Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

Εὑρόντες εὐκαιρίαν οἱ Λατῖνοι παρουσίασαν ρητὰ Δυτικῶν Ἁγίων, δεκτὰ ἀπὸ ἀμφοτέρας τὰς Ἐκκλησίας, εἰς τὰ ὁποῖα δῆθεν ἀνεφέρετο ὅτι τὸ Ἅγιον Πνεῦμα ἐκπορεύεται καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ, ἐζήτουν δὲ ἀπάντησιν. Κατ’ ἀρχὰς ὁ βασιλεὺς διέταξε τοὺς ἡμετέρους νὰ δώσουν τὴν ζητουμένην ἀ-πάντησιν. Ἐνδιαφερόμενος ὅμως μόνον διὰ τὴν ἕνωσιν καὶ σκεφθεὶς ὅτι ἄν ὁ Ἅγιος Μάρκος ἔδιδεν ἀπόκρισιν, θὰ ἔλεγεν ὅτι τὰ ρητὰ ταῦτα ὡς ψευδεπίγραφα, καὶ διεφθαρμένα δὲν εἶναι δεκτὰ ἀπὸ τὴν Ἀνατολικὴν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν, δὲν ἔδιδεν ἄδειαν νὰ γίνουν τοῦ λοιποῦ διαλέξεις, ἀλλ’ ἐζήτει νὰ εὕρῃ τρόπον ἑνώσεως.

 

Αἱ ἐν τῷ κελλίῳ τοῦ Πατριάρχου μυστικαὶ συνελεύσεις.

Παυσαμένων τῶν διαλέξεων ὁ βασιλεὺς κατὰ μυστικὰς συνελεύσεις εἰς τὸ κελλίον τοῦ Πατριάρχου ἐζήτει ἀπὸ τοὺς λατινόφρονας Νικαίας Βησσαρίωνα καὶ Ρωσίας Ἰσίδωρον, οἵτινες βραδύτερον ἐγένοντο Καρδινάλιοι, καὶ τὸν εἰς Πρωτοσύγκελλον προαχθέντα πνευματικὸν Γρηγόριον, τρόπον ἑνώσεως. Οἱ λέγοντες ὅτι δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ἑνωθῶμεν ἄνευ τῆς ἀφαιρέσεως τῆς προσθήκης εἰς τὸ Ἅγιον Σύμβολον ὠνειδίζοντο, ὑβρίζοντο, κατεφρονοῦντο καὶ κατηγοροῦντο ὡς μὴ θέλοντες τὸ καλὸν τῆς Πατρίδος. Ὅθεν συγκαλέσας ἡμέραν τινὰ ὁ βασιλεὺς πάντας, ἐδήλωσεν ὅτι ἐὰν εἰς τὸ ἑξῆς ἐναντιωθῇ τις εἰς τὴν ἕνωσιν, θὰ τιμωρηθῇ διὰ τὴν αὐθάδειάν του.

Εὐθὺς μετὰ τοὺς λόγους τοῦ βασιλέως, μόνος ὁ Ἅγιος Μάρκος εὑρέθη ἐναντίος εἰς τὰς βουλὰς αὐτοῦ. Διότι ὁ βασιλεὺς προέτεινεν ὅπως ἡ ἕνωσις γίνῃ διὰ μέσου τοῦ ρητοῦ τοῦ Ἁγίου Μαξίμου εἰς τὴν πρὸς Μαρτῖνον ἐπιστολὴν αὐτοῦ, ἄν οἱ Λατῖνοι δέχωνται τοῦτο. Ὁ Ρωσίας Ἰσίδωρος, ὁ Νικαίας Βησσαρίων καὶ ὁ Πρωτοσύγκελλος Γρηγόριος ἀνεβόησαν ὅτι τοῦτο εἶναι κάλλιστον καὶ προσεπάθουν καὶ τοὺς ἄλλους νὰ καταπείσουν εἰς τοῦτο. Μόνος ὁ Ἅγιος Μάρκος προέβαλεν ἀντιρρήσεις, λέγων ὅτι οἱ Λατῖνοι εἶναι οἱ πλανηθέντες καὶ ἀποσχισθέντες τῆς ἀληθείας καὶ αὐτοὶ πρέπει νὰ ἑνωθῶσι μετὰ τῶν Ἀνατολικῶν, ἀφοῦ πρῶτον ἀφαιρέσωσιν ἐκ τοῦ Ἱεροῦ Συμβόλου τὴν προσθήκην.


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.