Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Καὶ ὄχι μόνον διὰ τῆς ἀφῆς τῶν χειρῶν του, ἀλλὰ καὶ διὰ τῆς μηλωτῆς καὶ διὰ τοῦ τριχίνου ράσου καὶ διὰ τῆς ράβδου του θὰ τελοῦνται θαυμάσια, ζῶντος τοῦ Ὁσίου καὶ μετὰ τὴν κοίμησιν αὐτοῦ. Οὕτω, δωρηθείσης εἰς τὸν Ὅσιον τῆς θείας Χάριτος, διὰ τῆς δυνάμεως τοῦ Θεοῦ, ἐνήργει καθημερινῶς θαυμάσια, ἐξ ὧν θέλομεν ἐν συντομίᾳ διηγηθῆ τινα, πρὸς ἀπόδειξιν καὶ τῶν ἄλλων.

Ἄνθρωπός τις ἐκ Καππαδοκίας εἶχε δαιμόνιον χαλεπὸν καὶ προσελθὼν εἰς τὸν στῦλον, ἐβόα κάτωθεν αὐτοῦ λέγων· «Ἐλέησόν με, δοῦλε τοῦ Θεοῦ, διότι θανατοῦμαι ὑπὸ τοῦ δαίμονος». Ὁ δὲ Ὅσιος, μετὰ τρεῖς ἡμέρας ἔκυψεν ἐκ τοῦ στύλου καὶ ἀφοῦ ἐπετίμησε τὸν δαίμονα, ἔδωσεν εἱς τὸν ἄνθρωπον τεμάχιον ἐκ τοῦ ράσου του καὶ τὸν ἀπέστειλεν εἰς τὸν οἶκόν του. Καὶ ἀληθῶς, ὤ τοῦ θαύματος! ὄχι μόνον ὁ ἄνθρωπος ἐκεῖνος ἐπανεῦρε τὴν ὑγείαν του, ἀλλ’ ἔδιδεν καὶ εἰς ἄλλους ἀρρώστους ἐξ ἐκείνου τοῦ ράσου, οἵτινες θεραπευόμενοι ἐδόξαζον τὸν Θεόν. Καὶ ἕτερον νέον, ὁμοίως ἐκ δαιμονίου πάσχοντα, ὁ Ὅσιος ἰάτρευσε διὰ τῆς Χάριτος τοῦ Θεοῦ. Ἕτερός τις ἐξ Ἀντιοχείας ὑπέφερεν ἐκ βαρυτάτης νόσου τοῦ στομάχου καὶ ἐπόνουν ὅλα αὐτοῦ τὰ σπλάγχνα, εἰς σημεῖον ὥστε ἐκυλίετο κατὰ γῆς κραυγάζων γοερῶς. Καὶ πάλιν ὁ Ὅσιος, διὰ τεμαχίου ἐκ τοῦ ράσου αὐτοῦ, ἰάτρευσε τὸν ἄνθρωπον τοῦτον. Καὶ νέον τινά, ἀποθανόντα, ἐπανέφερεν εἰς τὴν ζωὴν διὰ τῆς προσευχῆς του ὁ Ὅσιος.

Ἀλλὰ καὶ διὰ νέου ὁράματος κατηγλαΐσθη ὁ Ὅσιος. Εἶδε τὸν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστὸν μετὰ τῶν ταγμάτων τῶν θείων Ἀγγέλων, ἐξ ὧν οἱ πρῶτοι ἐκράτουν στέφανον πολύτιμον καὶ Σταυρὸν ἀπαστράπτοντα, κρατοῦντες δὲ βασιλικὴν πορφύραν, ἤθελον νὰ τὸν ἐνδύσουν διὰ τῆς πορφύρας τὴν ὁποίαν ἐκράτουν. Ἀλλ’ ὁ Ὅσιος δὲν ἤθελε. Τότε οἱ Ἅγιοι Ἄγγελοι εἶπον πρὸς αὐτόν· «Στεφανώθητι διὰ τούτων τὸν Θεὸν καὶ Πατέρα καὶ τὸν Μονογενῆ Αὐτοῦ Υἱὸν καὶ ἐνδύθητι ὡς πορφύραν τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον, ἵνα συμβασιλεύσῃς μετὰ τῶν Ἁγίων Βασιλείαν αἰώνιον». Τότε ὁ Ὅσιος ἔστρεψε τοὺς ὀφθαλμοὺς πρὸς τὸν Δεσπότην καὶ λέγει πρὸς Αὐτόν· «Δέσποτα Κύριε, ἐπειδὴ κατηξίωσάς με τὸν ἀνάξιον νὰ συμβασιλεύσω μετὰ τῶν Ἁγίων Σου, παρακαλῶ τὴν ἀγαθότητά Σου νὰ μοὶ παραχωρήσῃς τὴν χάριν νὰ μὴ χρειασθῶ πλέον τροφὴν ἁνθρώπινον». Ταῦτα εἰπών, ἤκουσε τοῦ Δεσπότου εὐδοκήσαντος νὰ εἰσακούσῃ τῆς τοιαύτης αἰτήσεως, εὐθὺς δὲ οἱ Ἅγιοι Ἅγγελοι ἐνέδυσαν αὐτὸν διὰ τῆς βασιλικῆς πορφύρας, τὴν ὁποίαν τοῦ ἐφόρεσαν ἄνωθεν τοῦ ράσου του, ἐπὶ δὲ τῆς κεφαλῆς αὐτοῦ ἀπέθεσαν διάδημα, ψάλλοντες ὕμνον πρὸς Χριστὸν τὸν Θεὸν καὶ εὐφημίζοντες τὸν Ὅσιον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.