Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ἡ ὡς εἰς Οὐρανὸν πυρφόρος ἀνάβασις τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Προφήτου ΗΛΙΟΥ τοῦ Θεσβίτου.

Ἐνῷ δὲ ἀνεχώρει ὁ Ἀχαὰβ διὰ νὰ ὑπάγῃ εἰς τὴν ἄμπελον ἐκείνην, εἶπε Κύριος ὁ Θεὸς πρὸς τὸν Προφήτην Ἠλιαν· «Ὕπαγε εἰς συνάντησιν τοῦ βασιλέως Ἀχαὰβ τῆς Σαμαρείας, ὅστις ὑπάγει νὰ κληρονομήσῃ τὸν ἀμπελῶνα τοῦ Ναβουθαί, καὶ εἰπὲ πρὸς αὐτόν· «Σὺ ἔρχεσαι νὰ κληρονομήσῃς τὸν ἀμπελῶνα τοῦ Ναβουθαί, ἀλλ’ οὕτω λέγει Κύριος ὁ Θεός· «Εἰς τὸν τόπον ὅπου ἐχύθη τὸ αἷμα τοῦ Ναβουθαί, νὰ χυθῇ καὶ τὸ ἰδικόν σου, ὡς καὶ τῆς μιαρᾶς Ἰεζάβελ, τῆς ὁποίας τὸ αἷμα νὰ γλείψωσιν οἱ κύνες, διότι ἐζηλεύσατε τὴν ἄμπελον τοῦ γείτονός σας καὶ ἐκάματε πάντα τρόπον ἀδικίας διὰ νὰ τὴν κληρονομήσετε· καὶ ἄνθρωπος ἀπὸ τὴν γενεάν σου νὰ μὴ μείνῃ ἥσυχος εἰς τὴν βασιλείαν». Ταῦτα ἀκούσας ὁ Προφήτης ἐπῆγε καθὼς προσετάχθη, καὶ τὰ εἶπεν εἰς τὸν Ἀχαάβ. Ὁ δὲ Ἀχαάβ, ὡς ἤκουσε ταῦτα, ἔκλαυσε καὶ ἐξεδύθη σάκκον, καὶ ἐνήστευσε μετανοῶν διὰ τὴν ἁμαρτίαν του. Ὁ δὲ Θεὸς ἐδέχθη τὴν μετάνοιάν του, καὶ πάλιν εἶπε πρὸς τὸν Προφήτην· «Βλέπεις πῶς ἐμετανόησεν ὁ Ἀχαάβ; διὰ τοῦτο δὲν θὰ δώσω τὴν ὀργήν μου εἰς τὰς ἡμέρας του, ἀλλὰ εἰς τὰς ἡμέρας τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ». Τοῦτο δὲ καὶ ἐγένετο ἀληθὲς κατὰ τὸν λόνον τοῦ Θεοῦ. Διότι μετὰ τὸν θάνατον τοῦ Ἀχαὰβ ἐβασίλευσεν εἰς τὴν Σαμάρειαν ὁ υἱὸς αὐτοῦ, Ὀχοζίας ὀνόματι, ὁ ὁποῖος ἔπαυσε νὰ προσκυνῇ τὸν μόνον ἀληθῆ Θεόν, καὶ προσεκύνει τὰ ἄψυχα καὶ ἀναίσθητα εἴδωλα, ὅπως καὶ οἱ Ἕλληνες.

Μίαν δὲ τῶν ἡμερῶν, ἀφοῦ πλέον εἶχεν ἀποθάνει ὁ Ἀχαάβ, πεσὼν ὁ νέος βασιλεὺς Ὀχοζίας ἀπὸ τὸν ἐξώστην τοῦ παλατίου του, ἠσθένησε. Δὲν ἐζήτησεν ὅμως ἰατρείαν ἀπὸ τὸν Θεόν, ὅστις δίδει τὴν ὑγείαν εἰς τοὺς ἀσθενεῖς, ἀλλ’ εἶπεν εἰς τοὺς ἀνθρώπους του· «Ὑπάγετε εἰς τὴν πόλιν Ἀκκαρών, ἐκεῖ εἶναι μία μάντις τοῦ Βάαλ· ἐκείνην ἐρωτήσατε διὰ τὴν ἀσθένειάν μου». Πορευομένων δὲ τῶν ἀνθρώπων, Ἄγγελος Κυρίου ἐλάλησε πρὸς τὸν Προφήτην Ἠλίαν λέγων· ««Ὕπαγε εἰς συνάντησιν τῶν ἀνθρώπων τοῦ Ὀχοζίου καὶ εἰπὲ πρὸς αὐτούς· «Δὲν εἶναι ὁ Θεὸς εἰς τὴν Ἱερουσαλήμ, ὅστις δίδει τὴν ὑγείαν, ἀλλὰ ζητεῖτε μάντεις; Διὰ τοῦτο οὕτω λέγει Κύριος ὁ Θεός· «Ἀπὸ τὴν κλίνην, ὅπου κατάκειται ὁ βασιλεύς, δὲν θέλει ἐγερθῆ, ἀλλ’ ἐκεῖ θέλει ἀποθάνει». Ἐπῆγε τότε ὁ Προφήτης καὶ εἶπε πρὸς τοὺς ἀνθρώπους τοῦ βασιλέως τὸν λόγον τοῦ Κυρίου, ἐκεῖνοι δὲ ἐπιστρέψαντες ἀνήγγειλαν εἰς τὸν βασιλέα ὅτι εἷς ἄνθρωπος μᾶς συνήντησε καθ’ ὁδόν, καὶ μᾶς εἶπε τούτους τοὺς λόγους.


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὴν Παλαιὰν Διαθήκην βιβλίον βʹ τῶν Παραλειπομένων, Κεφάλαιον εἰκοστὸν πρῶτον στίχος 12 γράφονται διὰ τὴν ἐν λόγῳ ἐπιστολὴν τοῦ Προφήτου Ἠλία ταῦτα· «Καὶ ἦλθεν αὐτῷ (τῷ Ἰωρὰμ δηλαδὴ) ἐν γραφῇ παρὰ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου λέγων τάδε λέγει Κύριος Θεὸς Δαβὶδ τοῦ πατρός σου…».

[2] Ὁ Ἱερὸς Δοσίθεος Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ἐν τῇ Δωδεκαβίβλῳ αὐτοῦ (βιβλίον ΙΒʹ κεφάλαιον βʹ παράγραφος βʹ σελὶς 1192) διηγεῖται τὸ ἑξῆς θαῦμα, ὅπερ ἔλαβε χώραν κατὰ τὴν εἰκοστὴν Ἰουλίου, ἡμέραν τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου μὲ τὸ παλαιὸν Ὀρθόδοξον ἡμερολόγιον, ἐν Βελιγραδίῳ, παρόντος τοῦ Πατριάρχου Ἱεροσολύμων Παϊσίου παρευρεθέντος ἐκεῖ κατά τινα μετάβασίν του, λέγων ἐπὶ λέξει τὰ ἑξῆς: «…Ὁ οὖν Παΐσιος ἀπὸ Ἰασίου ἦλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν, εἶτα εἰς Ἀδριανούπολιν, Φιλιππούπολιν, Σόφιαν καὶ Βελιγράδιον, ἐν ᾧ ὄντος αὐτοῦ τοῦ Πατριάρχου Παϊσίου, συνέβη γενέσθαι τοιοῦτόν τι. Γυνή τις ὀρθόδοξος Λατινίδι γυναικὶ ζυμῶσαι θελούση κατὰ τὴν εἰκοστὴν τοῦ Ἰουλίου, ἐν ᾖ ἡ τοῦ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου ἑορτάζεται μνήμη, εἶπε· «Σήμερον ἐστὶν ἡ ἑορτὴ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου, καὶ μὴ ἅπτου ἔργων». Ἡ δὲ Λατινὶς ὑπολαβοῦσα ἔφη, ὅτι δέκα παρῆλθον ἡμέραι ἀπὸ τῆς ἑορτῆς Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου, καὶ οὕτως ἀμφότεραι ἀλλήλαις ἐφιλονείκουν, εἰ ἄρα αἱ δέκα ἡμέραι καλῶς προσετέθησαν παρὰ τῶν παπιστῶν, καὶ ἤρξατο ἡ Λατινὶς ζυμοῦσα. Καὶ ὦ τοῦ θαύματος! μετεβέβλητο ἐν ταῖς χερσὶν αὐτῆς τὸ φύραμα εἰς λίθον, οἷόν ἐστι τὸ κισσήριον, τὸ κοινῶς λεγόμενον πωρί, καὶ ἠκούσθη εἰς τὴν Σερβίαν τὸ πρᾶγμα, καὶ διένειμαν ἑαυτοῖς τὸν λίθον οἱ ἄνθρωποι εἰς μαρτύριον καὶ ἔλαβε καὶ ὁ Παΐσιος μέρος ἐκ τῆς πέτρας, ὅπερ ἕως τοῦ νῦν κεῖται κρεμάμενον εἰς τὴν εἰκόνα τοῦ Προφήτου ἐν τῷ κατὰ τὴν Ἱερουσαλὴμ Μοναστηρίῳ αὐτοῦ. Εἶτα ὁ Παΐσιος ἀπῆλθεν εἰς Σέρρας, Θεσσαλονίκην καὶ Βέροιαν καὶ αὖθις εἰς Κωνσταντινούπολιν, κἀκεῖθεν εἰς Ἱεροσόλυμα…».