Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

πραγματοτοιουμένη θὰ ἐπέφερε τὴν κατακρήμνισιν τῆς λατινικῆς ἐπάρσεως καὶ αὐθαδείας, ἀπήντησαν ὅτι ἂν δὲν ἀναγνωσθοῦν πρῶτον οἱ ὅροι, ἀδύνατον εἶναι νὰ γίνῃ ἄλλη συνέλευσις.

 

Ἡ ἀνάγνωσις τῶν ὅρων τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων ταράττει τοὺς Λατίνους.

Ἀναγκασθέντες οἱ Λατῖνοι ὑπὸ τῆς ἐπιμονῆς τῶν ἡμετέρων ἔστερξαν εἰς τὴν ἀνάγνωσιν τῶν ὅρων. Ἵνα ὅμως μὴ ἀκούσῃ τὸ παρακολουθοῦν τὴν Σύνοδον πλῆθος τὴν ἀλήθειαν, πρῶτον μὲν ἠμπόδιζον τὸν λαὸν νὰ εἰσέλθῃ εἰς τὸν Ναόν. Δεύτερον τὸ Ἱερὸν Εὐαγγέλιον, τὸ ὁποῖον ἔκειτο εἰς τὸ μέσον ἀνοικτόν, εὑρέθη κεκλεισμένον. Τρίτον ὅλαι αἱ λαμπάδες ἐσβέσθησαν καὶ τέλος τὰ ἀγάλματα τῶν Ἀποστόλων Πέτρου καὶ Παύλου ἐτοποθετήθησαν ὕπτια (ἀνάσκελα) εἰς τὸ ἀλτάριον.

Τί δὲ κατώρθωσεν ὁ Ἱερὸς Μάρκος μὲ τὴν ἀνάγνωσιν τῶν Συνοδικῶν ὅρων; Ὁ πνευματικὸς ἐκεῖνος ρήτωρ τῆς Ἐκκλησίας δὲν περιωρίσθη εἰς ξηρὰν ἀνάγνωσιν, ἀλλ’ ἐπροοιμίαζεν ἕκαστον ὅρον καὶ ἀπεδείκνυεν ὅτι, ἂν καὶ πολλαὶ Σύνοδοι εὑρέθησαν εἰς τὴν ἀνάγκην νὰ κάμουν προσθήκας εἰς τὸ Ἅγιον Σύμβολον, ὅμως καμμία ὄχι μόνον δὲν ἐτόλμησεν, ἀλλὰ πᾶσαι μὲ κατάρας καὶ ἀναθέματα ἀπέκλεισαν πᾶσαν ἀπόπειραν προσθήκης. Ταῦτα λέγοντος τοῦ Ἁγίου πάντες οἱ παρευρισκόμενοι ἐκεῖ ἱερωμένοι καὶ λαϊκοὶ ἐκ τῶν Λατίνων ὡμολόγουν οὔτε οὐδέποτε ἤκουσαν ἢ ἐδιδάχθησαν ταῦτα παρὰ τῶν διδασκάλων των καὶ ἐθαύμαζον τὸν Ἅγιον Μάρκον. Τόση δὲ ἦτο ἡ ἐπιχειρηματολογία τοῦ Μάρκου, ὥστε, ἂν δὲν ἠμπόδιζεν ἡ ἑωσφορικὴ ὑψηλοφροσύνη καὶ τὸ σατανικὸν παπικὸν πεῖσμα, ἡ ἕνωσις θὰ ἐπραγματοποιεῖτο ἀμέσως, διότι ὁ Ἅγιος ἀπέδειξεν ὅτι πᾶσα προσθήκη εἰς τὸ Ἅγιον Σύμβολον, ἔστω καὶ ἀληθινή, ἦτο ἀπηγορευμένη, πολλῷ δὲ μᾶλλον ὅταν αὕτη εἶναι ψευδὴς καὶ βλάσφημος. Κατώρθωσε λοιπὸν ὁ ἱερὸς Μάρκος νὰ ἀποδείξῃ ὅτι οἱ Λατῖνοι, λέγοντες ὅτι εἶναι σοφοί, κατὰ ἀλήθειαν ἐμωράνθησαν. Διὰ τοῦτο ἠγωνίσθησαν νὰ ἐμποδίσουν τὴν ἀνάγνωσιν τῶν ὅρων καὶ ἤδη ἔσπευδον νὰ προβάλουν τὰς ἀντιρρήσεις των, μαθόντες μάλιστα ὅτι ἀπὸ ὅσα ἐλέγοντο ἐσκανδαλίζοντο τὰ πλήθη. Διὰ τοῦτο καὶ οἱ διωρισμένοι γραμματεῖς παρέλειπον νὰ γράφουν τὰ λεγόμενα.


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.