Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ Θεοφόρου πατρὸς ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ τοῦ Μεγάλου.

Βλέποντες τοῦτο ἐκεῖνοι ποὺ ἦσαν ἐντὸς τοῦ πλοίου, εἶχον μεγάλην ἀπορίαν καὶ λύπην. Ἀλλὰ τὴν ὥραν ἐκείνην κατῆλθεν εἰς τὸν αἰγιαλὸν γέρων τις, ἀπὸ τοὺς ὀνομαστοὺς πατέρας τῆς ἐρήμου ἐκείνης, Ἱερεμίας καλούμενος, καὶ εἶπε πρὸς αὐτούς· διατί, ὦ ἄνθρωποι, ἀντιμάχεσθε εἰς τὸ θεῖον θαῦμα, ἐνῷ τὸ βλέπετε ὅτι εἶναι ὑπεράνω τῆς φύσεως; Τὸν φίλον του καὶ συνασκητήν του θεῖον Παῦλον προσκαλεῖ ὁ μέγας Παΐσιος καὶ θέλων νὰ ἀνακομισθῇ καὶ νὰ ἀχθῇ τὸ τίμιον λείψανον ἐκείνου μαζὶ μὲ τὸν ἰδικόν του, ἔφερε τὸ πλοῖον ἐδῶ· ὅθεν ἀποβιβαζόμενοι τὸ ταχύτερον ζητήσατε τὸ ἅγιον λείψανον ἐκείνου, ἀφοῦ δὲ τὸ εὕρετε παραλάβετέ το μαζί σας, διὰ νὰ εἶναι ὁμοῦ καὶ τῶν δύο Ἁγίων τὰ τίμια λείψανα.

Τότε ὁ τίμιος πατὴρ ἡμῶν Ἰσίδωρος καὶ οἱ σὺν αὐτῷ, περιτριγυρίζοντες τὴν ἔρημον ἐκείνην, ἐζήτουν τὸ ἅγιον λείψανον τοῦ θείου Παύλου· εὑρόντες δὲ αὐτό, τὸ ἐπῆραν καὶ τὸ ἔφεραν εἰς τὸ πλοῖον, ἔχοντες αὐτὸ ὡς θησαυρὸν λαμπρότερον τοῦ χρυσίου καὶ τῶν πολυτίμων λίθων, καί, ὦ τοῦ θαύματος! πηδάλια ἦσαν κατὰ ἀλήθειαν οἱ δύο οὗτοι μεγάλοι πατέρες, ὁ Παῦλος καὶ ὁ Παΐσιος, καὶ ἐκυβέρνων τὸ πλοῖον καθ’ ὅλον ἐκεῖνο τὸ ταξίδιον, προφυλάσσοντες αὐτὸ ἀπὸ κάθε ἐμπόδιον, ἕως ὅτου τὸ ὡδήγησαν ἀβλαβὲς εἰς τὴν Πισιδίαν. Ὁ δὲ μέγας Ἰσίδωρος ἔφερε τὰ τίμια λείψανα τῶν Ἁγίων μὲ κάθε ὑμνῳδίαν καὶ δορυφορίαν εἰς τὸ Μοναστήριον, ὅπερ εἶχεν ᾠκοδομημένον. Ὅσοι δὲ ἠνωχλοῦντο ἀπὸ δαιμόνια ἢ ἔπασχον ἀπὸ ἄλλην ἀσθένειαν προσέτρεχαν εἰς τὰ ἅγια λείψανα καί, ἐγγίζοντες μόνον αὐτά, ἰατρεύοντο. Ἀπὸ τότε δὲ καὶ εἰς τὸ ἑξῆς ὅσα παράδοξα θαύματα ἐνήργησεν ὁ Θεὸς διὰ μέσου αὐτῶν, δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ τὰ ἀπαριθμήσῃ κανείς, ἐγὼ δὲ ὁ ταπεινὸς Ἰωάννης ταῦτα τὰ ὀλίγα ἀπὸ τὰ πρότερον γενόμενα μόνον διηγήθην εἰς δόξαν Πατρός, Υἱοῦ καὶ Ἁγίου Πνεύματος, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

                                                                                                

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Τινές, ὡς ἤκουσα (λέγει ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης), σκανδαλίζονται διὰ τὸ ὧδε ἀναφερόμενον, ὅτι δηλαδὴ ὁ Ἅγιος ἔνιψε τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου, ἀλλὰ οἱ τοιοῦτοι ἔπρεπε νὰ συμπεράνωσιν ἐκ τοῦ μείζονος τὸ ἔλαττον καὶ οὕτω νὰ καθησυχάσωσι τὸ σκάνδαλον τοῦ λογισμοῦ των· διότι καὶ ὁ Ἀβραὰμ ἔνιψε τοὺς πόδας τῶν φανέντων αὐτῷ τριῶν Ἀγγέλων, οἵτινες, κατὰ πάντας σχεδὸν τοὺς Πατέρας, ἦσαν αἱ τρεῖς ὑποστάσεις τῆς Ἁγίας Τριάδος, τοῦτο δὲ ἔπραξε διότι λέγει ἡ Γραφή, «Ληφθήτω δὴ ὕδωρ, καὶ νιψάτωσαν τοὺς πόδας ὑμῶν» (Γεν. ιηʹ 4). Ἐὰν λοιπόν, τὸ ὅτι ὁ Ἀβραὰμ ἔνιψε τούτων τοὺς πόδας, πάντῃ ἀΰλων καὶ ἀσωμάτων ὄντων, καὶ τοῦτο μέγιστον ὄν, πιστεύομεν καὶ δὲν σκανδαλιζόμεθα, πῶς δὲν πιστεύομεν καὶ τὸ ἔλαττον, τὸ ὅτι δηλαδὴ ἔνιψε καὶ ὁ μέγας Παΐσιος τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου σάρκα φοροῦντος; Ἐὰν δὲ καὶ ἀπορῇ τις, πῶς τοῦτο ἐγένετο, ἀποκρινόμεθα, ὅτι εἶναι τοῦτο ὑπὲρ τὸ πῶς καὶ ἐκεῖ ἐπὶ τοῦ Ἀβραὰμ καὶ ἐνταῦθα ἐπὶ τοῦ Παϊσίου. Εἰς πίστωσιν τούτου ἂς ἔχωσι παράδειγμα καὶ ἐκεῖνο, ὅπερ λέγει ὁ Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος, ὅστις διηγεῖται, ὅτι ἡ Μαγδαληνὴ καὶ ἡ ἄλλη Μαρία (ἥτις, ὡς λέγουσιν οἱ πολλοί, ἦτο ἡ Θεοτόκος) προσελθοῦσαι, ἐκράτησαν τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου (κηʹ 9), μολονότι τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου ἦτο τότε ἀφθαρτοποιημένον, ὡς ὂν μετὰ τὴν Ἀνάστασιν.