Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ Θεοφόρου πατρὸς ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ τοῦ Μεγάλου.

Ἐγὼ σὲ παρομοιάζω μὲ, ἐκεῖνον, ὅστις κρατεῖ εἰς τὰς χεῖρας του καθαρὸν καὶ δροσερὸν ὕδωρ καὶ δὲν πίνει ἀπὸ αὐτό, ἀλλὰ τριγυρίζει εἰς ἄλλα μέρη καὶ ζητεῖ νὰ εὕρῃ ὕδωρ διὰ νὰ καταπαύσῃ τὴν δίψαν του. «Ὕπαγε λοιπὸν καὶ ὑποτάσσου εἰς τὸν γέροντά σου, τὸν μέγαν Παΐσιον, διότι ὅποιος δὲν πείθεται εἰς αὐτόν, ἐκεῖνος οὐδὲ εἰς τὰ προστάγματα τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ ὑποτάσσεται». Ταῦτα ἀκούσας ὁ μαθητὴς ἐπέστρεψε δοξάζων τὸν Θεόν, φυλάττων πλέον μετὰ προθυμίας ὑπακοὴν εἰς ὅλα τὰ προστάγματα τοῦ ἱεροῦ Παϊσίου.

Δὲν ἐπέρασε πολὺς καιρὺς καὶ ἐνθυμηθεὶς πάλιν τὴν χάριν, τὴν ὁποίαν ἐστερήθη, ἔκλαιε τὴν ζημίαν του καὶ πάλιν παρεκάλει τὸν μέγαν Παΐσιον νὰ τοῦ δῶσῃ ἄδειαν, νὰ ὑπάγῃ πάλιν εἰς ἐκεῖνον, διότι ἠνωχλεῖτο ἀπὸ τοὺς λογισμούς. Ἀλλ’ ὁ Παΐσιος τοῦ εἶπεν: ὦ τέκνον, ἐκεῖνος ὁ ἄνθρωπος ἀνεπαύθη ἐν Κυρίῳ· ἀλλ’ ἐπειδὴ βλέπω, ὅτι εἰς ἐκεῖνον μόνον ἔχεις τὰς ἐλπίδας σου καὶ εἰς τὴν συμβουλὴν ἐκείνου πείθεσαι, σοῦ δίδω τὴν ἄδειαν καὶ ὕπαγε εἰς τὸ βόρειον μέρος τῆς χώρας, ὅπου θὰ εὕρῃς ἕνα μεγαλώτατον τάφον, εἴσελθε εἰς αὐτὸν καὶ θέλεις εὕρει ἐκεῖ ἐνταφιασμένα τρία σώματα ἁγίων ἀνδρῶν, οἵτινες ἠξιώθησαν προφητικῶν χαρισμάτων καὶ οἱ ὁποῖοι, προγνωρίσαντες τὸ τέλος τῆς ζωῆς των, ἐπῆγαν καὶ ἔπεσαν μέσα εἰς τὸν τάφον ἐκεῖνον· ἀφοῦ δὲ ἴδῃς ταῦτα, εἰπὲ εἰς ἐκεῖνον, ὅστις κεῖται εἰς τὸ μέσον τῶν δύο: Ὁ δοῦλος τοῦ Χριστοῦ Παΐσιος, διὰ τῆς δυνάμεως τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, ὅστις ἀνέστησε τὸν τετραήμερον Λάζαρον, σὲ προστάζει νὰ ἀναστηθῇς, διὰ νὰ μοῦ εἰπῇς τὰ πρέποντα καὶ συμφέροντα εἰς ἐμέ. Ὁ δὲ μαθητὴς προθύμως δραμὼν ἐπῆγεν εἰς τὸ βόρειον μέρος τῆς χώρας, καὶ εὑρὼν τὸν τάφον εἰσῆλθεν ἐντὸς αὐτοῦ καὶ εἶπεν εἰς τὸν κεκοιμημένον ὅσα εἶχε παραγγελίαν ἀπὸ τὸν γέροντά του· καί, ὦ τοῦ θαύματος! παρευθὺς ἀνέστη ὁ νεκρὸς καὶ τοῦ εἶπε· διατί δὲν κατεπείσθης εἰς ἐμέ, ὅταν σοῦ εἶπα νὰ ὑποταχθῇς εἰς τὸν γέροντά σου; ὕπαγε λοιπόν, ὑποτάξου ἀδιστάκτως εἰς ἐκεῖνον καὶ ἄκουε τοὺς λόγους του, ἐὰν θέλῃς νὰ σωθῇς· διότι ὅποιος δὲν πείθεται εἰς τοὺς λόγους ἐκείνου, κατὰ ἀλήθειαν ἐναντιώνεται εἰς τὰς ἐντολὰς τοῦ Χριστοῦ. Ταῦτα εἰπὼν ὁ τεθνηκὼς πάλιν ἐκοιμήθη. Ὁ δὲ μαθητὴς θαυμάζων ἐπέστρεψεν εἰς τὸν ἱερὸν Παΐσιον καὶ τοῦ διηγήθη ὅλα τὰ πάντα λεπτομερῶς· ἔκτοτε δὲ εἰρήνευσαν οἱ λογισμοί του καὶ ἐπεμελεῖτο νὰ ἀποκτήσῃ διὰ τῆς ὑπακοῆς τὰ καλά, ποὺ ἔχασε διὰ τὴν κατηραμένην παρακοήν, αὐξάνων εἰς προκοπὴν ἀρετῆς καὶ τελειότητος.


Ὑποσημειώσεις

[1] Τινές, ὡς ἤκουσα (λέγει ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης), σκανδαλίζονται διὰ τὸ ὧδε ἀναφερόμενον, ὅτι δηλαδὴ ὁ Ἅγιος ἔνιψε τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου, ἀλλὰ οἱ τοιοῦτοι ἔπρεπε νὰ συμπεράνωσιν ἐκ τοῦ μείζονος τὸ ἔλαττον καὶ οὕτω νὰ καθησυχάσωσι τὸ σκάνδαλον τοῦ λογισμοῦ των· διότι καὶ ὁ Ἀβραὰμ ἔνιψε τοὺς πόδας τῶν φανέντων αὐτῷ τριῶν Ἀγγέλων, οἵτινες, κατὰ πάντας σχεδὸν τοὺς Πατέρας, ἦσαν αἱ τρεῖς ὑποστάσεις τῆς Ἁγίας Τριάδος, τοῦτο δὲ ἔπραξε διότι λέγει ἡ Γραφή, «Ληφθήτω δὴ ὕδωρ, καὶ νιψάτωσαν τοὺς πόδας ὑμῶν» (Γεν. ιηʹ 4). Ἐὰν λοιπόν, τὸ ὅτι ὁ Ἀβραὰμ ἔνιψε τούτων τοὺς πόδας, πάντῃ ἀΰλων καὶ ἀσωμάτων ὄντων, καὶ τοῦτο μέγιστον ὄν, πιστεύομεν καὶ δὲν σκανδαλιζόμεθα, πῶς δὲν πιστεύομεν καὶ τὸ ἔλαττον, τὸ ὅτι δηλαδὴ ἔνιψε καὶ ὁ μέγας Παΐσιος τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου σάρκα φοροῦντος; Ἐὰν δὲ καὶ ἀπορῇ τις, πῶς τοῦτο ἐγένετο, ἀποκρινόμεθα, ὅτι εἶναι τοῦτο ὑπὲρ τὸ πῶς καὶ ἐκεῖ ἐπὶ τοῦ Ἀβραὰμ καὶ ἐνταῦθα ἐπὶ τοῦ Παϊσίου. Εἰς πίστωσιν τούτου ἂς ἔχωσι παράδειγμα καὶ ἐκεῖνο, ὅπερ λέγει ὁ Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος, ὅστις διηγεῖται, ὅτι ἡ Μαγδαληνὴ καὶ ἡ ἄλλη Μαρία (ἥτις, ὡς λέγουσιν οἱ πολλοί, ἦτο ἡ Θεοτόκος) προσελθοῦσαι, ἐκράτησαν τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου (κηʹ 9), μολονότι τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου ἦτο τότε ἀφθαρτοποιημένον, ὡς ὂν μετὰ τὴν Ἀνάστασιν.