Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ Ὁσίου καὶ Θεοφόρου πατρὸς ἡμῶν ΠΑΪΣΙΟΥ τοῦ Μεγάλου.

Διὰ τοῦτο πρέπει νὰ παρακαλοῦμεν καὶ ἡμεῖς πάντοτε τὸν Θεόν, διὰ νὰ μᾶς λυτρώσῃ ἀπὸ τὰ τοιαῦτα μηχανήματα τοῦ ἐχθροῦ. Ταῦτα εἰπὼν ἔκαμε προσευχὴν ὑπὲρ τοῦ ἐκπεσόντος, λέγων· «Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ, Υἱὲ καὶ Λόγε τοῦ Θεοῦ καὶ Πατρός, μὴ ἀφήσῃς τὸ πλάσμα τῶν χειρῶν Σου νὰ ἀπολεσθῇ εἰς τέλος, ἀλλ’ ἐπίβλεψον ἀνεξικάκως ἐπ’ αὐτὸ ἐκ τῶν οὐρανίων σου κατοικητηρίων καὶ πρόσδεξαι τὰς προσευχὰς τὰς ὁποίας σοῦ προσφέρω, δι’ ἐκεῖνον ὅστις Σὲ ἠρνήθη πρότερον, τώρα δὲ ἦλθε πάλιν εἰς τὸν ἑαυτόν του καὶ ἐγνώρισε τὸ κακὸν τὸ ὁποῖον ἔκαμε καὶ ἀνακάλεσαι τοῦτον εἰς μετάνοιαν, παρακαλῶ τὴν Σὴν ἀγαθότητα».

Τοιουτοτρόπως προσευχομένου τοῦ Ὁσίου ἡμέρας πολλὰς δι’ αὐτὸν καὶ παρακαλοῦντος τοὺς οἰκτιρμοὺς τοῦ Θεοῦ νὰ εὐσπλαγχνισθῇ τὸ πλάσμα Του, εἰσήκουσεν ὁ Σωτὴρ τὴν δέησίν του καὶ φανεὶς εἰς αὐτὸν τὸν ἠρώτησεν, ὁ τὰ πάντα γινώσκων, διὰ ποῖον τὸν παρακαλεῖ, λέγων· μήπως ὁ ἰδικός μου θεράπων Παΐσιος δέεται δι’ ἐκεῖνον ὅστις ἠθέτησεν ἐμέ, ἐξῆλθεν ἀπὸ τὴν τάξιν του καὶ ἐπῆγε μὲ τοὺς ἐναντίους μου; ὅστις ἦτο ποτὲ Μοναχός, τώρα δὲ ἔγινεν Ἑβραῖος; Ναί, φιλάνθρωπε Κύριε, τοῦ ἀπεκρίθη ὁ Ὅσιος, δι’ ἐκεῖνον δέομαι· διότι ἀποβλέπων εἰς τοὺς οἰκτιρμούς Σου, ὅτι πάντοτε προσκαλεῖς ὅλους εἰς μετάνοιαν καὶ δὲν θέλεις τὸν θάνατον τοῦ ἁμαρτωλοῦ, ἀλλὰ ἀναμένεις τὴν μετάνοιάν του, διὰ τοῦτο ἐτόλμησα νὰ ἐξιλεώσω τὴν ἀγαθότητά Σου δι’ ἐκεῖνον, παρακαλῶ Σε ἐπάκουσόν μου τοῦ δούλου Σου καὶ γενοῦ ἵλεως, ἀνακάλεσαι τὸ πεπλανημένον Σου πρόβατον. Ὁ δὲ Σωτὴρ εἶπε πρὸς αὐτόν ἐὰν θέλῃς νὰ ἐλεήσω αὐτὸν τὸν παράνομον καὶ ἀποστάτην καὶ νὰ ἀνακαλέσω αὐτὸν εἰς μετάνοιαν, πρέπει νὰ στέρξῃς σὺ νὰ πάρω τοὺς περισσοτέρους μισθοὺς καὶ πληρωμὰς ἀπὸ ἐκείνας, τὰς ὁποίας ἔχεις νὰ λάβῃς διὰ τοὺς ἀγῶνάς σου, ἀντὶ δὲ ἐκείνων νὰ ἀποδώσω τὴν φιλανθρωπίαν μου εἰς αὐτόν, ὅστις εἶναι ἄξιος νὰ λάβῃ μυρίας τιμωρίας.

Τότε ὁ ὄντως μέγας Παΐσιος, ἀποκριθεὶς μετὰ μεγάλης προθυμίας, εἶπε· ναί, Κύριε, στέργω τοῦτο μετὰ χαρᾶς· ὅμως ἐγὼ δὲν ἠξεύρω ἐὰν εὑρίσκεται εἰς ἐμὲ κανένα ἔργον, τὸ ὁποῖον νὰ εἶναι εὐάρεστον ἔμπροσθέν Σου, ἀλλὰ ἀπὸ τὴν ἰδικήν Σου ἀγαθότητα μάλιστα, διὰ μέσου τῆς ὁποίας καὶ ἐγὼ εὐεργετούμενος κάθε ἡμέραν, ὁμολογῶ Σοι τὴν χάριν ἀπὸ αὐτὴν κινούμενος παράσχου εἰς αὐτὸν τὸ ἔλεός Σου· διότι ἐγὼ εὐχαριστοῦμαι περισσότερον νὰ τιμωρηθῶ ἀντὶ ἐκείνου καὶ νὰ σωθῇ αὐτός, παρὰ νὰ ἀπολαύσω ἐγὼ τὰς ἰδικάς Σου εὐεργεσίας, ἐκεῖνος δὲ νὰ κολασθῇ.


Ὑποσημειώσεις

[1] Τινές, ὡς ἤκουσα (λέγει ὁ Ὅσιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης), σκανδαλίζονται διὰ τὸ ὧδε ἀναφερόμενον, ὅτι δηλαδὴ ὁ Ἅγιος ἔνιψε τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου, ἀλλὰ οἱ τοιοῦτοι ἔπρεπε νὰ συμπεράνωσιν ἐκ τοῦ μείζονος τὸ ἔλαττον καὶ οὕτω νὰ καθησυχάσωσι τὸ σκάνδαλον τοῦ λογισμοῦ των· διότι καὶ ὁ Ἀβραὰμ ἔνιψε τοὺς πόδας τῶν φανέντων αὐτῷ τριῶν Ἀγγέλων, οἵτινες, κατὰ πάντας σχεδὸν τοὺς Πατέρας, ἦσαν αἱ τρεῖς ὑποστάσεις τῆς Ἁγίας Τριάδος, τοῦτο δὲ ἔπραξε διότι λέγει ἡ Γραφή, «Ληφθήτω δὴ ὕδωρ, καὶ νιψάτωσαν τοὺς πόδας ὑμῶν» (Γεν. ιηʹ 4). Ἐὰν λοιπόν, τὸ ὅτι ὁ Ἀβραὰμ ἔνιψε τούτων τοὺς πόδας, πάντῃ ἀΰλων καὶ ἀσωμάτων ὄντων, καὶ τοῦτο μέγιστον ὄν, πιστεύομεν καὶ δὲν σκανδαλιζόμεθα, πῶς δὲν πιστεύομεν καὶ τὸ ἔλαττον, τὸ ὅτι δηλαδὴ ἔνιψε καὶ ὁ μέγας Παΐσιος τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου σάρκα φοροῦντος; Ἐὰν δὲ καὶ ἀπορῇ τις, πῶς τοῦτο ἐγένετο, ἀποκρινόμεθα, ὅτι εἶναι τοῦτο ὑπὲρ τὸ πῶς καὶ ἐκεῖ ἐπὶ τοῦ Ἀβραὰμ καὶ ἐνταῦθα ἐπὶ τοῦ Παϊσίου. Εἰς πίστωσιν τούτου ἂς ἔχωσι παράδειγμα καὶ ἐκεῖνο, ὅπερ λέγει ὁ Εὐαγγελιστὴς Ματθαῖος, ὅστις διηγεῖται, ὅτι ἡ Μαγδαληνὴ καὶ ἡ ἄλλη Μαρία (ἥτις, ὡς λέγουσιν οἱ πολλοί, ἦτο ἡ Θεοτόκος) προσελθοῦσαι, ἐκράτησαν τοὺς πόδας τοῦ Κυρίου (κηʹ 9), μολονότι τὸ σῶμα τοῦ Κυρίου ἦτο τότε ἀφθαρτοποιημένον, ὡς ὂν μετὰ τὴν Ἀνάστασιν.