Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

Οἱ Λατῖνοι φρονοῦν ὅτι μετὰ θάνατον αἱ ψυχαὶ μεταβαίνουν ἢ εἰς τὸν Παράδεισον, ἢ εἰς τὴν αἰώνιον Κόλασιν, ἢ εἰς τὸ καθαρτήριον πῦρ, τὸ ὁποῖον ἡ Ἁγία Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία οὔτε παρέλαβεν οὔτε δέχεται. Ὡς δογματίζουν οἱ Λατῖνοι, μετὰ θάνατον αἱ μὲν ψυχαὶ τῶν Δικαίων καὶ Ἁγίων εὐθὺς εἰσέρχονται εἰς ἀπόλαυσιν τοῦ Παραδείσου. Αἱ ψυχαὶ αἱ βεβαρημέναι μὲ τὸ προπατορικὸν ἢ ἄλλα θανάσιμα ἁμαρτήματα ἀπέρχονται εἰς τὴν αἰώνιον Κόλασιν. Αἱ δὲ ψυχαὶ ἐκείνων, οἱ ὁποῖοι μετὰ τὸ Βάπτισμα ἔπεσαν εἰς διάφορα ἁμαρτήματα, πλὴν ἐξωμολογήθησαν ταῦτα εἰλικρινῶς, ἀλλὰ δὲν ἐπρόφθασαν νὰ ὁλοκληρώσουν τὸν ἐπιβληθέντα εἰς αὐτοὺς κανόνα καὶ νὰ κάμουν καρποὺς ἀξίους τῆς μετανοίας, ἀπέρχονται εἰς πῦρ πρόσκαιρον, ἔξω τῆς αἰωνίου Κολάσεως, καὶ ἐκεῖ διὰ τοῦ πυρὸς αὐτοῦ καθαρίζονται, ταχύτερον ἢ ἀργότερον, ἀναλόγως τῶν ἁμαρτημάτων καὶ τῶν ἐλεημοσυνῶν καὶ λειτουργιῶν, ποὺ κάμνουν οἱ ζῶντες διὰ τὰς ψυχὰς αὐτάς.

Τὸ καθαρτήριον τοῦτο πῦρ ὄχι μόνον δὲν δέχεται ἡ Ἀνατολικὴ Ἐκκλησία, ἀλλὰ τὸ θεωρεῖ μῦθον καὶ μέσον πλουτισμοῦ τοῦ Πάπα καὶ τῶν περὶ τὸν Πάπαν. Τοῦτο ἦτο ἡ πρώτη ὑπόθεσις τῶν μερικῶν ἐκείνων διαλέξεων καὶ ἡ πρώτη ἀρχὴ τῶν ἀγώνων τοῦ ἱεροῦ Μάρκου, ἀλλὰ καὶ ἡ πρώτη ἀφορμὴ ἵνα ἐκδηλωθῇ ὁ φθόνος ἄλλων. Πρῶτος θὰ ὡμίλει ἐπὶ τῆς ὑποθέσεως ὁ ἱερὸς Μάρκος καὶ μετ’ αὐτὸν ὁ Νικαίας Βησσαρίων.

 

Ἡ πρώτη δικοστασία τοῦ Νικαίας Βησσαρίωνος.

Κατὰ τὰς προφορικὰς διαλέξεις ὁ Ἅγιος Μάρκος, βοηθούμενος ἀπὸ τὸν Νικαίας, ἀντέκρουε τοὺς Λατίνους. Ὅταν δὲ οἱ Λατῖνοι ἐζήτησαν ἑκάστη μερὶς νὰ ἐκθέσῃ γραπτῶς τὰς ἀπόψεις της, ὁ βασιλεὺς ἀπέβλεψε κυρίως εἰς τὸν Ἅγιον Μάρκον. Ὁ Νικαίας ὡμολόγησεν ὅτι «Ἐγὼ οὐκ ἔχω λέγειν περὶ αὐτοῦ· εἰ μὲν γὰρ τὰ περὶ τῆς δόξης, ἔχω τι λέγειν ἴσως· εἰς τοῦτο δὲ οὐκ οἶδα τί λέξω». Ἐν τῇ Συνόδῳ ὅμως παρίστατο καὶ σατανικός τις καὶ πονηρότατος ἄνθρωπος, ὀνόματι Γρηγόριος, ὅστις ἐφθόνει θανασίμως τὸν Ἅγιον Μάρκον, καὶ παρεκίνησε μὲ πάντα τρόπον καὶ τὸν Νικαίας νὰ γράψῃ. Ἐπείσθη εἰς τοῦτον ὁ Νικαίας, ὁ δὲ Γρηγόριος, λαβὼν τὸ ἔγγραφον τοῦτο, τὸ παρουσίασεν εἰς τὸν βασιλέα, τὸ ἐπῄνεσε καὶ παρεκίνησε τὸν βασιλέα νὰ τὸ στείλῃ πρὸς τοὺς Λατίνους ὡς ρητορικώτερον κατὰ τὴν φράσιν. Ἀλλὰ δὲν ἐπέτυχεν ὁ δόλιος, διότι ὁ βασιλεύς, ἀναγνώσας καὶ τὰ δύο ὑπομνήματα, ἐπῄνεσε μὲν τὸ τοῦ Νικαίας, προέκρινεν ὅμως τὸ τοῦ Ἁγίου Μάρκου διὰ τὰ ἰσχυρὰ αὐτοῦ ἐπιχειρήματα,


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.