Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

Ὁ βασιλεὺς καὶ οἱ περὶ αὐτόν, λαβόντες τὴν ἀπάντησιν ταύτην, ἔπεσαν εἰς ἀπορίαν καὶ κρατήσαντες αὐτὴν μυστικήν, ἐσκέπτοντο τὶ νὰ πράξουν. Ἀλλ’ ὁ Πάπας πάλιν ἐξεβίασε τὰ πράγματα διακόψας τὸ σιτηρέσιον καὶ ἀναγκάσας τοὺς ἡμετέρους νὰ ζητοῦν τοῦτο ὡς ἐπαῖται, μόνον δὲ ὅταν εἶδεν ὅτι κινδυνεύουν νὰ ἀποθάνουν ἐκ πείνης ἔδωσεν εἰς τούτους σιτηρέσιον δύο μηνῶν, ἀντὶ τῶν καθυστερουμένων τεσσάρων. Μόνον εἰς τὸν Ἐφέσου οὐδὲν ἐδόθη, ὅστις, ὡς εἶπεν ὁ διανομεύς, ἔτρωγε τὸν ἄρτον τοῦ Πάπα καὶ ὅμως ἠναντιοῦτο εἰς αὐτόν, μᾶλλον δ’ ἔπρεπε νὰ δοθῇ εἰς τὸν Ἅγιον σάουλλα (ἤτοι σχοινίον ἀπαγχονισμοῦ). Ταῦτα κατελάλησε κατὰ τοῦ δικαίου ὁ φαῦλος ἐκεῖνος.

 

Οἱ κατὰ τῶν λατινοφρόνων ἀγῶνες  τοῦ θείου Μάρκου ἐπιτείνονται.

Ὁ βασιλεύς, θέλων ὁπωσδήποτε νὰ ἐπιτύχῃ τὴν ἕνωσιν, συνεκάλεσε τοὺς ἡμετέρους καὶ ἀνεκοίνωσεν εἰς αὐτοὺς ὅτι οἱ Λατῖνοι ζητοῦν ἐξηγήσεις καὶ ὅτι οὕτω αἱ συζητήσεις θὰ ἐγίνοντο ἀτελείωτοι. Διὰ τοῦτο ἐκάλεσεν αὐτοὺς νὰ σκεφθοῦν ἐὰν δύνανται νὰ στέρξουν καὶ αὐτοὶ εἰς τὸ «καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ». Ἀμέσως ἡ συζήτησις ἐκινήθη πάλιν περὶ τὰς προθέσεις ΕΚ καὶ ΔΙΑ καὶ ἤρχισαν αἱ φιλονικίαι μεταξὺ τοῦ Ἁγίου Μάρκου καὶ τῶν λοιπῶν. Ἔλαβον δὲ μέρος εἰς τὴν συνέλευσιν ἐκείνην καὶ οἱ βασιλικοὶ ἄρχοντες, οἱ ὁποῖοι ἕως τότε ἐσιώπων, διὰ νὰ ἴδουν, καὶ αὐτοί, ὡς εἶπεν ὁ βασιλεύς, ποῖος ἐνδιαφέρεται διὰ τὸ καλὸν τῆς Πατρίδος καὶ ποῖος ἐναντιοῦται εἰς αὐτό.

Εἷς ἐκ τῶν ἀρχόντων ἐκείνων, ὁ ἀνωτέρω ρηθεὶς Ἰάγαρις, βλέπων τὸν Ἅγιον Μάρκον διαλεγόμενον πρὸς τρεῖς καὶ ὑπερισχύοντα, εἶπε θαυμάζων πρὸς τοὺς πλησίον: «Περὶ αὐτοῦ λέγουσιν ὅτι παρεφρόνησε καὶ δὲν γνωρίζει τὶ λέγει;». Διελύθη ὅθεν καὶ ἡ συνέλευσις ἐκείνη, ἀφοῦ ὅμως οἱ περισσότεροι ἐγνωμοδότησαν, ὅτι τὰ ρητὰ ἐκεῖνα τῶν Δυτικῶν Ἁγίων ἦσαν γνήσια. Ποῖοι δὲν ἦσαν οἱ γνωμοδοτήσαντες; Αὐτοὶ οἱ ὁποῖοι, ἐνῷ τὰ εἰς τὴν ἰδικήν των γλῶσσαν δὲν κατενόουν, ἀντελαμβάνοντο τὰ ἑτερόγλωσσα καὶ μάλιστα περικεκομμένα καὶ παρερμηνευμένα!


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.