Τῇ ΚΔ’ (24ῃ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς μνήμη τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν ΣΥΜΕΩΝ τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει.

Διότι ἐκ δαιμονιώντων τοὺς δαίμονας ἀπεδίωξε καὶ κωφούς, χωλούς, παραλυτικοὺς καὶ ἑτοιμοθανάτους ἰάτρευσεν, ἕνα δὲ μόνον θέλω ἀκόμη διηγηθῆ ἐμπιστευόμενος εἰς τὴν καλωσύνην σας, ἵνα καὶ τὸ διορατικὸν τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Συμεὼν τοῦ Θαυμαστορείτου γνωρίσητε.

Μοναχός τις ἦτο κεκλεισμένος ἐπὶ χρόνους πολλοὺς ἐντὸς οἰκίας τινὸς εἰς τὴν Λαοδίκειαν τῆς Συρίας, ἡσυχάζων. Ἀποκαμὼν δὲ ἐκ τῆς ἡσυχίας, διεμήνυσεν εἰς τὸν Ὅσιον Συμεών, ὅτι εἶχε πόθον πολὺν νὰ προσκυνήσῃ αὐτόν. Ὁ δὲ Ὅσιος, ὡς προορατικός, ἠννόησε τὴν κατάστασιν τοῦ Μοναχοῦ καὶ ἔγραψεν εἰς αὐτόν, ὅτι δὲν θὰ ἦτο πρέπον νὰ καταφρονήσῃ τὴν ἡσυχίαν του, διὰ νὰ προσκυνήσῃ ἄνθρωπον ἁμαρτωλὸν καὶ καλλίτερον θὰ εἶναι νὰ προσκυνῇ τὸν Θεὸν εἰς τὸν οἶκόν του. Ἔκαμε τότε ὑπομονὴν ὁ Μοναχός. Ἀλλὰ μετ’ ὀλίγον καιρὸν πάλιν ἠνώχλει αὐτὸν ὁ λογισμὸς καὶ μὴ δυνάμενος νὰ ὑποφέρῃ, ἐξῆλθεν ἐκ τοῦ κελλίου του καί, ἐκ συνεργίας τοῦ πειρασμοῦ, ἔπεσεν, ὁ ταλαίπωρος, εἰς πορνείαν. Μεταβὰς δὲ εἰς τὸν Ὅσιον, δὲν ὡμολόγησε τὸ ἁμάρτημά του, ἕνεκα τῆς αἰσχύνης τῆς πράξεως, ἀλλ’ ἔκαμνεν ὅτι ἐλυπεῖτο, διότι κατεφρόνησε τὴν ἡσυχίαν του. Ὁ δὲ Ὅσιος, ὅστις ἐγνώριζε τὰ ἀπόκρυφα, διὰ νὰ φέρῃ τοῦτον εἰς μεταμέλειαν καὶ νὰ σωθῇ καὶ διὰ νὰ λάβουν οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ παράδειγμα, ἵνα φυλάττωνται, ἀπεκάλυψε παρουσίᾳ πάντων τὴν ἁμαρτίαν τοῦ Μοναχοῦ, εἰπών· «Δὲν σὲ κατακρίνω, διότι κατέστρεψες τὸν τοῖχον τοῦ κελλίου σου, ἐπειδὴ εὐκόλως δύνασαι νὰ κτίσῃς πάλιν αὐτὸν καὶ νὰ κλεισθῇς ἐντὸς αὐτοῦ, ὡς καὶ πρότερον. Ἀλλὰ σὲ λυποῦμαι, διότι, πορνεύων, κατεκρήμνισες τὸν πύργον τῆς ψυχῆς σου καὶ κατέστης, φεῦ! αἰχμάλωτος τοῦ διαβόλου». Ταῦτα ἀκούσας ὁ Μοναχὸς ἐθαύμασεν ὁμοῦ καὶ ᾐσθάνθη ἐντροπήν. Πεσὼν δὲ ἐπὶ τῆς γῆς ἔκλαιε, ζητῶν συγχώρησιν καὶ ὁμολογῶν τὸ βάρος τῆς ἀνομίας του. Τότε ὁ Ὅσιος, ὁπλίσας αὐτὸν διὰ τῆς σφραγῖδος τοῦ Σταυροῦ, κατέστησεν αὐτὸν εἰς τὸ ἑξῆς ἄτρωτον ὑπὸ τοῦ διαβόλου καὶ συγχωρήσας καὶ εὐχηθεὶς αὐτὸν ἀπέστειλεν είς τὰ ἴδια.

Ἀλλ’ ἐπειδὴ ἦτο ἄνθρωπος, ἦλθεν ἡ ὥρα νὰ μεταβῇ πρὸς τὸν ποθούμενον. Ἦτο δὲ τότε χρόνων ὀγδοήκοντα πέντε [7], ἐκ τῶν ὁποίων τεσσαράκοντα πέντε ἔμεινεν ἐπὶ τοῦ δευτέρου στύλου τοῦ ἐν τῷ Θαυμαστῷ Ὄρει, κάτωθεν τοῦ ὁποίου ἦτο τὸ Μοναστήριόν του, τὸ ὁποῖον Μάνδραν ὠνόμασαν.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἔδεσσα· ἀρχαία πόλις ἐν τῇ βορειοδυτικῇ Μεσοποταμίᾳ τῆς Τουρκίας, εἰς τοὺς πρόποδας τοῦ λόφου Τόρα ντ’ Οὐροῒ καὶ ἐπὶ τοῦ μικροῦ παραποτάμου τοῦ Εὐφράτου, Σκίρτσου. Ἠσπάσθῃ ἐκ τῶν πρώτων τὸν Χριστιανισμόν. Κατὰ τὴν Ὀθωμανικὴν περίοδον ὑπήρξεν πρωτεύουσα ὁμωνύμου Βιλαετίου. Ἡ σημερινὴ Τουρκικὴ ὀνομασία της εἶναι Ὄρφα ἢ Οὔρφα.

[2] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[3] Χοσρόης Αʹ ὁ Μέγας, βασιλεὺς τῆς Περσίας (531-579). Οὗτος μαχόμενος κατὰ τῶν Βυζαντινῶν κατέλαβε κατὰ τὸ ἔτος 538 τὴν Ἀντιόχειαν, τὴν ὁποίαν καὶ ἐγκατέλειψε μετ’ ὀλίγον ἡττηθεὶς ὑπὸ τοῦ Βελισσαρίου. Ὁ ἔγγονος τούτου Χοσρόης Βʹ (590-628), εἶναι ὁ ἀνακαταλαβὼν ἀπὸ τοὺς Βυζαντινοὺς τὴν Συρίαν καὶ τὴν Παλαιστίνην καὶ ἀπαγαγὼν ἀπὸ τῶν Ἱεροσολύμων τὸν Τίμιον Σταυρὸν (614). Τὸν Χοσρόην Βʹ ἐνίκησεν ὁ Ἡράκλειος (610-641).

[4] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[5] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[6] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελίδος 567.

[7] Εἰς τὰς παλαιὰς ἐκδόσεις τῆς κατὰ πλάτος Βιογραφίας τοῦ Ὁσίου τούτου Συμεὼν ἀναγράφεται ὅτι ἑβδομήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησεν ὁ Ὅσιος. Ἐπειδὴ ὅμως τοῦτο, ὡς συνάγεται ἐκ τῶν κατωτέρω παρατιθεμένων, φαίνεται ἐσφαλμένον, διὰ τοῦτο διωρθώθη ἵνα συμφωνήσῃ μὲ τὰ Συναξάρια τοῦ Μηναίου καὶ τοῦ Ὁσίου Νικοδήμου, εἰς ἃ ἀναγράφεται ὅτι ὀγδοήκοντα πέντε ἐτῶν ἐτελεύτησε. Διωρθώθη δὲ ἡ ἡλικία τοῦ Ὁσίου καὶ εἰς τὰς σελίδας 562 ὅπου ἀντὶ εἴκοσι ἔγινε τριάκοντα καὶ 565 ὅπου ἀντὶ τριάκοντα τριῶν ἔγινε τεσσαράκοντα τριῶν. Διότι ἀδύνατον εἶναι, κατὰ τὸν ὀρθὸν λόγον, νὰ ἦτο εἴκοσιν ἐτῶν, ὅταν κατῆλθεν ἀπὸ τὸν πρῶτον στῦλον, ἀφοῦ ἐπ’ αὐτοῦ παρέμεινε, κατὰ μὲν τὴν παροῦσαν Βιογραφίαν, ἔτη ὀκτώ, κατὰ δὲ τὰ Συναξάρια ἔτη δέκα ὀκτώ, καὶ ἀφοῦ πρὸ ὀκτὼ τουλάχιστον ἐτῶν εἶχε χειροτονηθῆ Διάκονος. Κατὰ τὰ Συναξάρια, ἓξ ἐτῶν ἦτο ὁ Ὅσιος ὅταν ἀνεχώρησεν ἐκ τοῦ κόσμου, ἓξ ἔτη παρέμεινεν εἰς τὸ πρῶτον Μοναστήριον, εἰς τὸ ὁποῖον εἰσῆλθε μικρὸς καὶ δέκα ὀκτὼ ἔτη παρέμεινεν ἐπὶ τοῦ πρώτου στύλου, ἢ ὀκτὼ ὡς λέγει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Πάντως ἢ οὕτως ἢ ἄλλως ἐσφαλμένον φαίνεται τὸ ὅτι εἴκοσιν ἐτῶν κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου.

Ἡμεῖς εὑρίσκομεν λογικώτερον, ὅτι ὁ Οσιος εἴκοσι δύο ἐτῶν ἐχειροτονήθη Διάκονος, ὅτι πιθανὸν πρὸ τῆς εἰς Διάκονον χειροτονίας του εἶχεν ἀνέλθει ἐπὶ τοῦ στύλου καὶ ὅτι μετὰ τὴν χειροτονίαν τὸν ἀνεβίβασαν καὶ πάλιν ἐπ’ αὐτοῦ μετὰ τιμῶν, παρόντος τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀντιοχείας καὶ τοῦ Σελευκείας, οἵτινες τὸν ἐχειροτόνησαν, ὡς ἐν σελίδι 559 ἀναγράφεται, ἀπ’ αὐτῆς δὲ τῆς μετὰ τὴν χειροτονίαν, οὕτως εἰπεῖν, ἐπισήμου ἀναβάσεως παρέμεινεν ἄλλα ὀκτὼ ἔτη, τὰ ὁποῖα ἀναφέρει ἡ παροῦσα Βιογραφία. Ἑπομένως εἰς ἡλικίαν τριάκοντα ἐτῶν καὶ ὄχι εἴκοσι κατῆλθεν ἀπὸ τοῦ πρώτου στύλου καὶ ἀνέβη εἰς τὴν κορυφὴν τοῦ Θαυμαστοῦ Ὄρους. Ἐκεῖ ἔμεινεν ἐπάνω εἰς ξηρὰς πέτρας ἄστεγος δέκα ἔτη, κατὰ τὰ προειρημένα Συναξάρια. Ἀφοῦ δὲ ἵδρυσεν ἐκεῖ τὴν Μονήν του καὶ τὸν δεύτερον στῦλον, ἀνῆλθεν ἐπ’ αὐτοῦ εἰς ἡλικίαν τεσσαράκοντα ἐτῶν, τεσσαράκοντα δὲ τριῶν ἐχειροτονήθη Ἱερεύς. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου τούτου στύλου παρέμεινεν ἕως τέλους τῆς ζωῆς του, ἤτοι τεσσαράκοντα πέντε ἔτη, ὡς περὶ αὐτοῦ συμφωνοῦν τά τε Συναξάρια καὶ ἡ κατὰ πλάτος Βιογραφία αὐτοῦ, ἤτοι τὰ ὅλα ἔτη τῆς ζωῆς του εἶναι ὀγδοήκοντα πέντε, ἐκ τῶν ὁποίων τὰ 66 διῆλθεν εἰς τὴν ἄσκησιν. Ἐτελεύτησε δὲ τὸ ἔτος 595 ἀπὸ Χριστοῦ.