Τῇ Κ’ (20ῇ) τοῦ αὐτοῦ μηνὸς ἡ ὡς εἰς Οὐρανὸν πυρφόρος ἀνάβασις τοῦ Ἁγίου ἐνδόξου Προφήτου ΗΛΙΟΥ τοῦ Θεσβίτου.

Ἀνεχώρησε λοιπὸν ἐκεῖθεν ὁ Προφήτης Ἠλίας καὶ εὑρίσκει τὸν Ἐλισσαιέ, ὅστις ἐκαλλιέργει ἀγρόν. Παρευθὺς ἔρριψε τότε ὁ Ἠλίας τὴν μηλωτήν του ἐπάνω αὐτοῦ· ὁ δὲ Ἐλισσαιέ, καταλιπὼν τὰ πάντα, ἠκολούθησεν ἔκτοτε τὸν Προφήτην Ἠλίαν καὶ ἐγένετο μαθητὴς καὶ ὑπηρέτης αὐτοῦ.

Μετὰ ταῦτα ἦτο ἄνθρωπός τις ἀπὸ τὰ περίχωρα τῆς Σαμαρείας, ὀνόματι Ναβουθαί, ὅστις εἶχεν ἄμπελον πλησίον εἰς το ἁλώνιον τοῦ Ἀχαάβ, τοῦ βασιλέως τῆς Σαμαρείας. Ὁ δὲ Ἀχαάβ, ζηλοτυπῶν τὴν ἄμπελον ἐκείνην, εἶπεν εἰς τὸν Ναβουθαί· «Δός μοι τὴν ἄμπελόν σου νὰ κάμω κῆπον λαχάνων, διότι εἶναι πλησίον εἰς τὸν οἶκόν μας, καὶ νὰ σοῦ δώσω ἄλλην ἀντ’ αὐτῆς. Εἰ δὲ καὶ δὲν θέλεις νὰ λάβῃς ἄλλην ἄμπελον, λάβε χρήματα διὰ τὴν τιμήν της». Τοῦ λέγει ὁ Ναβουθαί· «Νὰ μὴ μοῦ γίνῃ αὕτη ἡ ἐγκατάλειψις ἀπὸ τὸν Θεόν μου, νὰ δώσω τὴν πατρικήν μου κληρονομίαν εἰς ἄλλον ἄνθρωπον». Ἀποτυχὼν ὁ Ἀχαάβ, ἐπέστρεψε λυπημένος εἰς τὸν οἶκόν του, καὶ τὴν ἑσπέραν ἀπὸ τὴν λύπην του δὲν ἔφαγε, ἀλλ’ ἐκοιμήθη νῆστις. Ἡ δὲ μιαρὰ γυνὴ αὐτοῦ Ἰεζάβελ, ὡς εἶδεν αὐτὸν λυπημένον, τὸν ἠρώτησε· «Τί ἔχεις, ὦ κύριέ μου, καὶ εἶσαι οὕτω πικραμένος;». Τῆς λέγει ἐκεῖνος· «Ἐζήτησα ἀπὸ τὸν Ναβουθαὶ τὸν Ἰσραηλίτην τὴν ἄμπελόν του νὰ τὴν μεταβάλω εἰς κῆπον, καὶ αὐτὸς μοὶ ἀπεκρίθη· «Νὰ μὴ δώσῃ ὁ Θεὸς νὰ πωλήσω τὴν πατρικήν μου κληρονομίαν». Τοῦ λέγει ἡ μιαρὰ Ἰεζάβελ· «Ἐγέρθητι, κύριέ μοι, φάγε καὶ χαίρου, καὶ αὔριον θὰ ἐνεργήσω ἐγώ, ὥστε νὰ κληρονομήσῃς χωρὶς πληρωμὴν τὴν ἄμπελον τοῦ Ναβουθαί».

Ὁ Ἀχαὰβ τὴν ἑσπέραν ἐκείνην ἐπαρηγορήθη. Ἡ δὲ μιαρὰ Ἰεζάβελ γράφει το πρωῒ ἐπιστολὴν καὶ σφραγίζει αὐτὴν με την σφραγῖδα τοῦ Ἀχαάβ, ἀπέστειλε δὲ ταύτην πρὸς τοὺς συμπολίτας τοῦ Ναβουθαί, τοὺς ἐχθρούς του, λέγουσα εἰς αὐτοίς· «Νὰ βάλετε ψευδομάρτυρας κατὰ τοῦ Ναβουθαί, ὅτι ὕβρισε τὸν Θεὸν καὶ τὸν βασιλέα καὶ νὰ τὸν λιθοβολήσετε». Ἐκεῖνοι δέ, πρὸς χάριν τῆς βασιλίσσης, ἐψευδομαρτύρησαν κατὰ τοῦ Ναβουθαὶ καὶ ἐλιθοβόλησαν αὐτόν. Μετὰ ταῦτα οἱ ἄνθρωποι ἐκεῖνοι ἔστειλαν μήνυμα εἰς τὴν Ἰεζάβελ, λέγοντες· «Καθὼς διετάχθημεν, οὕτως ἔγινεν· παρουσιάσαμεν μάρτυρας ὅτι ὁ Ναβουθαὶ ὕβρισε τὸν Θεὸν καὶ τὸν βασιλέα καὶ τὸν ἐλιθοβολήσαμεν, καὶ ἰδοὺ ἀπέμεινεν ἡ κληρονομία του ἔρημος. Τότε ἡ μιαρὰ ἐκείνη γυνὴ Ἰεζάβελ, ὡς ἔγινε τὸ θέλημά της, εἶπε πρὸς τὸν ἄνδρα της, τὸν Ἀχαάβ· «Ἰδοὺ ἀπέμεινεν ἡ ἄμπελος τοῦ Ναβουθαὶ ἔρημος· ὅρισε λοιπὸν νὰ εἶναι τῆς βασιλείας σου».


Ὑποσημειώσεις

[1] Εἰς τὴν Παλαιὰν Διαθήκην βιβλίον βʹ τῶν Παραλειπομένων, Κεφάλαιον εἰκοστὸν πρῶτον στίχος 12 γράφονται διὰ τὴν ἐν λόγῳ ἐπιστολὴν τοῦ Προφήτου Ἠλία ταῦτα· «Καὶ ἦλθεν αὐτῷ (τῷ Ἰωρὰμ δηλαδὴ) ἐν γραφῇ παρὰ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου λέγων τάδε λέγει Κύριος Θεὸς Δαβὶδ τοῦ πατρός σου…».

[2] Ὁ Ἱερὸς Δοσίθεος Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ἐν τῇ Δωδεκαβίβλῳ αὐτοῦ (βιβλίον ΙΒʹ κεφάλαιον βʹ παράγραφος βʹ σελὶς 1192) διηγεῖται τὸ ἑξῆς θαῦμα, ὅπερ ἔλαβε χώραν κατὰ τὴν εἰκοστὴν Ἰουλίου, ἡμέραν τῆς ἑορτῆς τοῦ Ἁγίου μὲ τὸ παλαιὸν Ὀρθόδοξον ἡμερολόγιον, ἐν Βελιγραδίῳ, παρόντος τοῦ Πατριάρχου Ἱεροσολύμων Παϊσίου παρευρεθέντος ἐκεῖ κατά τινα μετάβασίν του, λέγων ἐπὶ λέξει τὰ ἑξῆς: «…Ὁ οὖν Παΐσιος ἀπὸ Ἰασίου ἦλθεν εἰς Κωνσταντινούπολιν, εἶτα εἰς Ἀδριανούπολιν, Φιλιππούπολιν, Σόφιαν καὶ Βελιγράδιον, ἐν ᾧ ὄντος αὐτοῦ τοῦ Πατριάρχου Παϊσίου, συνέβη γενέσθαι τοιοῦτόν τι. Γυνή τις ὀρθόδοξος Λατινίδι γυναικὶ ζυμῶσαι θελούση κατὰ τὴν εἰκοστὴν τοῦ Ἰουλίου, ἐν ᾖ ἡ τοῦ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου ἑορτάζεται μνήμη, εἶπε· «Σήμερον ἐστὶν ἡ ἑορτὴ Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου, καὶ μὴ ἅπτου ἔργων». Ἡ δὲ Λατινὶς ὑπολαβοῦσα ἔφη, ὅτι δέκα παρῆλθον ἡμέραι ἀπὸ τῆς ἑορτῆς Ἠλιοὺ τοῦ Προφήτου, καὶ οὕτως ἀμφότεραι ἀλλήλαις ἐφιλονείκουν, εἰ ἄρα αἱ δέκα ἡμέραι καλῶς προσετέθησαν παρὰ τῶν παπιστῶν, καὶ ἤρξατο ἡ Λατινὶς ζυμοῦσα. Καὶ ὦ τοῦ θαύματος! μετεβέβλητο ἐν ταῖς χερσὶν αὐτῆς τὸ φύραμα εἰς λίθον, οἷόν ἐστι τὸ κισσήριον, τὸ κοινῶς λεγόμενον πωρί, καὶ ἠκούσθη εἰς τὴν Σερβίαν τὸ πρᾶγμα, καὶ διένειμαν ἑαυτοῖς τὸν λίθον οἱ ἄνθρωποι εἰς μαρτύριον καὶ ἔλαβε καὶ ὁ Παΐσιος μέρος ἐκ τῆς πέτρας, ὅπερ ἕως τοῦ νῦν κεῖται κρεμάμενον εἰς τὴν εἰκόνα τοῦ Προφήτου ἐν τῷ κατὰ τὴν Ἱερουσαλὴμ Μοναστηρίῳ αὐτοῦ. Εἶτα ὁ Παΐσιος ἀπῆλθεν εἰς Σέρρας, Θεσσαλονίκην καὶ Βέροιαν καὶ αὖθις εἰς Κωνσταντινούπολιν, κἀκεῖθεν εἰς Ἱεροσόλυμα…».