Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Ἀλλ’ ὁ μισόκαλος διάβολος, φθονήσας αὐτόν, παρεκίνησε κακόν τινα Μοναχὸν νὰ τὸν φονεύσῃ ὁ δείλαιος, φθονήσας αὐτόν, διότι ἠγωνίζετο περισσότερον ἐκείνου εἰς τὴν ἄσκησιν καὶ δὲν ἠδύνατο νὰ τὸν φθάσῃ. Ὅταν λοιπὸν ἐκεῖνος ἤγειρε τὴν χεῖρα, δι’ ἧς ἐκράτει τὴν μάχαιραν, ἵνα τὸν φονεύσῃ, εὐθὺς ἐκ θείας ἐνεργείας ἐξηράνθη ἡ χεὶρ αὐτοῦ καὶ τόσον δριμὺν πόνον ᾐσθάνθη εἰς τὴν καρδίαν, ὥστε ἐκινδύνευε νὰ ἀποθάνῃ. Ἐλθὼν τότε εἱς τὸν Ἡγούμενον ἔδειξεν εἰς αὐτὸν τὴν δεξιὰν παράλυτον χεῖρά του, ἄλλ’ ᾐσχύνετο, ὁ ἀνόητος, νὰ εἴπῃ τὴν αἰτίαν. Καὶ ἐν ὅσῳ αἱ ἡμέραι παρήρχοντο, τόσον ἐχειροτέρευε. Φοβούμενος λοιπὸν τὸν θάνατον, ἐξωμολογήθη κρυφίως τὴν ἀνομίαν του εἰς τὸν Ἡγούμενον, ὅστις ὡμολόγησε τὴν ἐπιβουλὴν εἰς τὸν Ὅσιον καὶ τὴν δικαίαν τιμωρίαν τὴν ὁποίαν ὑπέστη ὁ πάντολμος. Παρεκάλεσε δὲ αὐτόν, ὡς τέκνον του γνήσιον, νὰ συγχωρήσῃ τὸν πταίστην καὶ νὰ δεηθῇ δι’ αὐτὸν πρὸς τὸν Θεὸν νὰ παραχωρήσῃ τὴν ἴασιν εἰς τὸν πταίστην. Εὐθὺς τότε ὁ ἀμνησίκακος ὑπήκουσε καὶ κλίνας τὴν κεφαλὴν καὶ τὰ γόνατα προσηυχήθη. Ὡς δὲ ἠγέρθη, ἐσφράγισε διὰ τοῦ σημείου τοῦ Σταυροῦ τὴν ξηρανθεῖσαν χεῖρα τοῦ πάσχοντος, ὅστις, ὤ τοῦ θαύματος! εἶδε τὴν χεῖρα αὐτοῦ ὑγιᾶ ὡς καὶ πρότερον.

Μετὰ ἡμέρας τινάς, ἐνῷ ὁ Ὅσιος Συμεὼν προσηύχετο, βλέπει πρὸ αὐτοῦ νέον ὡραιότατον κατὰ τὴν μορφήν. Ἠννόησε τότε ὅτι ἦτο ὁ Δεσπότης Χριστὸς καὶ λαβὼν θάρρος, ὡς ὁ ἠγαπημένος Αὐτοῦ Ἰωάννης, ἠρώτησε τὸν Κύριον· «Κύριε, πῶς Σὲ ἐσταύρωσαν οἱ Ἱουδαῖοι;». Τότε ὁ Δεσπότης, ἵνα διδάξῃ τὸν Ὅσιον ὑπομονὴν εἰς τὰς θλίψεις καὶ νέκρωσιν τοῦ σώματος, ἥπλωσε τὰς ἀχράντους Αὐτοῦ χεῖρας εἰς σημεῖον Σταυροῦ καὶ εἶπεν· «Οὕτως ἐσταυρώθην, καθὼς ηὐδόκησα. Σὺ δὲ ἀνδρίζου καὶ ὑπόμενε». Ὅμως ὁ Ὅσιος Συμεὼν πρὸς στιγμὴν δὲν ἠννόησε τὰ ὑπὸ τοῦ Κυρίου λεχθέντα, ὅταν ὅμως ἐσυλλογίσθη ταῦτα, περισσότερον ἠγωνίζετο, προσθέτων κόπους εἰς τοὺς κόπους καὶ ἄσκησιν εἰς τὴν ἄσκησιν τόσον, ὥστε, ὅταν ὁ Ἱωάννης ἀπήγγελλεν ἑκάστην νύκτα τριάκοντα ψαλμούς, ὁ Συμεὼν ἀπήγγελλεν ὀγδοήκοντα. Πολλάκις δὲ ἀνεγίνωσκε καὶ ὁλόκληρον τὸ Ψαλτήριον καὶ δὲν ἐκοιμᾶτο καθ’ ὅλην τὴν νύκτα. Ὁ δὲ Προεστὼς ἠμπόδιζεν αὐτόν, λέγων· «Ἀρκεῖ, τέκνον, μὴ ἀγωνίζεσαι περισσότερον καὶ κυβέρνα ὀλίγον τὸ σῶμά σου. Τρῶγε μετρίως καὶ κοιμοῦ ὀλίγον, ὡς ἄνθρωπος, διὰ νὰ δύνασαι νὰ κάμῃς καὶ τὸν κανόνα σου. Διότι τὰ φαγητὰ δὲν μολύνουν τὸν ἄνθρωπον, ὡς εἶπεν ό Κύριος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.