Τὰ ἐν τῇ Φλωρεντινῇ ψευδοσυνόδῳ κατὰ Λατίνων ὑπερφυᾶ κατορθώματα τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΜΑΡΚΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Ἐφέσου τοῦ Εὐγενικοῦ.

Ἡ Σύνοδος τῆς Φερράρας.

Ἀμέσως ὁ Πάπας ἔστειλεν ἐπιστολὰς καλῶν τοὺς ἡγεμόνας καὶ Ἐπισκόπους εἰς τὴν Σύνοδον. Ἀλλ’ ὀλίγοι προσῆλθον. Ἐν τῷ μεταξὺ ὁ Ναὸς τοῦ Ἁγίου Γεωργίου τῆς Φερράρας διερρυθμίσθη καταλλήλως διὰ τὴν Σύνοδον. Μεγάλαι ὅμως φιλονικίαι ἐγένοντο μεταξὺ Ἑλλήνων καὶ Λατίνων διὰ τὴν σειρὰν τῶν ἑδρῶν. Διότι οἱ μὲν Λατῖνοι ἐζήτουν νὰ καθήσουν ἐκεῖνοι ἀπὸ τὴν μίαν πλευρὰν καὶ οἱ Ἕλληνες ἀπὸ τὴν ἄλλην, εἰς τὸ μέσον δὲ τῶν δύο ἐπὶ ὑψηλοτέρου θρόνου ὁ Πάπας! Οἱ Ἕλληνες ὅμως δὲν ἐδέχοντο. Τέλος ἔγινε δεκτὸν νὰ καθίσουν ὁ Πάπας μετὰ τῶν Λατίνων ἐξ ἀριστερῶν καὶ οἱ Ἕλληνες ἐκ δεξιῶν· οὕτω δὲ ἡ Σύνοδος ἤρχισε τὰς ἐργασίας της τὴν 9ην Ἀπριλίου 1438, ἥτις συνέπιπτε μὲ τὴν Ἁγίαν καὶ Μεγάλην Τετάρτην. Τὸ ἔγγραφον τῆς ἀνακηρύξεως ἀνεγνώσθη ἑλληνιστὶ καὶ λατινιστὶ ἀπὸ τοῦ ἄμβωνος, αἱ δὲ συζητήσεις ἐγίνοντο, ἑλληνιστὶ μὲν ὑπὸ τῶν ἡμετέρων μὲ διερμηνέα τὸν Νικόλαον Συνοδινὸν δοκιμώτατον περὶ τὴν Ἑλληνικὴν καὶ Λατινικήν, λατινιστὶ δὲ ὑπὸ τῶν Δυτικῶν μὲ διερμηνέα τὸν Λατῖνον Ἐπίσκοπον Ρόδου Ἀνδρέαν. Εἰς τὸ μέσον ἦτο τοποθετημένον ἀνοικτὸν τὸ Ἱερὸν Εὐαγγέλιον. Ἀφοῦ λοιπὸν ἐτακτοποιήθησαν κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπον ὁ Ἅγιος Μάρκος ἐπέδωκε τὸν ἑξῆς λίβελλον [7].

 

Λίβελλος ὃν ἔδωκε τῷ Βασιλεῖ Ρωμαίων καὶ τῷ Πάπᾳ Λατίνων ὁ Ἅγιος Μάρκος Ἐφέσου ὁ Εὐγενικὸς ἐκ μέρους τῶν Ὀρθοδόξων, προτρεπτικὸς εἰς ἕνωσιν, ἐλέγχων τῶν κακοφροσύνην τῶν Δυτικῶν καὶ μάλιστα τὰ ἐλαττώματα τῶν ἀζύμων.

Σήμερον τῆς παγκοσμίου χαρᾶς τὰ προοίμια· σήμερον αἱ νοηταὶ ἀκτῖνες τοῦ τῆς εἰρήνης Ἡλίου τῇ οἰκουμένῃ πάσῃ προανατέλλουσι· σήμερον τὰ τοῦ Δεσποτικοῦ σώματος μέλη, πολλοῖς πρότερον χρόνοις διεσπαρμένα τε καὶ ἐῤῥηγμένα, πρὸς τὴν ἕνωσιν ἀλλήλων ἐπείγεται· οὐ γὰρ ἀνέχεται ἡ κεφαλὴ πάντων Χριστὸς ὁ Θεὸς ἐφιστάναι διῃρημένῳ τῷ σώματι, οὐδὲ τὸν τῆς ἀγάπης δεσμὸν ἐξ ἡμῶν ἀνηρῆσθαι παντάπασιν ἡ ἀγάπη βούλεται· διὰ τοῦτο ἐξήγειρέ σε τὸν τῶν Ἱερέων αὐτοῦ πρωτεύοντα πρὸς τὴν ἡμετέραν ταύτην κλῆσιν καὶ τὸν εὐσεβέστατον ἡμῶν Βασιλέα πρὸς τὴν σὴν ὑπακοὴν διανέστησε καὶ τὸν ἁγιώτατον ἡμῶν Ποιμένα καὶ Πατριάρχην,


Ὑποσημειώσεις

[1] Περὶ τῆς Ἁγίας ταύτης Συνόδου καὶ τῶν προοιμίων τοῦ σχίσματος γενικώτερον βλέπε ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Φωτίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τῇ ϛ’ (6ῃ) τοῦ μηνὸς Φεβρουαρίου, ἐν τόμῳ Β’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[2] Βλέπε περὶ τῶν γεγονότων τούτων εἰς τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Κλήμεντος ἐπισκόπου Ἀχρίδος, τῇ κβ’ (22ᾳ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου, ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας».

[3] Δοσιθέου Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, εἰς τὰ Προλεγόμενα, σελ. η’.

[4] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 55.

[5] Ἀρχιμ. Ἀνδρόνικος Κ. Δημητρακόπουλος, σελ. 109, ἔκδοσις Λειψίας.

[6] Δωδεκάβιβλος Δοσιθέου, σελ. 903.

[7] Λίβελλος σημαίνει ὑπόμνημα, ἔγγραφον εἰς τὸ ὁποῖον ἀναπτύσσονται αἱ ἀπόψεις διὰ κάποιον σπουδαῖον ζήτημα.

[8] Τρεῖς ἀπαντήσεις τοῦ Ἁγίου Μάρκου πρὸς τοὺς παρὰ Λατίνων εἰρημένους λόγους περὶ τοῦ καθαρτηρίου πυρὸς ἀπόκεινται ἐν τῇ βιβλιοθήκῃ τῆς Μόσχας ὑπ’ ἀριθ. 268 καὶ 394. Αἱ δύο τῶν ἀπαντήσεων τούτων εὑρίσκονται καὶ ἐν τῇ Βιβιοθήκῃ τῶν Παρισίων, αἵτινες ἐσφαλμένως ἐπιγράφονται εἰς τὸ ὄνομα Γεωργίου τοῦ Σχολαρίου (Συρόπ. σελ. 135).

[9] Διηγεῖται τοῦτο καὶ ὁ μέγας Ἐκκλησιάρχης Σίλβεστρος ὁ Συρόπουλος, λέγων ὅτι οἱ Ἀνατολικοὶ ἀκούσαντες τοῦτο ἐγέλασαν μεγάλως, ὅθεν παντελῶς δὲν ἀνέφερον αὐτὸ πλέον οἱ Λατῖνοι, εἰς καμμίαν διάλεξιν.

[10] Εἰς ταύτην τὴν ὁμολογίαν πρόσεχε καλῶς, ἀναγνῶστα, διότι εἶναι ἀκριβεστάτη καὶ ἀρκεῖ ἀντὶ πάντων κατὰ τῶν κακοδόξων παπιστῶν.

[11] Βλέπε ὑποσημείωσιν σελ. 597.

[12] Συρόπουλος, σελ. 211.

[13] Καβάσιλας Νεῖλος, Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης ἀκμάσας περὶ τὸ 1360. Εἶναι ἐπίσημος διὰ τὸν πόλεμον κατὰ τῶν Λατίνων, συγγράψας τὸ περὶ «Ἀρχῆς τοῦ Πάπα» σύγγραμμα, εἰς τὸ ὁποῖον ἔγραψε περὶ τῆς διαιρέσεως τῶν δύο Ἐκκλησιῶν, περὶ καθαρτηρίου πυρὸς καὶ περὶ ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.

[14] Συρόπουλος, σελ. 343.

[15] Συρόπουλ. σελ. 304.

[16] Νεκτάριος Ἱεροσολύμων, σελ. 236 καὶ 237.

[17] Δοσίθεος Ἱεροσολύμων, Τόμος Ἀγάπης, σελ. 581.

[18] Κόθορνος· ὑπόδημα ἐφαρμοζόμενον εἰς ἀμφοτέρους τοὺς πόδας· ἀκολούθως ἄνθρωπος διπρόσωπος καὶ εὐμετάβολος.

[19] Ἡ ἔκθεσις αὕτη τῆς πίστεως εὑρέθη μεταγενεστέρως ἐν Κωνσταντινουπόλει σεσαθρωμένη καὶ μόλις ἀναγνωσθεῖσα, ἥτις μετεγράφη παρὰ τοῦ μακαριωτάτου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων κυρίου Νεκταρίου ἐν τῷ Συνταγματίῳ αὑτοῦ, σελ. 231.