Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ἡ ὡς εἰς Οὐρανὸν πυρφόρος ἀνάβασις τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Προφήτου ΗΛΙΟΥ τοῦ Θεσβίτου.

ΕΙΚΟΝΑ
Φορητὴ εἰκὼν ΙϚʹ αἰῶνος, Κρητικῆς σχολῆς, ἔργον
Μιχαὴλ Δαμασκηνοῦ, ἀποτεθησαυρισμένη ἐν τῇ
Ἱερᾷ Μονῇ Σταυρονικήτα, Ἁγίου Ὄρους Ἄθω.

ΗΛΙΑΣ ὁ ἔνδοξος Προφήτης ἦτο υἱὸς Σωβάκ, καταγόμενος ἐκ Θέσβης, πόλεως τῆς Γαλαὰδ πέραν τοῦ Ἰορδάνου, ἐκ τῆς φυλῆς τοῦ Ἀαρών, ἡ δὲ Θέσβη, ἐξ ἧς καὶ θεσβίτης ἐκλήθη ὁ Ἅγιος, ἦτο δεδομένη εἰς τοὺς ἱερεῖς. Ὅταν δὲ οὗτος ἐγεννήθη, εἶδεν ὁ πατήρ του Σωβὰκ ὀπτασίαν, ὅτι ἄνδρες λευκοφόροι τὸν ὠνόμαζον Ἠλίαν (ὅπερ δηλοῖ Θεὸς ἢ θεῖος, παραγόμενον ἐκ τοῦ Ἠλί, τὸ ὁποῖον σημαίνει, ἑβραϊστὶ Θεός), ὅτι τὸν ἐσπαργάνωναν μὲ πῦρ, καὶ πῦρ ἔδιδον εἰς αὐτὸν νὰ φάγῃ. Ὅθεν μεταβὰς εἰς τὴν Ἱερουσαλὴμ ἐφανέρωσε τὴν ὀπτασίαν ταύτην εἰς τοὺς ἱερεῖς, οἱ ὁποῖοι εἶπον εἰς αὐτὸν διὰ χρηματισμοῦ προφητικοῦ καὶ ἀποκαλύψεως ταῦτα· «Μὴ φοβηθῇς, ὦ ἄνθρωπε, ὅτι ἡ κατοίκησις τοῦ τέκνου θὰ εἶναι φῶς, ὁ λόγος του ἀπόφασις, ἡ ζωή του κατὰ Κύριον, καὶ ὁ ζῆλός του θὰ φανῇ εὐάρεστος εἰς τὸν Θεόν, θέλει δὲ κρίνει τὸν Ἰσραὴλ διὰ πυρὸς καὶ μαχαίρας». Οὗτος ὁ Ἅγιος ἤκμασε περὶ τὰ ἐννεακόσια ἔτη πρὸ τῆς ἐλεύσεως τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καὶ προεφήτευσεν ἔτη εἴκοσι πέντε (921-896 π.Χ.), ἂς ἴδωμεν δὲ ποῖα καὶ πόσα ἔργα καὶ θαύματα ἔκαμεν.

Γράφει τὸ βιβλίον τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὅπερ ὀνομάζεται Βασιλειῶν Τρίτη, εἰς το τέλος τοῦ δεκάτου ἕκτου Κεφαλαίου, ὅτι εἰς τὴν πόλιν Σαμάρειαν, καθὼς καὶ εἰς τὰ περίχωρα τῆς Ἱερουσαλήμ, ἐβασίλευεν εἷς βασιλεὺς Ἀχαὰβ ὀνομαζόμενος, υἱὸς τοῦ Ἁμβρί. Οὗτος ἦτο ἀσεβὴς καὶ δὲν ἐπίστευεν εἰς τὸν ἀληθινὸν Θεόν, ἐπῆρε δὲ καὶ γυναῖκα τὴν Ἰεζάβελ, τὴν θυγατέρα τοῦ βασιλέως τῶν Σιδωνίων, Ἰεθεβαάλ· τόσον δὲ ἐγκατέλειψε τὸν Θεόν, ὅστις ἐποίησε τὸν οὐρανὸν καὶ τὴν γῆν, ὥστε ἔκαμε Ναὸν εἰδωλικόν, ἔστησε δὲ καὶ μέγα εἴδωλον, ἵνα προσκυνῇ τὸν θεὸν τῶν Ἑλλήνων, τὸν ὁποῖον οἱ μὲν Ἕλληνες ὠνόμαζον Δία, οἱ δὲ Ἑβραῖοι Βάαλ. Εἰς ἐκείνας τὰς ἡμέρας ἦτο καὶ ὁ Προφήτης Ἠλίας, βλέπων δὲ τὸν βασιλέα ὅτι ἀφῆκε τὸν ἀληθινὸν Θεὸν καὶ προσκυνεῖ εἴδωλα κωφὰ καὶ ἀναίσθητα, αὐτὸς καὶ ὁ λαὸς ἅπας, εἶπε· «Ζῇ Κύριος ὁ Θεὸς τῶν δυνάμεων, ὁ Θεὸς τοῦ Ἰσραήλ, ἐνώπιον τοῦ ὁποίου παρίσταμαι ἐγώ νὰ μὴ γίνῃ πλέον δρόσος οὐδὲ βροχὴ εἰς τὴν γῆν, εἰμὴ μόνον πάλιν διὰ τοῦ λόγου μου». Ἀφοῦ εἶπε ταῦτα ἦλθε λόγος Κυρίου πρὸς τὸν Ἠλίαν λέγων· «Φύγε ἀπ’ ἐδῶ κατὰ ἀνατολὰς καὶ κρύψου εἰς τὸν χείμαρρον ὅπου εἶναι ἀπέναντι τοῦ Ἰορδάνου ποταμοῦ καὶ ὀνομάζεται Χοράθ, θέλεις δὲ πίνει νερὸν ἀπὸ τὸν ποταμὸν καὶ ἐγὼ θέλω ποοστάξει τοὺς κόρακας νὰ σὲ τρέφουν ἐκεῖ».


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὴν Παλαιὰν Διαθήκην βιβλίον βʹ τῶν Παραλειπομένων, Κεφάλαιον εἰκοστὸν πρῶτον στίχος 12 γράφονται διὰ τὴν ἐν λόγῳ ἐπιστολὴν τοῦ Προφήτου Ἠλία ταῦτα· «Καὶ ἦλθεν αὐτῷ (τῷ Ἰωρὰμ δηλαδὴ) ἐν γραφῇ παρὰ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου λέγων τάδε λέγει Κύριος Θεὸς Δαβὶδ τοῦ πατρός σου…».

[2] Ὁ Ἱερὸς Δοσίθεος Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ἐν τῇ Δωδεκαβίβλῳ αὐτοῦ (βιβλίον ΙΒʹ κεφάλαιον βʹ παράγραφος βʹ σελὶς 1192) διηγεῖται τὸ ἑξῆς θαῦμα, ὅπερ ἔλαβε χώραν κατὰ τὴν εἰκοστὴν Ἰουλίου, ἡμέραν τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου μὲ τὸ παλαιὸν Ὀρθόδοξον ἡμερολόγιον, ἐν Βελιγραδίῳ, παρόντος τοῦ Πατριάρχου Ἱεροσολύμων Παϊσίου παρευρεθέντος ἐκεῖ κατά τινα μετάβασίν του, λέγων ἐπὶ λέξει τὰ ἑξῆς: «…Ὁ οὖν Παΐσιος ἀπὸ Ἰασίου ἦλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν, εἶτα εἰς Ἀδριανούπολιν, Φιλιππούπολιν, Σόφιαν καὶ Βελιγράδιον, ἐν ᾧ ὄντος αὐτοῦ τοῦ Πατριάρχου Παϊσίου, συνέβη γενέσθαι τοιοῦτόν τι. Γυνή τις ὀρθόδοξος Λατινίδι γυναικὶ ζυμῶσαι θελούση κατὰ τὴν εἰκοστὴν τοῦ Ἰουλίου, ἐν ᾖ ἡ τοῦ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου ἑορτάζεται μνήμη, εἶπε· «Σήμερον ἐστὶν ἡ ἑορτὴ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου, καὶ μὴ ἅπτου ἔργων». Ἡ δὲ Λατινὶς ὑπολαβοῦσα ἔφη, ὅτι δέκα παρῆλθον ἡμέραι ἀπὸ τῆς ἑορτῆς Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου, καὶ οὕτως ἀμφότεραι ἀλλήλαις ἐφιλονείκουν, εἰ ἄρα αἱ δέκα ἡμέραι καλῶς προσετέθησαν παρὰ τῶν παπιστῶν, καὶ ἤρξατο ἡ Λατινὶς ζυμοῦσα. Καὶ ὦ τοῦ θαύματος! μετεβέβλητο ἐν ταῖς χερσὶν αὐτῆς τὸ φύραμα εἰς λίθον, οἷόν ἐστι τὸ κισσήριον, τὸ κοινῶς λεγόμενον πωρί, καὶ ἠκούσθη εἰς τὴν Σερβίαν τὸ πρᾶγμα, καὶ διένειμαν ἑαυτοῖς τὸν λίθον οἱ ἄνθρωποι εἰς μαρτύριον καὶ ἔλαβε καὶ ὁ Παΐσιος μέρος ἐκ τῆς πέτρας, ὅπερ ἕως τοῦ νῦν κεῖται κρεμάμενον εἰς τὴν εἰκόνα τοῦ Προφήτου ἐν τῷ κατὰ τὴν Ἱερουσαλὴμ Μοναστηρίῳ αὐτοῦ. Εἶτα ὁ Παΐσιος ἀπῆλθεν εἰς Σέρρας, Θεσσαλονίκην καὶ Βέροιαν καὶ αὖθις εἰς Κωνσταντινούπολιν, κἀκεῖθεν εἰς Ἱεροσόλυμα…».