Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΛΕΟΝΤΙΟΥ Πατριάρχου Ἱεροσολύμων τοῦ ἐν ἔτει ͵αροε’ (1175) ἐν εἰρήνῃ τελειωθέντος.

Βλέπων δὲ αὐτὸν ὅτι δὲν ἤθελε νὰ πίῃ τὸν οἶνον, ἐπεκαλεῖτο καὶ φανερὰ τὸν Κύριον, λέγων τοὺς ἁπλοϊκοὺς τούτους λόγους· «Χριστέ μου, ἠγαπημένε, πεποθημένε Δέσποτα, ἐὰν ἀγαπᾷς τὴν μητέρα Σου, τὴν ἐμὴν Κυρίαν, ἐπάκουσόν μου τοῦ εὐτελοῦς δούλου Σου, καὶ δὸς εἰς τὸν πνευματικόν μου Πατέρα τὴν ἰατρείαν».

Ταῦτα ἀκούσας ὁ Ἡγούμενος καὶ εὐλαβηθεὶς τὴν ἁπλουστάτην ἐκείνην προσευχὴν τοῦ Ὁσίου, κατεπείσθη καὶ ἔπιεν ὅλον τὸν οἶνον. Τότε, ὤ τοῦ θαύματος! εὐθὺς ἠκολούθησε, καὶ ἡ ἰατρεία τῆς ἀσθενείας του. Διότι εὐθὺς ὡς ἔπιε τὸν οἶνον, ἤμεσε τόσον πολλὴν χολήν, ὥστε ἐγέμισε μίαν λεκάνην καὶ ἐκ τούτου τοῦ γεγονότος ἐβεβαιώθη τὸ ἐξαίσιον τοῦ θαύματος. Διότι, ἀσφαλέστατα, δὲν θὰ ἦτο δυνατὸν νὰ ζήσῃ ὁ Ἡγούμενος, ἔχων ἐντὸς αὐτοῦ τόσον πολλὴν φθοροποιὸν ὕλην. Ἰδὼν λοιπὸν ὁ Ἡγούμενος πόσην παρρησίαν εἶχεν εἰς τὸν Θεὸν ὁ θεῖος Λεόντιος, τὸν ἐβίαζεν ἀπὸ τότε καὶ μετέπειτα συνεχῶς νὰ γίνῃ Ἡγούμενος καὶ αὐτὸς θὰ ἦτο εὐχαριστημένος νὰ ὑποτάσσεται εἰς αὐτόν, ὅστις τῷ ἐχάρισε τὴν ζωὴν καὶ ἔχει τόσην παρρησίαν εἰς τὸν Θεόν. Ἀλλ’ ὁ Ὅσιος οὐδὲ νὰ ἀκούσῃ ἤθελε τοῦτο, ἀλλ’ ἔμενεν εἰς τὴν προτέραν ὑπακοήν, ὑποτασσόμενος εἰς τὸν πνευματικόν του Πατέρα, πρὸς τούτοις δὲ ἐπεμελεῖτο καὶ ἐθεράπευε τοὺς ἀσθενεῖς.

Μεταβαίνων μίαν φορὰν ὁ Ὅσιος εἰς τὴν Κωνσταντινούπολιν διὰ νὰ τακτοποιήσῃ τὰς ὑποθέσεις τοῦ Μοναστηρίου, ἐπειδή, ὡς εἴπομεν, ἦτο δεύτερος Προεστὼς μετὰ τὸν Ἡγούμενον καὶ ἀποκαταστήσας τὰ πράγματα τῆς Μονῆς καθὼς ἔπρεπεν, ἀνῆλθεν εἰς τὴν μάνδραν τοῦ Ὁσίου Δανιὴλ τοῦ Στυλίτου, ὅπου, ἰδὼν τὸν τόπον ἐρημικὸν καὶ ἥσυχον, ἐπόθησε νὰ ἡσυχάσῃ ἐκεῖ καὶ νὰ διέλθῃ ἀτάραχος τὸ ὑπόλοιπον τῆς ζωῆς του. Ὅθεν, ἀποκαλύψας τὴν γνώμην του εἰς τοὺς ἐκεῖ ἀσκουμένους ἀδελφοὺς καὶ εὑρίσκων αὐτοὺς συμφωνοῦντας καὶ δεχομένους τὸν Ὅσιον, μετὰ χαρᾶς ἔδωκεν εἰς αὐτοὺς ὑπόσχεσιν ὅτι, ἀφοῦ ὑπάγῃ εἰς τὴν Πάτμον, διὰ νὰ δώσῃ λογαριασμὸν τῆς διαχειρίσεώς του ἔμπροσθεν τῆς ἀδελφότητος, θέλει ἐπιστρέψει, χωρὶς ἄλλο, ἵνα ἡσυχάσῃ ἐκεῖ. Οὕτως ἐξεκίνησε διὰ τὴν Πάτμον. Ὁ Θεὸς ὅμως, ὅστις οἰκονομεῖ τὰ πάντα πρὸς τὸ συμφέρον, ἐκάλεσεν εἰς τὰς αἰωνίους σκηνὰς τὸν Ἡγούμενον τῆς Πάτμου, φωτίσας αὐτὸν νὰ διορίσῃ ἐγγράφως μὲ ἐπιτίμιον, ὅτι ἀφήνει ὡς Ἡγούμενον τῆς Μονῆς τὸν Λεόντιον.


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Τιβεριούπολις τῶν Βυζαντινῶν καὶ νῦν Στρώμνιτσα εὑρίσκεται νοτιανανολικῶς τῶν Σκοπίων, μεταξὺ τῶν ποταμῶν Ἀξιοῦ καὶ Στρυμόνος καὶ πρὸς Βορρᾶν τῆς Θεσσαλονίκης, ἀπὸ τῆς ὁποίας ἀπέχει 104 χ.λ.μ., συνδέεται δὲ δι’ αὐτῆς διὰ σιδηροδρομικῆς γραμμῆς. Ἀνήκει νῦν εἰς τὴν Νοτιοσλαβίαν.

[2] Ἄκρε, ὠνομάζετο τότε κοινῶς ἡ ἀρχαία Πτολεμαΐς. Αὕτη ὑπῆρξεν ἀρχαία παράλιος πόλις τοῦ Ἰσραὴλ ἐπὶ μικροῦ ἀκρωτηρίου πλησίον τῆς Χάϊφας. Ἐπὶ Φραγκοκρατίας ἔλαβε τὸ ὄνομα Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Ἄκρας, μὲ τὸ ὁποῖον εἶναι ἀκόμη γνωστὴ εἰς τοὺς Εὐρωπαίους. Τὸ σημερινόν της ὄνομα εἶναι Ἄκκα, ἀνήκει δὲ εἰς τὸ Κράτος τοῦ Ἰσραήλ.

[3] Βλέπε ὑποσημείωσιν τῆς σελίδος 363.

[4] Τὸ ἔτος τῆς πρὸς Κύριον ἐκδημίας τοῦ Ἁγίου δὲν ἀναγράφεται ἐνταῦθα. Ἐν ἐπικεφαλίδι τοῦ Συναξαρίου ἀναφέρεται τὸ ἔτος ͵αροεʹ (1175), τοῦτο ὅμως δὲν εἶναι τὸ ἀκριβές. Εἰς τοὺς Πατριαρχικοὺς Πίνακας τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων ὁ Ἅγιος φέρεται πατριαρχεύσας κατὰ τὰ ἔτη 1170-1190. Ἑπομένως, τὸ ἀκριβὲς ἔτος τελειώσεως τοῦ Ἁγίου πρέπει νὰ εἶναι τὸ ἔτος 1190. Τοῦτο ὅμως δὲν δύναται νὰ λεχθῇ μετ’ ἀπολύτου πεποιθήσεως, λόγῳ τῶν δυσχερῶν ἠμερῶν ἃς διήρχετο τότε ἡ Εκκλησία Ἱεροσολύμων, ἐκ τῆς ἐμπολέμου καταστάσεως μεταξὺ Σταυροφόρων καὶ Ἀράβων καὶ τῆς μακρὰν τῆς ἕδρας του παραμονῆς τοῦ Πατριάρχου Ἁγίου Λεοντίου, ὅστις, ὡς εἴδομεν ἀνωτέρω, ἐκδιωχθεὶς ἐκ τῶν Ἱεροσολύμων ὑπὸ τῶν Λατίνων, διέμενεν εἰς Κωνσταντινούπολιν.

Ὅτι ὅμως μετὰ τὸ ἔτος 1175 ἐκοιμήθη ὁ Ἅγιος ἀποδεικνύεται καὶ ἐκ τῶν περιγραφομένων ἐν τῷ Βίῳ γεγονότων. Ἐν σελίδι 360, ἐπὶ παραδείγματι, γράφεται· «μετ’ ὀλίγον καιρὸν ἀπέθανεν ὁ βασιλεὺς Μανουὴλ … Ὁ δὲ μέγας Λεόντιος ἔζησεν ἀκόμη ἕως τῆς βασιλείας τοῦ Ἀνδρονίκου … καὶ ὑστερώτερον». Ὁ Μανουὴλ ἀπέθανε κατὰ τὸ ἔτος 1180, τοῦτον διεδέχθη ὁ Ἀλέξιος Βʹ (1180-1183) καὶ τὸν Ἀλέξιον ὁ Ἀνδρόνικος Αʹ (1183-1185). Ἐὰν δὲ λάβωμεν ὑπ’ ὄψιν καὶ τὸ ὡς ἄνω «καὶ ὑστερώτερον», δυνάμεθα νὰ φθάσωμεν αἰσίως εἰς τὸ ἔτος 1190, ὅπερ ἀναφέρεται εἰς τοὺς Πατριαρχικοὺς Πίνακας. Μᾶλλον ὅμως ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ Ἀνδρονίκου Αʹ (1183-1185) ἐκοιμήθη ὁ Ἅγιος, ἀφ’ ἑνὸς μὲν διότι ρητῶς ἀναφέρεται περαιτέρω (σελ. 364-365), ὅτι ὁ Ἀνδρόνικος κατεσκεύασε λάρνακα μεγαλοπρεπῆ ἐντὸς τῆς ὁποίας κατετέθη τὸ πάντιμον τοῦ Ἁγίου Λείψανον, ἀφ’ ἑτέρου δὲ διότι κατὰ τὸ προηγηθὲν τῆς χειροτονίας του ἔτος, μετ’ ἐπισυμβάσαν τότε ἀσθένειαν τοῦ Ἁγίου, προσέθηκεν αὐτῷ ὁ Κύριος δέκα τρία καὶ ἥμισυ ἔτη ζωῆς, ὡς τοῦτο ἀναφέρεται ἐν ταῖς σελίσιν 351-352. Ὅθεν, ἐξ ὅσων ἐλέχθησαν ἀνωτέρω, καταφαίνεται, ὅτι τὸ ἔτος 1175, ὅπερ καὶ ὁ Σωφρόνιος Εὐστρατιάδης ἀναφέρει ἐν τῷ Ἁγιολογίῳ του (σελ. 272), ὡς ἔτος θανάτου τοῦ Ἁγίου δὲν εἶναι τὸ ἀκριβές.