ἦτο δὲ τότε τριάκοντα χρόνων [4]. Τὴν ἑπομένην μετέβησαν, ὡς συνήθως, εἰς τὸν στῦλον πολλοὶ ἀσθενεῖς, ἀλλὰ μαθόντες ὅτι ἀνῆλθεν εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ ὄρους μετέβησαν ἐκεῖ, πρὸς θεραπείαν των. Ἐλυπήθη τότε ὁ Ὅσιος, βλέπων ὅτι οὔτε ἐκεῖ ἠδύνατο νὰ ἡσυχάσῃ, ἀλλ’ εὐσπλαγχνισθεὶς τὰ δάκρυά των, ἐπέθετε τὴν χεῖρα αὐτοῦ ἐπὶ τῆς κεφαλῆς ἑνὸς ἑκάστου καὶ ἐθεράπευεν αὐτοὺς διὰ τῆς θείας εὐσπλαγχνίας.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.