«Στοχάσου δὲ πόσον μακρὰν εἶσαι ἀπὸ τὴν ἀληθινὴν παρθενίαν καὶ δὲν θέλεις ἀμελήσει εἰς τὸν πόλεμον τὸν ὁποῖον ἔχεις μὲ τὸν ἐχθρόν. Διότι εἰ μὲν καὶ σὺ νικήσῃς τὴν ὑλικὴν πορνείαν καὶ δὲν πορνεύσῃς μὲ τὸ ἔργον, ὁ διάβολος προσπαθεῖ νὰ σὲ κάμῃ νὰ πορνεύῃς μὲ τὰς αἰσθήσεις. Καὶ μὲ τὸ νὰ μένῃς εἰς τὸ κελλίον σου καὶ νὰ μὴ βλέπῃς, μήτε νὰ ἀκούῃς τὰ ἄπρεπα, πάλιν ὁ ἐχθρὸς ἀγωνίζεται νὰ σὲ κάμῃ νὰ πορνεύῃς μὲ τὰς φαντασίας, τὰς ὁποίας σοῦ φέρει, ὅταν εἶσαι ἔξυπνος καὶ ὅταν κοιμᾶσαι· διότι αὐτὸς ὁ μιαρός, κατοικῶν μέσα εἰς τὴν καρδίαν, φέρει εἰς ἐκείνας, αἱ ὁποῖαι ἡσυχάζουν, πρόσωπα ὡραῖα καὶ συνομιλίας παλαιάς, διὰ νὰ ταράξῃ τὴν σωφροσύνην· διὰ τοῦτο ἡμεῖς πρέπει νὰ μὴ δίδωμεν προσοχὴν εἰς τοιαῦτα φαντάσματα τοῦ ἐχθροῦ· ὅτι γράφει ὁ Ἐκκλησιαστής· «Ἐὰν ἀναβῇ εἰς τὸν νοῦν σου τὸ πνεῦμα καὶ ἡ ἐνέργεια τοῦ ἐξουσιάζοντος διαβόλου, σὺ δίωξε καὶ μὴ ἀφήσῃς εἰς αὐτὸ τὸν τῆς καρδίας σου τόπον»· ἤτοι μὴ κάμῃς συγκατάθεσιν εἰς τὴν ἐνέργειαν αὐτὴν τοῦ σατανᾷ· διότι ἡ συγκατάθεσις μόνη, τὴν ὁποίαν κάμνει ἡ παρθένος εἰς τοιαύτας αἰσχρὰς φαντασίας, εἶναι παρομοία μὲ τὴν πορνείαν τῶν κοσμικῶν· «Ὅτι οἱ δυνατοὶ μέλλουν νὰ ἐξετασθοῦν δυνατά», ὡς, λέγει ἡ θεία Γραφή».
«Λοιπὸν ὁ ἀγὼν καὶ ὁ πόλεμος, τὸν ὁποῖον ἔχομεν μὲ τὸ δαιμόνιον τῆς πορνείας, εἶναι μεγάλος καὶ φοβερός· ὅτι τὸ κεφάλαιον ὅλων τῶν κακιῶν τοῦ ἐχθροῦ, τὰς ὁποίας μεταχειρίζεται, διὰ νὰ ἀπολέσῃ τὴν ψυχήν μας, εἶναι αὐτό, καὶ τοῦτο φανερώνων αἰνιγματωδῶς ὁ Ἰὼβ ἔλεγε διὰ τὸν διάβολον, ὅτι ἔχει ὅλην του τὴν δύναμιν εἰς τὸν ὀμφαλὸν τῆς κοιλίας· «Ἡ δύναμις αὐτοῦ ἐπ’ ὀμφαλοῦ γαστρός». Ὅθεν μὲ πολλὰς καὶ διαφόρους μηχανὰς παρακινεῖ τοὺς φιλοχρίστους εἰς τὴν πορνείαν ὁ διάβολος· καὶ πολλάκις ὁ δόλιος μεταστρέφει εἰς τὴν ἰδικήν του κακίαν καὶ αὐτὴν τὴν ἀδελφικὴν καὶ κατὰ Χριστὸν ἀγάπην· διότι καὶ αὐτὰς τὰς παρθένους ποὺ ἠρνήθησαν τὸν γάμον καὶ κάθε φαντασίαν τοῦ κόσμου, τὰς ἐγέλασε καὶ τὰ ἐκρήμνισεν εἰς πορνείας διὰ μέσου ἀδελφικῆς ἀγάπης τῶν ἀνδρῶν. Ὁμοίως καὶ Μοναχούς, οἱ ὁποῖοι ἔφυγαν κάθε αἰσχρὸν καὶ πορνικὸν σχῆμα, καὶ αὐτοὺς τοὺς ἐπλάνησε διὰ μέσου εὐλαβικῆς συνομιλίας γυναικῶν καὶ τοὺς ἔρριψεν εἰς πορνείαν. Ἐπειδὴ τοῦτο εἶναι τὸ καθ’ αὑτὸ ἔργον τοῦ διαβόλου, τὸ νὰ ἐνδύεται τὰ ξένα, ἤτοι νὰ ὑποκρίνεται τὰ θεῖα καὶ πνευματικά, διὰ νὰ σπείρῃ κρυφίως τὰ ἰδικά του· δεικνύει ἐπάνω ἕνα σπόρον σίτου καὶ ὑποκάτω ἔχει στημένην τὴν παγίδα· καὶ περὶ τούτου νομίζω, ὅτι λέγει καὶ ὁ Κύριος· «Ὅτι ἔρχονται εἰς σᾶς δαίμονες μὲ ἐνδύματα προβάτων καὶ ἔσωθεν εἶναι λύκοι ἅρπαγες».