Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Μετά τινας ἡμέρας εἶδεν ἡ γυνὴ καθ’ ὕπνον ὅτι ἐπέταξεν εἰς τὰ οὐράνια καί, βαστάζουσα τὸ παιδίον εἰς τὰς χεῖρας αὐτῆς, προσέφερε τοῦτο εἰς τὸν Θεόν, δῶρον εὐπρόσδεκτον. Ἔπειτα ἔλεγε πρὸς τὸν Συμεών· «Ἐπεθύμουν πρὸ πολλοῦ, τέκνον, νὰ ἴδω τὴν θείαν σου ταύτην ἀνάβασιν, ἵνα ὁ Ὕψιστος μὲ ἀπολύσῃ ὡς ἀξιωθεῖσαν νὰ ἀποδώσω εἰς Αὐτὸν καρπὸν ἐκ τῆς κοιλίας μου». Μετὰ δὲ τοῦτο εἶδεν ὁ Συμεὼν εἰς ὀπτασίαν τὸν Δεσπότην Χριστὸν καθήμενον ἐπὶ θρόνου ὑψηλοῦ καὶ μετεώρου, οἱ Δίκαιοι συνηθροίζοντο καὶ ἡ βίβλος τῆς ζωῆς ἠνοίγετο. Πρὸς τὸ μέρος τῆς Ἀνατολῆς εὑρίσκετο ὁ Παράδεισος τῆς τρυφῆς καὶ πρὸς Δυσμὰς λίμνη πυρὸς κοχλάζουσα. Τότε ἤκουσε τὴν τοῦ Κυρίου φωνήν, λέγουσαν· «Ἐννόησον, Συμεών, τὰ ὁρώμενα. Διότι ἡ τῶν Δικαίων λαμπρότης καὶ ὁ Παράδεισος τῆς τρυφῆς ἐπαγγέλλονται τὴν αἰωνίαν ἀγαλλίασιν, ἡ δὲ γέεννα τοῦ πυρὸς τὴν ἀτελεύτητον κόλασιν. Ὅθεν ἔκλεξον τὸ καλύτερον καὶ σπεῦσον ὄχι μόνον νὰ ἀπαλλαγῇς ἐκ τῶν δεινῶν, ἀλλὰ καὶ τὰ ἀνεκλάλητα ἀγαθὰ νὰ ἀπολαύσῃς, ἵνα αἰωνίως ἀγάλλεσαι». Ταύτην τὴν θεωρίαν ὡς εἶδεν ὁ θεοδίδακτος Ὅσιος, ἀοράτως καὶ παραδόξως ἀπέκτησε παρὰ Θεοῦ τὴν γνῶσιν καὶ τὴν σύνεσιν τῶν ἀποκρύφων ἱερῶν ἀποκαλύψεων.

Μεθ’ ἡμέρας τινὰς εἶδε πάλιν ὁ Συμεὼν πρὸ αὐτοῦ ἄνδρα λευκοφόρον, εἰπόντα πρὸς αὐτόν· «Ἀκολούθει μοι». Εὐθὺς τότε ὁ Συμεὼν ὑπήκουσεν, ὁ δὲ φανεὶς ὡδήγησεν αὐτὸν εἰς χώραν καλουμένην Τιβερινήν, πλησιάζουσαν πρὸς τὴν Σελεύκειαν καὶ ἀνεβίβασεν αὐτὸν εἰς ὄρος ἔρημον, κάτωθεν τοῦ ὁποίου ἦτο χωρίον καλούμενον Πίλασα. Ἔμεινε λοιπὸν ὁ Συμεὼν ἐκεῖ εἰς τὴν ἔρημον συνδιαιτώμενος μετὰ τῶν θηρίων. Ὁ δὲ ὁδηγὸς αὐτοῦ, ἀφοῦ παρέμεινε μετ’ αὐτοῦ ὀλίγας ἡμέρας καὶ ἐδίδαξεν αὐτὸν πῶς νὰ πορεύεται, ἀνεχώρησε. Παραμείνας τότε ὁ Συμεὼν μόνος ἔκρινε καλὸν νὰ βαδίσῃ πρὸς τὰ ἐσώτερα. Περιπατήσας δὲ ἐπὶ πολύ, εὗρε μικρὸν Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον ἔζη Ἡγούμενός τις ἐνάρετος, ὀνόματι Ἰωάννης, ὅστις εἶχε πρὶν ἴδει ὀπτασίαν διὰ τὸν Συμεών. Ὅθεν, ὡς εἶδεν αὐτόν, ᾐσθάνθη πολλὴν ἀγαλλίασιν. Ἔμεινε δὲ μετ’ αὐτοῦ ὁ Συμεών, ἡσυχάζων καὶ διάγων πολιτείαν ἰσάγγελον. Ἔτρωγε μόνον ἀνὰ ἑπτὰ ἡμέρας, πολλάκις δὲ καὶ ἀνὰ δέκα, ὅτε καὶ ἔτρωγε μόνον ὀλίγα βρεκτὰ ὄσπρια καὶ ἔπινεν ὀλίγον ὕδωρ. Καὶ ὅσον ηὔξανε κατὰ τὴν ἡλικίαν, τόσον ἐπρόκοπτε καὶ εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἦτο δὲ κατὰ τὴν ὄψιν ὡραῖος καὶ ἡ κόμη αὐτοῦ ὡς χρυσῆ, οἱ ὀφθαλμοί του χαρίεντες, ὀλίγιστα δὲ ὡμίλει, ἀλλὰ συνετῶς καὶ φρονίμως. Ταῦτα πάντα ἐδείκνυον, ὅτι ἐκ Θεοῦ εἶχε τοιαῦτα χαρίσματα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.