Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Μεταβᾶσα δὲ κατὰ τὴν ἑπομένην, διὰ τὸν σκοπὸν αὐτόν, ὤ τοῦ θαύματος! εὗρε τὸ θυμίαμα σῶον καὶ ἀκέραιον, ὡς τὸ προσέφερεν εἰς τὴν γυναῖκα ὁ μέγας Πρόδρομος. Οὕτως ἐπὶ πολλὰς ἡμέρας διετηρήθη τὸ θυμίαμα τοῦτο. Μετ’ ὀλίγας ἡμέρας εἶδε καὶ πάλιν κατ’ ὄναρ τὸν Βαπτιστὴν Ἰωάννην, ὅστις εἶπε πρὸς αὐτήν· «Γύναι, ἡσύχασον, διότι θέλεις γεννήσει υἱόν, τὸν ὁποῖον νὰ ὀνομάσῃς Συμεών. Θὰ τρέφεται δὲ μόνον ἐκ τοῦ δεξιοῦ σου μαστοῦ, διότι πάντοτε δεξιὰ θὰ βαδίζῃ τὸ τέκνον σου καὶ πρὸς οὐδὲν ἁμάρτημα θὰ κλίνῃ, ἀλλὰ θὰ γίνῃ Ἅγιος μέγας. Μόνον δὲ μὲ ἄρτον, ὕδωρ, ἅλας καὶ μέλι θὰ τρέφεται. Καὶ πρόσεξον νὰ φυλάττῃς τοῦτο καλῶς καὶ πρὸ τῆς γεννήσεως καὶ μετὰ ταύτην, διότι ὡς σκεῦος Θεοῦ παρασκευάζεται. Ὅταν δὲ γίνῃ τριῶν ἐτῶν, φέρε τοῦτον εἰς τὸν Ναόν μου, ἵνα λάβῃ τὸ ἅγιον Βάπτισμα».

Ταῦτα εἶπεν ό θεῖος Πρόδρομος, μετ’ ὀλίγον δὲ ταῦτα πάντα ἐπηλήθευσαν. Καὶ ὅτε συνεπληρώθη ὁ καιρός, ἡ Μάρθα ἐγέννησε τὸν προφητευθέντα, ὅστις ἐκ μόνου τοῦ δεξιοῦ μαστοῦ ἐθήλαζεν. Ὡς δὲ ἡμέραν τινὰ ἐδοκίμασεν ἡ Μάρθα νὰ θηλάσῃ τὸ νήπιον καὶ ἐκ τοῦ ἀριστεροῦ, ἐκεῖνο ἀπέστρεψε τὸ πρόσωπον. Ἐπειδὴ δὲ ἐπέμενεν ἡ μήτηρ, τὸ νήπιον καθ’ ὅλην τὴν ἡμέραν δὲν ἔφαγε. Κατὰ δὲ τὴν ἐπελθοῦσαν νύκτα, ὤ τοῦ ἐξαισίου θαύματος! ὁ ἀριστερὸς μαστὸς τῆς Μάρθας ἐξηράνθη τελείως καὶ ἐστείρευσε.

Τριετὲς γενόμενον τὸ παιδίον ἐβαπτίσθη καὶ ὠνομάσθη Συμεών. Καὶ ὡς ἐξῆλθεν ἑκ τῆς ἱερᾶς κολυμβήθρας, ὡμίλησε τὸ νεοφώτιστον εἰπόν· «Ἔχω πατέρα καὶ δὲν ἔχω». Τοῦτο δὲ ἔλεγεν ἐπὶ ἡμέρας ἑπτά, σημαῖνον τὴν τῶν γονέων ἄρνησιν καὶ ἀναχώρησιν καὶ τὴν πρὸς τὰ οὐράνια ἀνάβασιν. Ὅσας δὲ ἡμέρας ἡ μήτηρ αὐτοῦ ἔτρωγε κρέας, ἐκεῖνο ἐγκρατεύετο καὶ οὐδόλως ἐθήλαζε. Πενταετοῦς ὄντος τοῦ Συμεών, μέγας σεισμὸς ἐγένετο εἰς Ἀντιόχειαν καὶ κατεκρημνίζοντο αἱ οἰκίαι, φονεύουσαι τοὺς κατοίκους. Ἔπεσε τότε καὶ ἡ οἰκία τοῦ Συμεὼν καὶ κατεπλάκωσε τὸν πατέρα αὐτοῦ, ὅστις καὶ ἀπέθανεν. Ἡ δὲ μήτηρ αὐτοῦ, εὑρισκομένη κατὰ τὴν ὥραν ἐκείνην ἐντὸς τοῦ Ναοῦ τοῦ Προδρόμου καὶ προσευχομένη, οὐδὲν ἔπαθεν. Ὁ δὲ Συμεὼν εὑρίσκετο ἐντὸς τοῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγίου Στεφάνου. Ὡς δὲ ἐσταμάτησεν ὁ σεισμός, ἐξῆλθε τοῦ Ναοῦ καὶ περιεπλανᾶτο ἐδῶ καὶ ἐκεῖ, εὑροῦσα δὲ τοῦτον γυνή τις τὸν ἔφερεν εἰς τὴν οἰκίαν της. Ἡ δὲ Μάρθα, ἀναζητοῦσα αὐτὸν καὶ μὴ εὑρίσκουσα, σφόδρα ἐλυπεῖτο, διότι ἐνόμιζεν ὅτι ἐθανατώθη κατὰ τὸν σεισμόν. Νύκτα δέ τινα εἶδε καθ’ ὕπνον τὸν Βαπτιστήν, ὅστις τῆς εἶπε ποῦ εὑρίσκετο. Ὅθεν εὑροῦσα αὐτόν, ἔχαιρε καὶ ἠγάλλετο.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.