Ἀπετόλμησαν δὲ τὸ ἀνοσιούργημα τοῦτο ἐντὸς αὐτοῦ τούτου τοῦ περιλάλητου Ναοῦ τῆς Ἁγίας Σοφίας, τοῦ σεμνώματος τῆς Ὀρθοδοξίας, τῆς ἕδρας τῶν Χρυσοστόμων, τῶν Γρηγορίων καὶ τῶν Φωτίων, ἐντὸς τῆς ἰδίας ἕδρας τοῦ μακαριωτάτου Φωτίου, τοῦ ὀρθοδοξοτάτου καὶ κανονικωτάτου κυριάρχου τοῦ Ναοῦ, προσήγαγον δὲ τοῦτον δι’ ἀξέστων καὶ ἐμπαθῶν λαϊκῶν, βιαίως συρόντων αὐτὸν ὡς κοινὸν κατάδικον! Ὤ! τίς νὰ ἀκούσῃ καὶ νὰ μὴ φρίξῃ διὰ τὸ ἀνίερον τοῦτο κακούργημα; Ἀλλὰ δὲν ἦτο καὶ τὸ μόνον. Εὐθὺς ἀμέσως προσκομίσαντες εἰς τὸ μέσον τὰ πρακτικὰ τῆς ἐν ἔτει ωξζ’ (867) συστάσης Συνόδου ἔθεσαν εἰς αὐτὰ πῦρ καὶ τὰ κατέκαυσαν! Ταῦτα δὲ καὶ ἄλλα τοιαῦτα πράξαντες ὑπέγραψαν τέλος τὰ πρακτικὰ τῆς ψευδοσυνόδου ταύτης, ὡς ἱστορεῖ Νικήτας ὁ Παφλαγών, ὁ φίλα πρὸς τὸν Ἰγνάτιον προσκείμενος καὶ ἐχθρὸς τοῦ θείου Φωτίου λέγων· «οὐ ψιλῷ τῷ μέλανι τὰ χειρόγραφα ποιούμενοι, ἀλλὰ (τὸ φρικωδέστατον) καὶ ἐν αὐτῷ τοῦ Σωτῆρος τῷ αἵματι βάπτοντες τὸν κάλαμον!» (σελ. 896).
Ἐθρήνουν οἱ εὐσεβεῖς Χριστιανοὶ διὰ τὴν τοιαύτην πρωτάκουστον ἐξουθένωσιν καὶ προδοσίαν τῆς Ἁγιωτάτης Ὀρθοδόξου Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας, ὑπὸ τῶν ἰδίων αὐτῆς ἀρχόντων Ἐκκλησιαστικῶν καὶ πολιτικῶν! Δὲν παρῆλθον ὅμως πολλαὶ ἡμέραι, ἀφ’ ἧς ἔλαβε χώραν ἡ ἀποτρόπαιος αὕτη ἀποδοχὴ τοῦ παπικοῦ φρυάγματος καὶ συνειδότες πάντες τὸ σφάλμα εἰς τὸ ὁποῖον παρέσυρεν αὐτοὺς ὁ κατὰ τοῦ θείου Φωτίου ἄμετρος φθόνος καὶ ἡ παπικὴ ρᾳδιουργία, ἤνοιξαν τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτῶν [6] καὶ ἀπῄτουν τὴν ἀποκήρυξιν τῶν γενομένων. Ἀλλὰ καὶ αὐτοὶ οἱ τὴν Σύνοδον ἀπαρτίσαντες χαῦνοι Πατέρες τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας, προσελθόντες ὕστερον εἰς τὸν αὐτοκράτορα Βασίλειον, ἐξέφραζον τὴν θλῖψιν των καὶ ὠδύροντο ὅτι κακῶς ὑπέταξαν τὴν ἐξουσίαν τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας εἰς τὰς ἀλαζονικὰς ἀξιώσεις τοῦ Πάπα καὶ θερμῶς παρεκάλουν αὐτὸν νὰ ἀφαιρέσῃ τὰ πρακτικὰ τῆς Συνόδου ἀπὸ τοὺς τοποτηρητὰς τοῦ Πάπα.
Κατανοήσας ὁ αὐτοκράτωρ τὸ τοῦ παραπτώματος μέγεθος καὶ μετανοήσας διὰ τὰς πρὸς τοὺς παπικοὺς παραχωρήσεις, προσέταξε καὶ ἀφῃρέθησαν ἀπ’ αὐτῶν τὰ πρακτικά, κατακαμφθεὶς ὅμως ἀπὸ τὰς ὀχλήσεις τῶν τοποτηρητῶν ἀπέδωκε καὶ πάλιν αὐτά, πλὴν μὲ βεβαρημένην πλέον συνείδησιν καὶ χωρὶς καμμίαν ἐκδήλωσιν τιμῆς ἀφῆκεν αὐτοὺς νὰ ἀναχωρήσωσι πρὸς τὴν Ρώμην, φέροντες εἰς τὸν Πάπαν