Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

ὑπὸ τοῦ βασιλέως, λέγοντος ὅτι ἡ ἕνωσις θὰ ἐπροξένει μέγα καλὸν εἰς τὴν πατρίδα καὶ ἐπιθυμῶν τὴν ἕνωσιν ὡς ἀργυρώνητος, ὑπεκρίνετο ἀσθένειαν. Ὁ βασιλεὺς ἠσχολεῖτο μὲ τὸ κυνήγιον, οἱ Ἀρχιερεῖς ἐπείνων καὶ ὅλα αὐτὰ ἐγίνοντο διὰ νὰ ἐπιτευχθῇ ἡ ἕνωσις. Τρεῖςτέσσαρες ἐκ τούτων ἔκλινον ἤδη πρὸς τὸν λατινισμὸν καὶ προσεπάθουν νὰ παρασύρουν καὶ τοὺς ἄλλους, ἀλλ’ ἦτο ἀδύνατον. Διὰ τοῦτο ἤρχισαν νὰ γίνωνται συχνότερα τὰ συμβούλια μεταξὺ βασιλέως καὶ Πατριάρχου καὶ τῶν λοιπῶν ὁμοφρόνων των. Τούτων γενομένων στέλλουσιν οἱ Λατῖνοι πρὸς τὸν βασιλέα ἔκθεσιν Πίστεως, λαμπρῶς ἀνακηρύττουσαν τὴν ἰδικήν των δόξαν, λέγοντες ὅτι, ἐὰν δεχθῆτε καὶ ὁμολογήσετε τὰ ἐν αὐτῇ, ἀμέσως θὰ ἑνωθῶμεν.

 

Ἡ Περὶ τῆς ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος διαμάχη μεταξὺ τῶν ἡμετέρων καὶ τῶν λατινοφρόνων.

Ἐπειδὴ ὁ βασιλεὺς ἦτο ἀσθενής, παρῆλθον μερικαὶ ἡμέραι. Βελτιωθείσης τῆς ὑγείας του, συνήχθησαν πάντες μετὰ τοῦ Πατριάρχου καὶ ἤκουσαν τὸ λατινικὸν ἐκεῖνο γράμμα. Μετὰ τὴν ἀνάγνωσιν, ὅλοι, πλὴν τεσσάρων, τοῦ Νικαίας, Ρωσίας, Μυτιλήνης καὶ τοῦ Πρωτοσυγκέλλου συνεφώνησαν ὅτι δὲν ἦτο δυνατὸν νὰ ἀποδεχθῶσι τὰ ἐν αὐτῷ ἐκτιθέμενα ὡς τελείως ἐναντία τῆς δόξης τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας. Τότε ὁ Ρωσίας καὶ ὁ Νικαίας ἤρχισαν νὰ ὑπερασπίζουν τὴν δόξαν τῶν Λατίνων, λέγοντες ὅτι ἐφ’ ὅσον οἱ Ἀνατολικοὶ Ἅγιοι λέγουσιν ὅτι τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ἐκπορεύεται ἐκ τοῦ Πατρὸς διὰ τοῦ Υἱοῦ, δυνάμεθα νὰ δεχθῶμεν αὐτήν, διότι τὸ «ΔΙΑ τοῦ Υἱοῦ» καὶ τὸ «ΕΚ τοῦ Υἱοῦ» ἔχουν τὴν αὐτὴν ἔννοιαν. Ἐντεῦθεν ἤρχισε δεινὸς ἀγὼν οὐχὶ πρὸς τοὺς Λατίνους, ἀλλὰ πρὸς τοὺς λατινόφρονας. Καὶ τὸν ἀγῶνα αὐτὸν ἀνέλαβε πάλιν ὁ Ἅγιος Μάρκος, ἀποδεικνύων ὅτι ἄλλην ἔννοιαν δηλοῖ ἡ ΔΙΑ καὶ ἄλλην ἡ ΕΚ. Ἡ συζήτησις διεκόπη διὰ τὸ γεῦμα· ἐπαναληφθεῖσα ἀμέσως μετ’ αὐτό, προσεκλήθησαν δὲ εἰς αὐτὴν καὶ οἱ γραμματικοὶ τοῦ Πατριάρχου καὶ ἄλλοι πολλοί, ἵνα συμμάχωνται καὶ βοηθοῦν τὸν Νικαίας καὶ Ρωσίας, ἐξαιρέτως δὲ ὁ Ἀμηρούτζης, φιλόσοφος καὶ διδάσκαλος οὐχὶ εὐκαταφρόνητος. Πάντας ὅμως τούτους, περιφραγμένος μὲ τὴν δύναμιν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, κατεπολέμει ὁ Ἅγιος Μάρκος καὶ ἔφραττε τὰ ἀπύλωτα στόματά των. Ἐπικαλούμενος δὲ καὶ τὸ ρητὸν τοῦ Ἁγίου Μαξίμου καὶ τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ τὸ λέγον: «οὐχ ὡς ἐξ αὐτοῦ, ἀλλ’ ὡς δι’ αὐτοῦ ἐκπορευόμενον· μόνος γὰρ αἴτιος ὁ Πατὴρ» ἀπέδειξε μὲ ἀρίστην ἐξήγησιν τὴν διαφορὰν τῶν προθέσεων ΕΚ καὶ ΔΙΑ. Ἀλλὰ καὶ πάλιν ὁ ἀναίσχυντος Βησσαρίων εἶπεν ὅτι δὲν δυνάμεθα νὰ στηριχθῶμεν εἰς τὴν μαρτυρίαν μόνον ἑνός.


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.