Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Ἀπεκρίθη δὲ πρὸς αὐτὸν ὁ Ὅσιος Συμεών· «Ἀληθῶς, ἀλλὰ παχύνουσι τὸν νοῦν, τὸν λεπτότατον. Ὁ δὲ ὕπνος μᾶς ἁρπάζει ἀπὸ τὴν θείαν μελέτην καί, νυστάζοντας ἐξ ἀδιαφορίας, μᾶς εὑρίσκει ἡ προσβολὴ τῶν ἐμπαθῶν λογισμῶν καὶ ἐξασθενεῖ τὴν δύναμιν τῆς ψυχῆς. Διὰ τοῦτο πρέπει νὰ σκληραγωγούμεθα ἡμεῖς, οἱ νεώτεροι. Διὰ νὰ νικήσωμεν τὰ πάθη».

Οὗτοι εἶναι οἱ θαυμαστοὶ πρῶτοι ἀγῶνες τοῦ Συμεών, ὑπὸ τῶν ὁποίων ἐνοχλούμενοι οἱ δαίμονες ἔφερον πρὸ αὐτοῦ διαφορους φαντασίας, ὡς χρυσοῦ, λίθων πολυτίμων, μουσικῶν ὀργάνων, χορῶν καὶ ἄλλων ἡδονικῶν πραγμάτων, διὰ νὰ νικήσουν τὸν ἀήττητον. Ἀλλὰ ματαίως. Διότι ὁ Ὅσιος Συμεών, διὰ τοῦ σημείου τοῦ Σταυροῦ διεσκόρπιζε αὐτούς. Ἠξιώθη δὲ καὶ τελειοτέρας ὀπτασίας ὁ Ὅσιος. Εἶδε Ναὸν Ἅγιον, ἐκ τοῦ ὁποίου ἐξήρχετο δόξα, λαμπρύνουσα αὐτόν, εἷς δὲ Πατριάρχης ἔχρισεν αὐτὸν διὰ μύρου εὐώδους καὶ εἶπε· «Διὰ τούτου τοῦ μύρου θέλεις διώξει τοὺς δαίμονας καὶ δεχόμενος ἐξ οὐρανοῦ θείαν δύναμιν νὰ ἀποδείξῃς κενὰς καὶ ἀπράκτους τὰς προσβολὰς αὐτῶν». Τοσαύτης εὐδοκίας παρὰ Θεοῦ ἔτυχεν ὁ Ὅσιος.

Ἦλθε κάποτε εἰς τὴν Μονὴν δαιμονιζόμενός τις. Ὁ δὲ δαίμων, ὡς εἶδε τὸν Συμεών, ἁρπάσας ἐλεεινῶς τον ἄνθρωπον ἀπὸ τὰς χεῖρας ἐκείνων, οἵτινες τὸν ἐκράτουν, ἔσυρεν αὐτὸν πρὸς τὸ ὅρος, ἵνα τὸν κρημνίσῃ. Ὁ Ὅσιος τότε προσεκάλεσε τὸν δαιμονιζόμενον, διὰ τοῦ ὀνόματος τοῦ Κυρίου, νὰ ἔλθῃ πρὸς αὐτόν. Ἐκεῖνος δέ, φοβηθείς, ἐπέστρεψεν. Ὁ δὲ Ὅσιος, σφραγίσας αὐτὸν διὰ τοῦ σημείου τοῦ Σταυροῦ, ἐπετίμησε τὸν δαίμονα, ὅστις ἔφυγεν ἀμέσως καὶ ὁ πρῴην δαιμονιζόμενος ἀπέμεινεν ὑγιής. Ὅμως ὁ δαίμων, διὰ νὰ ἐκφοβίσῃ τὸν Ὅσιον, συνήθροισεν ἄλλους πολλοὺς δαίμονας καὶ πλῆθος ἑρπετῶν, τὰ ὁποῖα, μετὰ τῶν δαιμόνων, ἐσφύριζον ἐπὶ ἡμέρας πολλὰς καὶ ἔκαμνον τόσον θόρυβον, ὥστε οἱ Μοναχοὶ δὲν ἠδύναντο νὰ ἡσυχάσουν. Ταῦτα δὲ ἵνα ἐμποδίσουν τὸν Ὅσιον ἀπὸ τὸν ἀγῶνα τῆς ἀσκήσεως. Ὅμως οὗτος ὁ εὐλογημένος δὲν ἐφοβεῖτο τελείως καὶ ἀπεδίωκε τούτους, ψάλλων τὸν ἐνενηκοστὸν Ψαλμὸν τοῦ Δαυῖδ· «Ὁ κατοικῶν ἐν βοηθείᾳ τοῦ Ὑψίστου…» (Ψαλμ. ϟ’ 1). Ἀλλὰ καὶ πάλιν ἐπολέμουν αὐτὸν οἱ δαίμονες, ἀλλοτε ἁρπάζοντες τὸ κουκούλιον καὶ τὸ ἱμάτιον αὐτοῦ, ἄλλοτε διὰ σφοδρῶν ἀνέμων, ἀστραπῶν καὶ βροντῶν, ἄλλοτε κατακρημνίζοντες αὐτὸν καὶ ἄλλοτε δι’ ἄλλων τοιούτων ἐφευρημάτων. Ἀλλ’ ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ ἐφύλαττε πάντοτε τὸν Ὅσιον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.