Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ Θεοφόρου πατρὸς ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ τοῦ Μεγάλου.

Τοιουτοτρόπως καὶ σύ· διότι παρήκουσας τὴν ἐντολήν μου, ἐξέπεσες ἀπὸ τὴν χάριν τὴν ὁποίαν ἔμελλες νὰ ἀπολαύσῃς· ἐπειδὴ ὅμως λυπεῖσαι πικρῶς καὶ μετανοεῖς, ἐγέρθητι ἀπὸ τὸ πτῶμα τῆς παρακοῆς καὶ κάμε ὑπακοήν, ἐξιλέωσαι θερμῶς τὸν Θεὸν καὶ ζήτησον παρ’ αὐτοῦ τὴν συγχώρησίν σου, ὅτι ὁ Θεὸς εὐσπλαγχνίζεται τοὺς μετανοοῦντας καὶ ἐλεεῖ ἐκείνους, οἵτινες τὸν παρακαλοῦν. Οὕτω παρηγορήθη ὁ μαθητὴς ἀπὸ τοὺς λόγους τοῦ γέροντός του καὶ ὑπέμεινεν.

Μετ’ ὀλίγον καιρόν, ἐνθυμούμενος πάλιν τὸ κακὸν τὸ ὁποῖον ἔπαθεν, ἐλυπεῖτο ὑπερβολικὰ καὶ δὲν εἶχε παρηγορίαν. Ὅθεν πηγαίνει πάλιν εἰς τὸν γέροντά του καὶ τοῦ λέγει· δὲν ἔχω, Πάτερ, ἄνεσιν ἀπὸ τοὺς λογισμοὺς παντελῶς καὶ καθὼς ἐνθυμηθῶ τὴν χάριν τὴν ὁποίαν ἔχασα, κλαίω ἀπαρηγόρητα τὴν δυστυχίαν μου καὶ τί νὰ κάμω δὲν ἠξεύρω· διότι βυθίζομαι ἀπὸ τοὺς λογισμοὺς εἰς ἀπελπισίαν· μόνον δός μοι τὴν ἄδειαν νὰ ὑπάγω εἰς κανένα δοκιμώτατον γέροντα, εἰς ὅποιον σοῦ φαίνεται εὔλογον, μήπως εὕρω ἄνεσιν ἀπὸ τοὺς λογισμοὺς καὶ ἐλευθερωθῶ ἀπὸ τὴν θλῖψιν μου. Ὁ δὲ θεῖος Παΐσιος λαβὼν ὀλίγον ἄρτον τὸν ἔδωκεν εἰς τὸν μαθητὴν καὶ τοῦ εἶπε· λάβε τοῦτον τὸν ἄρτον καὶ ὕπαγε εἰς τὴν δεῖνα πόλιν· κοντὰ δὲ εἰς τὸ τειχόκαστρον τῆς πόλεως ταύτης, εἰς τὰ δεξιὰ μέρη, θέλεις εὕρει πτωχόν τινα ἄνθρωπον, καθήμενον ἐπάνω εἰς τὴν κόπρον, λιθοβολούμενον ἀπὸ τὰ παιδία καὶ καταγελώμενον. Δὸς λοιπὸν εἰς αὐτὸν τὸν ἄρτον καὶ θέλεις ἀκούσει θεοπρεπῶς ἀπὸ αὐτὸν τὰ συμφέροντα εἰς σέ.

Λαβὼν λοιπὸν τὸν ἄρτον ὁ μαθητὴς παρευθὺς ἐκίνησε καὶ ἀπελθὼν εἰς τὴν χώραν ἐκείνην, εὗρε τον θεῖον ἐκεῖνον ἄνθρωπον. Ἐνῷ ὅμως ἐπρόσμενε νὰ παύσουν οἱ λιθοβολισμοὶ τῶν παιδίων καὶ τότε νὰ πλησιάσῃ εἰς αὐτόν, ἐκεῖνος βλέπων τὸν Μοναχὸν τοῦ εἶπεν εὐθύς· ἔλα πλησίον καὶ δός μου τὴν εὐλογίαν (δηλαδὴ τὸν ἄρτον), ὅπου μοῦ ἔστειλεν ὁ γέρων σου. Πλησιάσας τότε ὁ μαθητής, ἐπῆρεν ὁ πτωχὸς ἐκεῖνος εἰς χεῖρας τὸν ἄρτον καὶ καταφιλῶν αὐτὸν ἠρώτα· πῶς ἔχει ὁ ἱερὸς Παΐσιος, διότι πολὺ ἐπόθουν νὰ μάθω δι’ αὐτόν· καὶ σύ, τέκνον, διατὶ διστάζεις εἰς ὅσα σοῦ λέγει καὶ δὲν πείθεσαι εἰς τὰ προστάγματα του; δὲν ἠξεύρεις, ὅτι διὰ τὴν παρακοήν σου ἐστερήθης τὸ θεῖον ἐκεῖνο ἀπόνιμμα καὶ τὴν χάριν τὴν ὁποίαν ἔμελλες νὰ λάβῃς ἀπὸ αὐτό; σὺ δὲ ἀκόμη τοῦ παρακούεις καὶ δὲν πείθεσαι εἰς τὴν βουλήν του, ἀλλὰ ἔρχεσαι εἰς ἄλλον νὰ λάβῃς ὁδηγίαν;


Ὑποσημειώσεις

[1] Τινές, ὡς ἤκουσα (λέγει ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης), σκανδαλίζονται διὰ τὸ ὧδε ἀναφερόμενον, ὅτι δηλαδὴ ὁ Ἅγιος ἔνιψε τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου, ἀλλὰ οἱ τοιοῦτοι ἔπρεπε νὰ συμπεράνωσιν ἐκ τοῦ μείζονος τὸ ἔλαττον καὶ οὕτω νὰ καθησυχάσωσι τὸ σκάνδαλον τοῦ λογισμοῦ των· διότι καὶ ὁ Ἀβραὰμ ἔνιψε τοὺς πόδας τῶν φανέντων αὐτῷ τριῶν Ἀγγέλων, οἵτινες, κατὰ πάντας σχεδὸν τοὺς Πατέρας, ἦσαν αἱ τρεῖς ὑποστάσεις τῆς Ἁγίας Τριάδος, τοῦτο δὲ ἔπραξε διότι λέγει ἡ Γραφή, «Ληφθήτω δὴ ὕδωρ, καὶ νιψάτωσαν τοὺς πόδας ὑμῶν» (Γεν. ιηʹ 4). Ἐὰν λοιπόν, τὸ ὅτι ὁ Ἀβραὰμ ἔνιψε τούτων τοὺς πόδας, πάντῃ ἀΰλων καὶ ἀσωμάτων ὄντων, καὶ τοῦτο μέγιστον ὄν, πιστεύομεν καὶ δὲν σκανδαλιζόμεθα, πῶς δὲν πιστεύομεν καὶ τὸ ἔλαττον, τὸ ὅτι δηλαδὴ ἔνιψε καὶ ὁ μέγας Παΐσιος τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου σάρκα φοροῦντος; Ἐὰν δὲ καὶ ἀπορῇ τις, πῶς τοῦτο ἐγένετο, ἀποκρινόμεθα, ὅτι εἶναι τοῦτο ὑπὲρ τὸ πῶς καὶ ἐκεῖ ἐπὶ τοῦ Ἀβραὰμ καὶ ἐνταῦθα ἐπὶ τοῦ Παϊσίου. Εἰς πίστωσιν τούτου ἂς ἔχωσι παράδειγμα καὶ ἐκεῖνο, ὅπερ λέγει ὁ Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος, ὅστις διηγεῖται, ὅτι ἡ Μαγδαληνὴ καὶ ἡ ἄλλη Μαρία (ἥτις, ὡς λέγουσιν οἱ πολλοί, ἦτο ἡ Θεοτόκος) προσελθοῦσαι, ἐκράτησαν τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου (κηʹ 9), μολονότι τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου ἦτο τότε ἀφθαρτοποιημένον, ὡς ὂν μετὰ τὴν Ἀνάστασιν.