Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΛΕΟΝΤΙΟΥ Πατριάρχου Ἱεροσολύμων τοῦ ἐν ἔτει ͵αροε’ (1175) ἐν εἰρήνῃ τελειωθέντος.

Διότι οὔτε μετὰ θάνατον ἐπέτρεπεν ὁ Ἅγιος νὰ ἱστορηθῇ ἡ εἰκών του. Διὰ τοῦτο καὶ τὸ θεῖον αὐτοῦ πρόσωπον δὲν ἐφαίνετο εἰς τὸν ζωγράφον κατὰ τὸν ἴδιον τρόπον, ἀλλ’ ὤ τοῦ θαύματος! Ἄλλοτε μὲν ἄλλο καὶ ἄλλοτε ἄλλο ἐδεικνύετο τοῦτο, οὐδέποτε δὲ τὸ αὐτό, διότι ὁ Ὅσιος ἐφύλαττε τὴν αὐτὴν ἀκρίβειαν τῆς ταπεινώσεως καὶ μετὰ θάνατον, ἵνα διδάξῃ ἡμᾶς τίνι τρόπῳ καὶ πόσον πρέπει νὰ ἀγωνιζώμεθα διὰ νὰ σωθῶμεν ἀπὸ τὰς παγίδας τοῦ φθονεροῦ διαβόλου. Ἐκεῖνα δὲ τὰ ὁποῖα ἐγένοντο μετὰ τὴν ταφὴν τοῦ Ὁσίου Πατρὸς ἡμῶν Λεοντίου, εἶναι ἀληθῶς θαύματα θαυμάτων.

Οὕτω, ὑπὸ τὴν θήκην, ἐντὸς τῆς ὁποίας ἦτο τοποθετημένον τὸ ἱερὸν Λείψανον τοῦ Ὁσίου, ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι ἐνεταφίασαν τοῦτο ἔθεσαν πολλὰς κεράμους μὲ τὸν σκοπὸν ἵνα, ἂν ἐκ τῆς θήκης διαρρεύσῃ δυσώδης τις ὕλη, νὰ παραλάβουν ταύτην αἱ κέραμοι. Ἀφοῦ δὲ παρῆλθον τέσσαρες ἡμέραι μετέβησαν οὗτοι πλησίον τῆς θήκης, ὅπου ᾐσθάνθησαν ἄρρητον εὐωδίαν ἀναδιδομένην ἐκ τοῦ ἁγίου Λειψάνου, τὸ δὲ θαυμαστότερον καὶ φρικωδέστατον, εἶδον, ὅτι ἔτρεξεν ἀπὸ τοῦ ἁγίου Λειψάνου αἷμα νεαρόν, ὡς ἐκ σαρκὸς νεωστὶ κοπείσης διὰ μαχαίρας. Τὸ αἷμα τοῦτο εἶχε χυθεῖ ἐπὶ τῶν μαρμαρίνων πλακῶν, αἵτινες ἦσαν ἐστρωμέναι κάτω εἰς τὸ ἔδαφος καὶ ἐφαίνετο λαμπρὸν καὶ ἐξαστράπτον εἰς τέσσαρα μέρη, ἐπὶ τῶν καταλεύκων μαρμάρων. Τὸ δὲ ἔτι θαυμασιώτερον ἦτο, ὅτι ἡ ξυλίνη θήκη τοῦ ἁγίου Λειψάνου εὑρέθη τοποθετημένη ἐντὸς ἄλλης θήκης ξυλίνης καὶ τὸ αἷμα τόσον πολὺ ἐπλημμύρισεν, ὥστε διεπέρασε καὶ τὰς δύο θήκας καὶ ἔτρεξεν εἰς τὸ ἔδαφος. Ἐκ τούτου τοῦ θαυμασίου συμπεραίνεται, ὅτι ὁ Ἅγιος ἦτο ὡς ζῶν ἐν τοῖς νεκροῖς συνηριθμημένος μὲ τοὺς Μάρτυρας διὰ τὸ θεληματικὸν Μαρτύριον τὸ ὁποῖον ἀνδρείως ὑπέμεινεν, ὅταν ἐδέρετο διὰ τοῦ λωρίου ἐκείνου τὸ ὁποῖον ἦτο πλῆρες καρφίων.

Εὐλαβούμενος ὁ βασιλεὺς Ἁνδρόνικος τὰ ἐξαίσια θαύματα τοῦ Ἁγίου, κατεσκεύασε λάρνακα μεγαλοπρεπῆ καὶ ἐντὸς αὐτῆς κατέθετο ἐντίμως τὸ πάνσεπτον αὐτοῦ Λείψανον. Οὕτω προσετέθη ὁ Δίκαιος εἰς τοὺς Δικαίους, ὁ Ὅσιος εἰς τοὺς Ὁσίους, ὁ θεληματικὸς Μάρτυς εἰς τοὺς Μάρτυρας καὶ εἰς τοὺς Ἀρχιερεῖς ὁ μέγας Ἀρχιερεύς, τώρα δὲ εὑρίσκεται εἰς τοὺς οὐρανούς, ἀπολαμβάνων ἀξίως τὰς ἀμοιβὰς τῶν πόνων του, εἰς δόξαν Πατρός, Υἱοῦ καὶ Ἁγίου Πνεύματος τῆς μιᾶς Θεότητος καὶ Βασιλείας, ᾟ πρέπει πᾶσα δόξα, τιμὴ καὶ προσκύνησις, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

                   

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Ἡ Τιβεριούπολις τῶν Βυζαντινῶν καὶ νῦν Στρώμνιτσα εὑρίσκεται νοτιανανολικῶς τῶν Σκοπίων, μεταξὺ τῶν ποταμῶν Ἀξιοῦ καὶ Στρυμόνος καὶ πρὸς Βορρᾶν τῆς Θεσσαλονίκης, ἀπὸ τῆς ὁποίας ἀπέχει 104 χ.λ.μ., συνδέεται δὲ δι’ αὐτῆς διὰ σιδηροδρομικῆς γραμμῆς. Ἀνήκει νῦν εἰς τὴν Νοτιοσλαβίαν.

[2] Ἄκρε, ὠνομάζετο τότε κοινῶς ἡ ἀρχαία Πτολεμαΐς. Αὕτη ὑπῆρξεν ἀρχαία παράλιος πόλις τοῦ Ἰσραὴλ ἐπὶ μικροῦ ἀκρωτηρίου πλησίον τῆς Χάϊφας. Ἐπὶ Φραγκοκρατίας ἔλαβε τὸ ὄνομα Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Ἄκρας, μὲ τὸ ὁποῖον εἶναι ἀκόμη γνωστὴ εἰς τοὺς Εὐρωπαίους. Τὸ σημερινόν της ὄνομα εἶναι Ἄκκα, ἀνήκει δὲ εἰς τὸ Κράτος τοῦ Ἰσραήλ.

[3] Βλέπε ὑποσημείωσιν τῆς σελίδος 363.

[4] Τὸ ἔτος τῆς πρὸς Κύριον ἐκδημίας τοῦ Ἁγίου δὲν ἀναγράφεται ἐνταῦθα. Ἐν ἐπικεφαλίδι τοῦ Συναξαρίου ἀναφέρεται τὸ ἔτος ͵αροεʹ (1175), τοῦτο ὅμως δὲν εἶναι τὸ ἀκριβές. Εἰς τοὺς Πατριαρχικοὺς Πίνακας τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων ὁ Ἅγιος φέρεται πατριαρχεύσας κατὰ τὰ ἔτη 1170-1190. Ἑπομένως, τὸ ἀκριβὲς ἔτος τελειώσεως τοῦ Ἁγίου πρέπει νὰ εἶναι τὸ ἔτος 1190. Τοῦτο ὅμως δὲν δύναται νὰ λεχθῇ μετ’ ἀπολύτου πεποιθήσεως, λόγῳ τῶν δυσχερῶν ἠμερῶν ἃς διήρχετο τότε ἡ Εκκλησία Ἱεροσολύμων, ἐκ τῆς ἐμπολέμου καταστάσεως μεταξὺ Σταυροφόρων καὶ Ἀράβων καὶ τῆς μακρὰν τῆς ἕδρας του παραμονῆς τοῦ Πατριάρχου Ἁγίου Λεοντίου, ὅστις, ὡς εἴδομεν ἀνωτέρω, ἐκδιωχθεὶς ἐκ τῶν Ἱεροσολύμων ὑπὸ τῶν Λατίνων, διέμενεν εἰς Κωνσταντινούπολιν.

Ὅτι ὅμως μετὰ τὸ ἔτος 1175 ἐκοιμήθη ὁ Ἅγιος ἀποδεικνύεται καὶ ἐκ τῶν περιγραφομένων ἐν τῷ Βίῳ γεγονότων. Ἐν σελίδι 360, ἐπὶ παραδείγματι, γράφεται· «μετ’ ὀλίγον καιρὸν ἀπέθανεν ὁ βασιλεὺς Μανουὴλ … Ὁ δὲ μέγας Λεόντιος ἔζησεν ἀκόμη ἕως τῆς βασιλείας τοῦ Ἀνδρονίκου … καὶ ὑστερώτερον». Ὁ Μανουὴλ ἀπέθανε κατὰ τὸ ἔτος 1180, τοῦτον διεδέχθη ὁ Ἀλέξιος Βʹ (1180-1183) καὶ τὸν Ἀλέξιον ὁ Ἀνδρόνικος Αʹ (1183-1185). Ἐὰν δὲ λάβωμεν ὑπ’ ὄψιν καὶ τὸ ὡς ἄνω «καὶ ὑστερώτερον», δυνάμεθα νὰ φθάσωμεν αἰσίως εἰς τὸ ἔτος 1190, ὅπερ ἀναφέρεται εἰς τοὺς Πατριαρχικοὺς Πίνακας. Μᾶλλον ὅμως ἐπὶ τῆς βασιλείας τοῦ Ἀνδρονίκου Αʹ (1183-1185) ἐκοιμήθη ὁ Ἅγιος, ἀφ’ ἑνὸς μὲν διότι ρητῶς ἀναφέρεται περαιτέρω (σελ. 364-365), ὅτι ὁ Ἀνδρόνικος κατεσκεύασε λάρνακα μεγαλοπρεπῆ ἐντὸς τῆς ὁποίας κατετέθη τὸ πάντιμον τοῦ Ἁγίου Λείψανον, ἀφ’ ἑτέρου δὲ διότι κατὰ τὸ προηγηθὲν τῆς χειροτονίας του ἔτος, μετ’ ἐπισυμβάσαν τότε ἀσθένειαν τοῦ Ἁγίου, προσέθηκεν αὐτῷ ὁ Κύριος δέκα τρία καὶ ἥμισυ ἔτη ζωῆς, ὡς τοῦτο ἀναφέρεται ἐν ταῖς σελίσιν 351-352. Ὅθεν, ἐξ ὅσων ἐλέχθησαν ἀνωτέρω, καταφαίνεται, ὅτι τὸ ἔτος 1175, ὅπερ καὶ ὁ Σωφρόνιος Εὐστρατιάδης ἀναφέρει ἐν τῷ Ἁγιολογίῳ του (σελ. 272), ὡς ἔτος θανάτου τοῦ Ἁγίου δὲν εἶναι τὸ ἀκριβές.