Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ἡ ὡς εἰς Οὐρανὸν πυρφόρος ἀνάβασις τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Προφήτου ΗΛΙΟΥ τοῦ Θεσβίτου.

Διὰ δὲ τὴν προσευχὴν ὅπου ἔκαμε καὶ δὲν ἔβρεξεν ὁ Θεὸς ἐπὶ τῆς γῆς τρεῖς χρόνους καὶ ἓξ μῆνας, ὁ Ἀδελφόθεος Ἰάκωβος τὸ λέγει εἰς τὸ πέμπτον Κεφάλαιον τῆς Καθολικῆς αὐτοῦ ἐπιστολῆς οὕτως· «Ἠλίας ἄνθρωπος ἦν ὁμοιοπαθὴς ἡμῖν, καὶ προσευχῇ προσηύξατο τοῦ μὴ βρέξαι, καὶ οὐκ ἔβρεξεν ἐπὶ τῆς γῆς ἐνιαυτοὺς τρεῖς καὶ μῆνας ἓξ· καὶ πάλιν προσηύξατο, καὶ ὁ οὐρανὸς ὑετὸν ἔδωκε καὶ ἡ γῆ ἐβλάστησε τὸν καρπὸν αὐτῆς».

Ὅτι δὲ καὶ διὰ προσευχῆς κατεβίβασεν ὁ Προφήτης Ἠλίας πῦρ ἐξ οὐρανοῦ καὶ ἔκαυσε τοὺς δύο πεντηκοντάρχους μετὰ τῶν στρατιωτῶν, ὁ Εὐαγγελιστὴς Λουκᾶς καὶ τοῦτο τὸ βεβαιώνει εἰς τὸ ἔνατον Κεφάλαιον τοῦ Εὐαγγελίου αὐτοῦ λέγων, ὡς ἀπὸ προσώπου τῶν Ἀποστόλων πρὸς τὸν Χριστόν· «Κύριε, θέλεις εἴπωμεν πῦρ καταβῆναι ἐξ οὐρανοῦ, καὶ ἀναλῶσαι αὐτούς, ὡς καὶ Ἠλίας ἐποίησεν;». Ἀλλὰ καὶ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος εἰς τὴν πρὸς Ρωμαίους Ἐπιστολὴν εἰς τὸ ἑνδέκατον Κεφάλαιον λέγει τοὺς λόγους τοῦ Προφήτου· «Κύριε, τοὺς Προφήτας σου ἀπέκτειναν, καὶ τὰ θυσιαστήριά σου κατέσκαψαν, κἀγὼ ὑπελείφθην μόνος, καὶ ζητοῦσι τὴν ψυχήν μου».

Ταῦτα εἶναι τὰ ἐξαίσια θαύματα τὰ ὁποῖα ἐν τῇ παρούσῃ ζωῇ εὑρισκόμενος ἐτέλεσεν ὁ Προφήτης Ἠλίας. Ὅμως καὶ μετὰ τὴν ὡς εἰς οὐρανοὺς ἀνάληψίν του δὲν ἔπαυσεν ὁ Ἅγιος θαυματουργῶν καὶ ἐλέγχων τὴν παρανομίαν. Διὰ τοῦτο καὶ ὅταν ὁ Ἰωρὰμ ὁ βασιλεὺς τῆς Ἰουδαίας, ὁ υἱὸς τοῦ Ἰωσαφάτ, ἀφῆκε τὴν λατρείαν τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ καὶ ἐλάτρευε τὰ εἴδωλα, τὸν ἤλεγξε δριμύτατα δι’ ἐπιστολῆς του τὴν ὁποίαν τοῦ ἔστειλε διὰ θείου Ἀγγέλου ὀκτὼ ἕως δέκα ἔτη ἀπὸ τῆς ἀναλήψεώς του [1]. Τὸν ἀπειλοῦσε δὲ διὰ τῆς ἐπιστολῆς ταύτης ὅτι θὰ ἀσθενήσῃ, τοῦτο δε καὶ ἐγένετο διὰ τὴν ἀμετανόητον κατάστασίν του. Ἀλλὰ καὶ μέχρι σήμερον δὲν παύει ὁ Ἅγιος θαυματουργῶν [2] καὶ εὐεργετῶν ἡμᾶς· πρέπον δὲ εἶναι καὶ ἡμεῖς, οἵτινες εὐεργετούμεθα ὑπὸ τῶν Ἁγίων καὶ ἀκούομεν τὰς διηγήσεις καὶ τοὺς λόγους αὐτῶν, νὰ σπουδάζωμεν πῶς νὰ γίνωμεν καὶ μιμηταὶ τούτων, διὰ νὰ τύχωμεν καὶ ἡμεῖς τῆς βασιλείας τῶν οὐρανῶν. Ἧς γένοιτο πάντας ἡμᾶς ἐπιτυχεῖν, χάριτι τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ᾧ πρέπει πᾶσα δόξα σὺν τῷ ἀνάρχῳ αὐτοῦ Πατρί, καὶ τῷ Παναγίῳ καὶ Ἀγαθῷ καὶ ζωοποιῷ αὐτοῦ Πνεύματι, νῦν καὶ ἀεί, καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

                                                                                                                       

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὴν Παλαιὰν Διαθήκην βιβλίον βʹ τῶν Παραλειπομένων, Κεφάλαιον εἰκοστὸν πρῶτον στίχος 12 γράφονται διὰ τὴν ἐν λόγῳ ἐπιστολὴν τοῦ Προφήτου Ἠλία ταῦτα· «Καὶ ἦλθεν αὐτῷ (τῷ Ἰωρὰμ δηλαδὴ) ἐν γραφῇ παρὰ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου λέγων τάδε λέγει Κύριος Θεὸς Δαβὶδ τοῦ πατρός σου…».

[2] Ὁ Ἱερὸς Δοσίθεος Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ἐν τῇ Δωδεκαβίβλῳ αὐτοῦ (βιβλίον ΙΒʹ κεφάλαιον βʹ παράγραφος βʹ σελὶς 1192) διηγεῖται τὸ ἑξῆς θαῦμα, ὅπερ ἔλαβε χώραν κατὰ τὴν εἰκοστὴν Ἰουλίου, ἡμέραν τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου μὲ τὸ παλαιὸν Ὀρθόδοξον ἡμερολόγιον, ἐν Βελιγραδίῳ, παρόντος τοῦ Πατριάρχου Ἱεροσολύμων Παϊσίου παρευρεθέντος ἐκεῖ κατά τινα μετάβασίν του, λέγων ἐπὶ λέξει τὰ ἑξῆς: «…Ὁ οὖν Παΐσιος ἀπὸ Ἰασίου ἦλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν, εἶτα εἰς Ἀδριανούπολιν, Φιλιππούπολιν, Σόφιαν καὶ Βελιγράδιον, ἐν ᾧ ὄντος αὐτοῦ τοῦ Πατριάρχου Παϊσίου, συνέβη γενέσθαι τοιοῦτόν τι. Γυνή τις ὀρθόδοξος Λατινίδι γυναικὶ ζυμῶσαι θελούση κατὰ τὴν εἰκοστὴν τοῦ Ἰουλίου, ἐν ᾖ ἡ τοῦ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου ἑορτάζεται μνήμη, εἶπε· «Σήμερον ἐστὶν ἡ ἑορτὴ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου, καὶ μὴ ἅπτου ἔργων». Ἡ δὲ Λατινὶς ὑπολαβοῦσα ἔφη, ὅτι δέκα παρῆλθον ἡμέραι ἀπὸ τῆς ἑορτῆς Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου, καὶ οὕτως ἀμφότεραι ἀλλήλαις ἐφιλονείκουν, εἰ ἄρα αἱ δέκα ἡμέραι καλῶς προσετέθησαν παρὰ τῶν παπιστῶν, καὶ ἤρξατο ἡ Λατινὶς ζυμοῦσα. Καὶ ὦ τοῦ θαύματος! μετεβέβλητο ἐν ταῖς χερσὶν αὐτῆς τὸ φύραμα εἰς λίθον, οἷόν ἐστι τὸ κισσήριον, τὸ κοινῶς λεγόμενον πωρί, καὶ ἠκούσθη εἰς τὴν Σερβίαν τὸ πρᾶγμα, καὶ διένειμαν ἑαυτοῖς τὸν λίθον οἱ ἄνθρωποι εἰς μαρτύριον καὶ ἔλαβε καὶ ὁ Παΐσιος μέρος ἐκ τῆς πέτρας, ὅπερ ἕως τοῦ νῦν κεῖται κρεμάμενον εἰς τὴν εἰκόνα τοῦ Προφήτου ἐν τῷ κατὰ τὴν Ἱερουσαλὴμ Μοναστηρίῳ αὐτοῦ. Εἶτα ὁ Παΐσιος ἀπῆλθεν εἰς Σέρρας, Θεσσαλονίκην καὶ Βέροιαν καὶ αὖθις εἰς Κωνσταντινούπολιν, κἀκεῖθεν εἰς Ἱεροσόλυμα…».