Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΦΩΤΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Ὁμολογητοῦ.

ΕΙΚΟΝΑ

ΦΩΤΙΟΣ ὁ τρισμακάριος καὶ ἱερώνυμος Ἱεράρχης, ὁ Μέγας καὶ λαμπρότατος τῆς Ἐκκλησίας Πατὴρ καὶ Διδάσκαλος, ὁ Ὁμολογητὴς τῆς πίστεως καὶ Ἰσαπόστολος, ἤκμασε κατὰ τοὺς χρόνους τῶν αὐτοκρατόρων Μιχαὴλ υἱοῦ Θεοφίλου, Βασιλείου τοῦ Μακεδόνος καὶ Λέοντος τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ, τῶν βασιλευσάντων κατὰ τὰ ἔτη ωμβ’-ϡιβ’ (842-912). Ὁ λαμπρὸς οὗτος φωστὴρ ἐγεννήθη ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐν ἔτει ωκ’ (820). Ὁ πατήρ του ὠνομάζετο Σέργιος καὶ ἦτο σπαθάριος τὴν ἀξίαν, ἐτύγχανε δὲ ἀνεψιὸς τοῦ Ἁγίου Ταρασίου τοῦ πατριαρχεύσαντος κατὰ τὰ ἔτη ψπδ’-ωϛ’ (784-806) καὶ προεδρεύσαντος τῆς Ἁγίας Ζ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου. Ἡ μήτηρ του ἐκαλεῖτο Εἰρήνη, ταύτης δὲ ὁ ἀδελφὸς ἔλαβε σύζυγον τὴν ἀδελφὴν τῆς αὐτοκρατείρας Θεοδώρας, Εἰρήνην καὶ αὐτὴν καλουμένην. Οἱ γονεῖς τοῦ Ἁγίου, εὐσεβεῖς καὶ φιλομόναχοι τυγχάνοντες, ἐκοσμήθησαν μὲ τὸν στέφανον τοῦ Μαρτυρίου, ἀθλοῦντες ὑπὲρ τῆς εὐσεβείας κατὰ τοὺς διωγμοὺς τῶν ἀθέων εἰκονομάχων καὶ δὴ τοῦ τελευταίου εἰκονομάχου αὐτοκράτορος Θεοφίλου.

Ὁ ἀοίδιμος Φώτιος πεπροικισμένος ὑπάρχων παρὰ τοῦ παντοκράτορος Θεοῦ μὲ τὸ τῆς σοφίας ἐξαίρετον χάρισμα καὶ μὲ πλῆθος ἀρετῶν φυσικῶν καὶ ἐπικτήτων, ἐπεδόθη εὐθὺς ἀπὸ τῆς πρώτης του ἡλικίας εἰς τὴν μάθησιν τῶν γραμμάτων καὶ τῶν ἐπιστημῶν τῆς ἐποχῆς του, σπουδάσας γραμματικήν, ποιητικήν, ρητορικήν, φιλοσοφίαν, ἰατρικὴν καὶ πᾶσαν ἄλλην ἐξωτερικὴν ἐπιστήμην, τόσον ὥστε ὄχι μόνον ἄλλος τοιοῦτος δὲν εὑρίσκετο κατὰ τὸν καιρὸν ἐκεῖνον, ἀλλὰ καὶ μεταξὺ τῶν παλαιῶν συνηριθμεῖτο, καθὼς καὶ αὐτὸς ὁ Νικήτας ὁ Παφλαγὼν μαρτυρεῖ περὶ αὐτοῦ ἐν τῷ Βίῳ τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου, καίτοι ἦτο ἐχθρός του [1]. Διὰ τῆς ἀρετῆς του ταύτης καὶ διὰ τὴν λαμπρότητα τοῦ γένους του ἐτιμήθη ὑπὸ τοῦ αὐτοκράτορος μὲ τὰ πρῶτα τῶν βασιλικῶν ἀξιωμάτων, γενόμενος πρωτοσπαθάριος καὶ πρωτοασηκρίτης, ἤτοι πρῶτος ἐξ ἀπορρήτων τοῦ αὐτοκράτορος Θεοφίλου καὶ πρόεδρος τῆς Συγκλήτου καὶ τῆς Βασιλικῆς Βουλῆς, καθὼς ἱστορεῖ ὁ Διάκονος Ἰωάννης ὁ συγγράψας τὸν Βίον τοῦ Ἁγίου Ἰωσὴφ τοῦ Ὑμνογράφου.

Τοιοῦτος ὢν ὁ θαυμάσιος Φώτιος καὶ χηρεύοντος τοῦ Πατριαρχικοῦ θρόνου ἐπὶ τέσσαρας ἑβδομάδας ἀπὸ τῆς ἀποχωρήσεως τοῦ μακαρίου Πατριάρχου Ἁγίου Ἰγνατίου [2] ψηφίζεται ὑφ’ ὅλου τοῦ Κλήρου, πλὴν πέντε μόνον, τὸν Δεκέμβριον τοῦ ἔτους ωνζ’ (857) καὶ εἰς ἡλικίαν 37 ἐτῶν Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως παρὰ τὴν θέλησίν του, διατελῶν ἔτι εἰς τὰ βασιλικὰ ἀξιώματα. Ἀφοῦ δέ, ὡς εἴπομεν,


Ὑποσημειώσεις

[1] Πρὸς τρανωτέραν ἀπόδειξιν τῆς ἀληθείας μεταφέρομεν ἐνταῦθα αὐτουσίους τοὺς λόγους, οὕς ἀναφέρει ἐν τῷ ὑπ’ αὐτοῦ συγγραφέντι Βίῳ τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου ὁ Μάγιστρος Νικήτας ὁ καὶ Δαυῒδ ὁ Παφλαγὼν (ὅστις εἶναι αὐτὸς οὗτος ὁ Συμεὼν ὁ Μεταφραστὴς καὶ βλέπε περὶ τούτου τὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὸν βίον τῆς Ὁσίας Θεοκτίστης τῆς Λεσβίας ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ θ’ (9ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου), ὅστις ὑπῆρξεν ἄσπονδος ἐχθρὸς τοῦ Μεγάλου Φωτίου, ὡς ἐρρέθη ἀνωτέρω, καὶ ὀπαδὸς τῆς ἀντιπάλου παρατάξεως τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου. Εἶναι δὲ οἱ ἀναφερόμενοι λόγοι οἱ ἑξῆς: «Ὑπῆρχεν (ὁ Φώτιος) τῶν εὐγενῶν κατὰ σάρκα καὶ περιφανῶν, σοφίᾳ τε κοσμικῇ καὶ συνέσει τῶν ἐν τῇ πολιτείᾳ τρεφομένων εὐδοκιμώτατος πάντων νομιζόμενος. Γραμματικῆς μὲν γὰρ καὶ Ποιήσεως, Ρητορικῆς τε καὶ Φιλοσοφίας, καὶ δὴ καὶ Ἰατρικῆς καὶ πάσης ὀλίγου δεῖν Ἐπιστήμης τῶν θύραθεν τοσοῦτον ἦν αὐτῷ τὸ περιόν, ὡς μὴ μόνον σχεδὸν φύσει τῶν κατὰ τὴν αὐτοῦ γενεὰν πάντων διενεγκεῖν, ἤδη δὲ καὶ πρὸς τοὺς παλαιοὺς αὐτὸν διαμιλλᾶσθαι. Πάντα γὰρ συνέτρεχον αὐτῷ ἡ ἐπιτηδειότης τῆς φύσεως, ἡ σπουδή, ὁ πλοῦτος, δι’ ὃν καὶ βίβλος αὐτῷ ἔρρει πᾶσα· πλέον δὲ πάντων ὁ τῆς δόξης ἔρως, δι’ ὅν αὐτῷ καὶ νύκτες ἄϋπνοι παρήρχοντο, περὶ τὴν ἀνάγνωσιν ἐμμελῶς ἐσχολακότι».

[2] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὴν ἑορτὴν αὑτοῦ, ἐν τόμῳ Ι’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ κγ’ (23ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.

[3] Ψεύδεται ἄρα ὁ Νεοκαισαρείας Στυλιανὸς γράφων πρὸς Στέφανον ὅτι κατὰ τὴν αὐτὴν ἡμέραν ἐχειροτονήθη Πρεσβύτερος καὶ Ἐπίσκοπος· ὁμοίως καὶ ὁ Σμύρνης Μητροφάνης καὶ ὁ Παφλαγὼν Νικήτας καὶ ὁ Θεόγνωστος, οἱ πολλὰ κατὰ τοῦ Ἀγιωτάτου Φωτίου τούτου γράψαντες· ὁμοίως καὶ ὁ Βαρώνιος ὁ λέγων, ὅτι ὁ Φώτιος ἦτο εὐνοῦχος, ἀρυόμενος τοῦτο, ἀπατηλῶς, ἔκ τινος ἐπιστολῆς Ἰωάννου Σακελλαρίου, διότι ὁ Ἰωάννης οὗτος δὲν ἔγραψε πρὸς τὸν Φώτιον, ἀλλ’ ὁ Φώτιος πρὸς τὸν Ἰωάννην (ὅρα σελ. 274 τοῦ β’ τόμ. τοῦ Μελετίου καὶ εἰς τὰ προλεγόμενα τῆς ἐν Ἁγίᾳ Σοφίᾳ συστάσης Συνόδου ἐπὶ τοῦ Ἁγιωτάτου Φωτίου, ἐν τῷ Πηδαλίῳ).

[4] Ὁ Πατριάρχης Ἰγνάτιος ἦτο υἱὸς τοῦ αὐτοκράτορος Μιχαὴλ Α’ τοῦ Κουροπαλάτου ἢ Ραγκαβὲ καὶ ἀνεψιὸς τοῦ αὐτοκράτορος Νικηφόρου Α’ τοῦ ἀπὸ Γενικῶν. Εἰς τὸν Πατριαρχικὸν θρόνον ἀνῆλθε τὸ πρῶτον ἐν ἔτει 846 διαδεχθεὶς τὸν Ἅγιον Μεθόδιον (842-846).

[5] Γράφων μετὰ ταῦτα ὁ ἱερὸς Φώτιος πρὸς τὸν Κλαυδιουπόλεως Ἰγνάτιον καὶ μεμφόμενος τὴν ἐπαίσχυντον ταύτην πρᾶξιν, μεταξὺ ἄλλων προσθέτει καὶ τὰ ἑξῆς: «Ἦν ποτε φευκτὸν καὶ φοβερὸν τὸ ἀνάθεμα, ὅτε κατὰ τῶν ἐνόχων τῆς ἀσεβείας ὑπὲρ τῶν τῆς εὐσεβείας κηρύκων ἐφέρετο· ἀφ’ οὗ δὲ ἡ τολμηρὰ καὶ ἀναίσχυντος τῶν ἀλαστόρων ἀπόνοια, παρὰ πάντα θεσμὸν θεῖον καὶ ἀνθρώπινον καὶ παρὰ πάντα λόγον Ἑλληνικόν τε καὶ βάρβαρον, τὸ οἰκεῖον ἀνάθεμα κατὰ τῶν προμάχων τῆς Ὀρθοδοξίας ἀναστρέφειν ἐφρυάξατο, καὶ τὴν βαρβαρικὴν μανίαν ἐκκλησιαστικὴν παρανομίαν ἐφιλονείκησαν ἀπεργάσασθαι, αὐτίκα καὶ τὸ φρικτὸν ἐκεῖνο καὶ ποινῆς ἁπάσης πέρας … στεφάνους ἀκηράτους καὶ ἀθάνατον δόξαν ἀντὶ ποινῆς ἀπεργάζεται!» (Ἐπιστ. ριε’ σελ. 156-157).

[6] Ὁ θεῖος Φώτιος εἰς τὸν ιδ’ λόγον τῶν «Ἀμφιλοχίων» εἰς τὸ —Τί ἐστι τὸ «διηνοίχθησαν αὐτῶν οἱ ὀφθαλμοί»· καὶ πῶς ἡ παράβασις ἰσχὺν ἔσχε διανοίγειν ὀφθαλμοὺς (Γενέσ. γ’ 7)— λέγει μεταξὺ ἄλλων καὶ τὰ ἑξῆς: «Μετὰ τὴν ἁμαρτίαν ὡς τὰ πολλὰ ἡ ἐπίγνωσις τοῦ ἁμαρτήματος γίνεται, καὶ τὸ μέγεθος τοῦ τολμήματος τότε μᾶλλον ἐπιγινώσκεται· τοῦ γὰρ ἐπιπροσθοῦντος πάθους καὶ κινοῦντος οἴστρου πρὸς τὴν ἁμαρτίαν μετὰ τὴν ἔκθεσμον πρᾶξιν πεπαυμένου τε καὶ ἠρεμοῦντος, τότε δὴ τότε ὥσπερ διακύψας τῆς πολλῆς ἐκείνης ἀχλύος καὶ ἀνανήψας ἐφορᾷ τὰ πεπραγμένα, καὶ εἰς οἵαν κατάστασιν ἐξ οἵας μετηνέχθη συναίσθησιν μᾶλλον λαμβάνει καὶ τὸ συνειδὸς τιτρῶσκον αὐτὸν καὶ διεγεῖρον ἔχων, διαβλέπει τρανῶς ἃ τοῦ πάθους ἐπιπροσθοῦντος οὐχ ὁμοίως ἔβλεπε».