Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

Τέλος ἐγερθεὶς ὁ ἀνωτέρω ρηθεὶς Ἰουλιανὸς προσεπάθει διὰ σαθρῶν ἀποδείξεων νὰ καλύψῃ τὴν ἀλήθειαν, ἀλλὰ καὶ οὗτος ἡττήθη μὴ δυνάμενος νὰ ἀποκριθῇ εἰς τὰς θεοπνεύστους ἐρωτήσεις τοῦ Μάρκου, προσπαθῶν νὰ ἀπαντᾷ ἄλλα ἀντ’ ἄλλων καὶ νὰ μακρύνῃ τὸν λόγον μὲ ἀσυνέτους φλυαρίας. Διὰ τοῦτο καὶ οἱ παρευρισκόμενοι Ἐρημῖται καὶ Μοναχοὶ παρρησίᾳ ἐκήρυττον ὅτι οἱ Γραικοὶ (οὕτω ὠνόμαζον τοὺς Ἀνατολικοὺς) ἀντέχονται τῆς ἀληθοῦς πίστεως καὶ τηροῦν τὰ ὑγιᾶ δόγματα. Διὰ τοῦτο καὶ οἱ Παπικοὶ ἐφρόντισαν νὰ τοὺς ἐκδιώξουν.

 

Ἡ προδοσία τῶν Λατινοφρόνων.

Μέχρι τοῦ σημείου τούτου πάντες οἱ Ἀνατολικοὶ ἦσαν μὲ τὸ μέρος τοῦ θείου Μάρκου, ὅστις ἠγωνίζετο μόνος ὑπὲρ τῆς ἀληθείας, μὴ ἔχων ἀνάγκην βοηθείας παρὰ τῶν λοιπῶν. Δυστυχῶς ὅμως μετὰ ταῦτα καὶ αὐτοὶ ἐξεδηλώθησαν ὡς ἐχθροὶ αὐτοῦ ἢ μᾶλλον τῆς ἀληθείας.

Ὁ Νικαίας Βησσαρίων, ὁμιλήσας ἐπ’ ὀλίγον, εἶτα ἐσιώπησεν οὐδὲν ἄλλο σκεπτόμενος εἰμὴ τὴν καρδιναλικὴν πορφύραν, τὴν ὁποίαν ὑπεσχέθη πρὸς αὐτὸν ὁ Πάπας. Ὁ δὲ σατανικὸς Γρηγόριος καὶ ὁ Ἀμηρούτζης, ἐκ φθόνου κατὰ τοῦ Ἁγίου, εἰς μίαν συνέλευσιν, κατὰ τὴν ὁποίαν ὁ Ἅγιος κατετρόπωσε τὸν σοφιστὴν Ἰουλιανὸν καὶ πνευματοφόρος ἐγνωρίζετο καὶ ἐκηρύττετο, καθίσαντες ὄπισθεν τῶν λοιπῶν εἰρωνεύοντο καὶ ἐνέπαιζον τὸν Ἅγιον περιγελῶντες ὡς ἀπόκρυφα τὰ παρ’ αὐτοῦ λεγόμενα. Οὕτως ἐφέροντο οὗτοι κινούμενοι ἀπὸ διαβολικὸν φθόνον πρὸς τὸν Ἅγιον.

Ἀλλὰ καὶ οἱ λοιποί, μὴ ὑποφέροντες τὰς κακοπαθείας καὶ στερήσεις, ἤρχισαν ὀλίγον κατ’ ὀλίγον νὰ κλίνωσι πρὸς τὴν παπικὴν ἀσέβειαν καὶ ἄκοντες, διότι οἱ Λατῖνοι, ἵνα ἀναγκάσωσιν αὐτοὺς νὰ συγκατανεύσωσιν εἰς τὰς κακοδοξίας των, δὲν ἐχορήγουν εἰς αὐτοὺς τὸ συμπεφωνημένον σιτηρέσιον καὶ τὰ λοιπὰ ἔξοδα. Ἀλλ’ ἂς ἐπανέλθωμεν εἰς τὸ προκείμενον εἰς τὰ λεχθέντα ὑπὸ τοῦ Ἁγίου Μάρκου οἱ Λατῖνοι ἀπήντησαν μὲ περιττολογίας καὶ ὑπεκφυγάς, διαστρέφοντες τοὺς λόγους τῶν Πατέρων ἢ ἀναγινώσκοντες νοθευμένα ρητά, κατὰ τινα δὲ συνέλευσιν ψευδόμενοι εἶπον ὅτι ἡ προσθήκη «καὶ ἐκ τοῦ Υἱοῦ» ἔγινε διὰ τοὺς Ἀρειανοὺς κατ’ οἰκονομίαν. «Τότε κατ’ οἰκονομίαν καὶ ἂς ἀφαιρεθῇ», ἀπήντησεν ὁ Ἅγιος. Ὅτε δὲ ἀνεγινώσκετο ὁ ὅρος τῆς Ἁγίας Ζ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου, οἱ Λατῖνοι προσκομίσαντες νοθευμένον τι βιβλίον,


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.