Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Ἐνουθέτει δὲ ὁ Ὅσιος τοὺς Μοναχοὺς θαυμασιώτατα καὶ διὰ ψυχοσωτηρίων λόγων, τόσον ὥστε ἐκεῖνοι ἐξίσταντο διὰ τὴν σύνεσιν αὕτοῦ. Ἔλεγον δὲ οἱ ἀδελφοί, ἄλλος μέν, ὅτι εἶδεν Ἄγγελον Κυρίου κρατοῦντα εἰς τὴν δεξιὰν αὐτοῦ κηρὸν μελίσσης πλήρη μέλιτος, τὸν ὁποῖον προσέφερεν εἰς τὸν Ὅσιον, ἄλλος δέ, ὅτι εἶδε περιστερὰν καθεζομένην ἐπὶ τῆς κεφαλῆς αὐτοῦ καὶ ἐκεῖθεν πετῶσαν εἰς τὰ οὐράνια. Ὅταν δὲ οἱ Μοναχοὶ ἔλεγον ταῦτα, ἠξιώθη καὶ ἄλλου ὑψηλοτέρου ὁράματος ὁ Ὅσιος. Εἶδεν ὅτι ἡρπάγη μέχρι τοῦ οὐρανοῦ καὶ ἀνῆλθεν ἑπτὰ κλίμακας. Ἐρωτήσας δὲ τίς ἦτο ὁ τόπος ἐκεῖνος, ἤκουσε φωνὴν λέγουσαν· «Εἶναι οἱ ἑπτὰ οὐρανοὶ τοὺς ὁποίους ἀνῆλθες καὶ τώρα βλέπεις καὶ τὸν Παράδεισον». Εἶδε δὲ ἐντὸς αὐτοῦ παλάτιον πάμφωτον καὶ πηγὴν μύρον ἀναβλύζουσαν, ἀλλ’ ἀνθρώπους δὲν εἶδεν, εἰ μὴ μόνον τὸν Ἀδὰμ καὶ τὸν λῃστήν. Ὅτε δὲ συνῆλθεν, ἐξωμολογήθη εἰς τὸν Ἰωάννην τὸ ὅραμα, ἐκεῖνος δὲ ἐδόξαζε τὸν Θεόν, τὸν δωρήσαντα τοσαύτην χάριν εἰς τὸν δοῦλον Αὐτοῦ τὸν εὐλογημένον Συμεών.

Εἶχε δὲ καὶ τὴν ἑξῆς ἀρετὴν ὁ μακάριος. Ὅταν ἤρχετό τις πτωχός, ἐξεδύετο τὸ ράσον του καὶ ἔδιδε τοῦτο εἰς τὸν πτωχόν, μένων αὐτὸς γυμνὸς πολλάκις ἐν ὥρᾳ χειμῶνος. Ὁ δὲ Ἰωάννης, λυπούμενος αὐτὸν διὰ τὴν τοιαύτην κακοπάθειαν, ἔδιδεν ἄλλο ἱμάτιον. Ἄλλοτε ἔμεινεν ἐπὶ ἕνα χρόνον κατὰ γῆς καθήμενος καὶ ἐκόλλησαν οἱ μηροὶ αὐτοῦ μετὰ τῶν κνημῶν του. Ἐσάπησαν δὲ αἱ σάρκες του καὶ ἀπέπνεον ἀνυπόφορον δυσωδίαν. Ὅθεν ὁ Ἰωάννης ἔφερεν ἰατρὸν διὰ νὰ τὸν θεραπεύσῃ. Ἀλλ’ ὁ Ὅσιος, μειδιάσας εἶπε· «Ζῇ Κύριος ὁ Θεός μου, ὅστις καὶ θέλει μὲ θεραπεύσει, πρὸς τὸν ὁποῖον ἐκ κοιλίας μητρός μου ἐμαυτὸν ἀφιέρωσα. Ὅθεν ἄς πράξῃ τὸ θέλημα Αὐτοῦ». Καὶ πράγματι, ταῦτα λέγων, ὤ τοῦ θαύματος! ἐγένετο τελείως ὑγιής. Οὕτω πολιτευόμενος ὁ Ὅσιος διὰ τῆς προσευχῆς του, κατεβίβασεν ἐξ οὐρανοῦ φλόγα πολύφωτον, ἥτις, ὡς ἄλλοτε οἱ Ἀπόστολοι κατὰ τὴν ἡμέραν τῆς Πεντηκοστῆς, ἐφώτισεν αὐτὸν διὰ Πνεύματος Ἁγίου καὶ ἤρχισε νὰ συνθέτῃ λόγους περὶ μετανοίας καὶ μελλούσης Κρίσεως, ἑρμηνεύων χωρία τῶν θείων Γραφῶν καὶ δυσνόητα κείμενα, καταπλήσσων ἅπαντας.

Πληρούμενος δὲ ἔτι μᾶλλον θείας Χάριτος ὁ μακάριος Συμεὼν καὶ καθ’ ἑκάστην ἀνερχόμενος πρὸς θερμοτέραν πίστιν, προσέταξε νὰ κατασκευάσουν δι’ αὐτὸν στῦλον ὕψους τεσσαράκοντα ποδῶν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.