Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ μνήμη τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρὸς ἡμῶν ΦΩΤΙΟΥ Ἀρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως τοῦ Ὁμολογητοῦ.

ἐψηφίσθη κανονικῶς, ἐχειροτονήθη ὑπὸ Γρηγορίου τοῦ Ἀσβεστᾶ, Ἐπισκόπου Συρακούσης, τὴν πρώτην ἡμέραν Μοναχός, τὴν δευτέραν Ἀναγνώστης, τὴν τρίτην Ὑποδιάκονος, τὴν τετάρτην Διάκονος καὶ τὴν Πέμπτην Πρεσβύτερος. Κατὰ δὲ τὴν ἕκτην ἡμέραν, ἥτις ἦτο ἡ κε’ (25η) Δεκεμβρίου, κατὰ τὴν ὁποίαν ἑορτάζομεν τὰ Γενέθλια τοῦ Κυρίου, ἐν ἔτει ωνζ’ (857), ὁ Συρακούσης Γρηγόριος συμπαραστατούμενος ὑπὸ ὅλων τῶν Ἐπισκόπων, τοῦ Κλήρου καὶ τοῦ λαοῦ τῆς Κωνσταντινουπόλεως καὶ ἐνώπιον τῶν βασιλέων Μιχαὴλ καὶ Θεοδώρας τῆς Μητρὸς τοῦ βασιλέως ἐχειροτόνησεν αὐτὸν Πατριάρχην Κωνσταντινουπόλεως [3]. Ἡ ἀνάδειξίς του εἰς τὸ μέγα τοῦτο ἀξίωμα δὲν ἐνεθουσίασε τὸν Ἅγιον, ὡς θὰ συνέβαινε διὰ πάντα ἄλλον, ἔστω καὶ ὑπὸ ἐλαχίστης φιλοδοξίας νικώμενον. Ἡ ἐγνωσμένη ταπεινοφροσύνη τοῦ Ἁγίου, ἡ βαθεῖα αὐτοῦ γνῶσις, ἡ ἀναταραχὴ τὴν ὁποίαν ὑφίστατο τότε ἡ Ἐκκλησία ἀπὸ τὴν ἐκθρόνισιν τοῦ προκατόχου Πατριάρχου Ἰγνατίου, δὲν ἐπέτρεπον εἰς τὸν Μέγαν Φώτιον νὰ αἰσθανθῇ καὶ τὴν ἐλαχίστην ματαιόφρονα ἱκανοποίησιν, τοὐναντίον ἐθλίβετο καὶ ἤσχαλε δι’ αὐτήν.

Τὰ αἰσθήματα ταῦτα τοῦ Ἁγίου φανερώνει ἡ πρὸς τὸν τότε πανίσχυρον Βάρδαν ἐπιστολὴ τοῦ Ἁγίου εἰς τὴν ὁποίαν, μεταξὺ ἄλλων, γράφει καὶ τὰ ἑξῆς: «ἀγόμενος καὶ ἑλκόμενος, καὶ μᾶλλον ἂν προτιμήσας τοῦ βίου τὴν τελευτήν»! Ἀληθῶς ἄξιος θαυμασμοῦ τυγχάνει ὁ Ἅγιος διὰ τὰ αἰσθήματά του ταῦτα· ἐπροτίμα ἀντὶ τοῦ οἰκουμενικοῦ θρόνου τὴν τελευτήν! Ἀνεβιβάσθη εἰς τὸ ἀνώτατον τῆς Ἐκκλησίας ἀξίωμα ὠθούμενος καὶ συρόμενος! Ἄδικος βεβαίως ὑπῆρξεν ἡ ἔξωσις τοῦ ἀοιδίμου Ἰγνατίου, ἀλλὰ δυστυχῶς τοιαῦτα συμβαίνουν εἰς τὴν Ἐκκλησίαν, ὅταν εἰς τὴν πνευματικὴν διοίκησιν ἐπεμβαίνῃ ἡ πολιτικὴ ἐξουσία, ἥτις ἐτάχθη πρὸς διατήρησιν καὶ ὄχι ἀνατροπὴν τῶν Ἱερῶν Κανόνων περὶ Ἐκκλησιαστικῆς εὐταξίας. Εἰς τί ὅμως ἔπταισεν ὁ Ἅγιος, ἀναγκασθεὶς εἰς διαδοχήν, ἂν ὁ αὐτοκράτωρ Μιχαὴλ καὶ ὁ Βάρδας παρενόμησαν ἐξώσαντες τὸν Ἰγνάτιον; Πάντως, ἂν καὶ ἐκεῖ ἔσφαλον, ἐφρόντισαν τοὐλάχιστον διὰ τὴν ἐκλογὴν ἀξίου ἀνδρὸς, οἷος ἦτο ὁ Φώτιος, ὅστις καὶ αὐτὸς καλῶς ποιῶν ὑπεχώρησε εἰς τὴν βίαν τῆς ἐκλογῆς πρὸς εἰρήνευσιν καὶ δόξαν τῆς Ἐκκλησίας.


Ὑποσημειώσεις

[1] Πρὸς τρανωτέραν ἀπόδειξιν τῆς ἀληθείας μεταφέρομεν ἐνταῦθα αὐτουσίους τοὺς λόγους, οὕς ἀναφέρει ἐν τῷ ὑπ’ αὐτοῦ συγγραφέντι Βίῳ τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου ὁ Μάγιστρος Νικήτας ὁ καὶ Δαυῒδ ὁ Παφλαγὼν (ὅστις εἶναι αὐτὸς οὗτος ὁ Συμεὼν ὁ Μεταφραστὴς καὶ βλέπε περὶ τούτου τὴν ὑποσημείωσιν εἰς τὸν βίον τῆς Ὁσίας Θεοκτίστης τῆς Λεσβίας ἐν τόμῳ ΙΑ’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ θ’ (9ῃ) τοῦ μηνὸς Νοεμβρίου), ὅστις ὑπῆρξεν ἄσπονδος ἐχθρὸς τοῦ Μεγάλου Φωτίου, ὡς ἐρρέθη ἀνωτέρω, καὶ ὀπαδὸς τῆς ἀντιπάλου παρατάξεως τοῦ Ἁγίου Ἰγνατίου. Εἶναι δὲ οἱ ἀναφερόμενοι λόγοι οἱ ἑξῆς: «Ὑπῆρχεν (ὁ Φώτιος) τῶν εὐγενῶν κατὰ σάρκα καὶ περιφανῶν, σοφίᾳ τε κοσμικῇ καὶ συνέσει τῶν ἐν τῇ πολιτείᾳ τρεφομένων εὐδοκιμώτατος πάντων νομιζόμενος. Γραμματικῆς μὲν γὰρ καὶ Ποιήσεως, Ρητορικῆς τε καὶ Φιλοσοφίας, καὶ δὴ καὶ Ἰατρικῆς καὶ πάσης ὀλίγου δεῖν Ἐπιστήμης τῶν θύραθεν τοσοῦτον ἦν αὐτῷ τὸ περιόν, ὡς μὴ μόνον σχεδὸν φύσει τῶν κατὰ τὴν αὐτοῦ γενεὰν πάντων διενεγκεῖν, ἤδη δὲ καὶ πρὸς τοὺς παλαιοὺς αὐτὸν διαμιλλᾶσθαι. Πάντα γὰρ συνέτρεχον αὐτῷ ἡ ἐπιτηδειότης τῆς φύσεως, ἡ σπουδή, ὁ πλοῦτος, δι’ ὃν καὶ βίβλος αὐτῷ ἔρρει πᾶσα· πλέον δὲ πάντων ὁ τῆς δόξης ἔρως, δι’ ὅν αὐτῷ καὶ νύκτες ἄϋπνοι παρήρχοντο, περὶ τὴν ἀνάγνωσιν ἐμμελῶς ἐσχολακότι».

[2] Βλέπε περὶ τούτου εἰς τὴν ἑορτὴν αὑτοῦ, ἐν τόμῳ Ι’ τοῦ ἡμετέρου «Μεγάλου Συναξαριστοῦ τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τῇ κγ’ (23ῃ) τοῦ μηνὸς Ὀκτωβρίου.

[3] Ψεύδεται ἄρα ὁ Νεοκαισαρείας Στυλιανὸς γράφων πρὸς Στέφανον ὅτι κατὰ τὴν αὐτὴν ἡμέραν ἐχειροτονήθη Πρεσβύτερος καὶ Ἐπίσκοπος· ὁμοίως καὶ ὁ Σμύρνης Μητροφάνης καὶ ὁ Παφλαγὼν Νικήτας καὶ ὁ Θεόγνωστος, οἱ πολλὰ κατὰ τοῦ Ἀγιωτάτου Φωτίου τούτου γράψαντες· ὁμοίως καὶ ὁ Βαρώνιος ὁ λέγων, ὅτι ὁ Φώτιος ἦτο εὐνοῦχος, ἀρυόμενος τοῦτο, ἀπατηλῶς, ἔκ τινος ἐπιστολῆς Ἰωάννου Σακελλαρίου, διότι ὁ Ἰωάννης οὗτος δὲν ἔγραψε πρὸς τὸν Φώτιον, ἀλλ’ ὁ Φώτιος πρὸς τὸν Ἰωάννην (ὅρα σελ. 274 τοῦ β’ τόμ. τοῦ Μελετίου καὶ εἰς τὰ προλεγόμενα τῆς ἐν Ἁγίᾳ Σοφίᾳ συστάσης Συνόδου ἐπὶ τοῦ Ἁγιωτάτου Φωτίου, ἐν τῷ Πηδαλίῳ).

[4] Ὁ Πατριάρχης Ἰγνάτιος ἦτο υἱὸς τοῦ αὐτοκράτορος Μιχαὴλ Α’ τοῦ Κουροπαλάτου ἢ Ραγκαβὲ καὶ ἀνεψιὸς τοῦ αὐτοκράτορος Νικηφόρου Α’ τοῦ ἀπὸ Γενικῶν. Εἰς τὸν Πατριαρχικὸν θρόνον ἀνῆλθε τὸ πρῶτον ἐν ἔτει 846 διαδεχθεὶς τὸν Ἅγιον Μεθόδιον (842-846).

[5] Γράφων μετὰ ταῦτα ὁ ἱερὸς Φώτιος πρὸς τὸν Κλαυδιουπόλεως Ἰγνάτιον καὶ μεμφόμενος τὴν ἐπαίσχυντον ταύτην πρᾶξιν, μεταξὺ ἄλλων προσθέτει καὶ τὰ ἑξῆς: «Ἦν ποτε φευκτὸν καὶ φοβερὸν τὸ ἀνάθεμα, ὅτε κατὰ τῶν ἐνόχων τῆς ἀσεβείας ὑπὲρ τῶν τῆς εὐσεβείας κηρύκων ἐφέρετο· ἀφ’ οὗ δὲ ἡ τολμηρὰ καὶ ἀναίσχυντος τῶν ἀλαστόρων ἀπόνοια, παρὰ πάντα θεσμὸν θεῖον καὶ ἀνθρώπινον καὶ παρὰ πάντα λόγον Ἑλληνικόν τε καὶ βάρβαρον, τὸ οἰκεῖον ἀνάθεμα κατὰ τῶν προμάχων τῆς Ὀρθοδοξίας ἀναστρέφειν ἐφρυάξατο, καὶ τὴν βαρβαρικὴν μανίαν ἐκκλησιαστικὴν παρανομίαν ἐφιλονείκησαν ἀπεργάσασθαι, αὐτίκα καὶ τὸ φρικτὸν ἐκεῖνο καὶ ποινῆς ἁπάσης πέρας … στεφάνους ἀκηράτους καὶ ἀθάνατον δόξαν ἀντὶ ποινῆς ἀπεργάζεται!» (Ἐπιστ. ριε’ σελ. 156-157).

[6] Ὁ θεῖος Φώτιος εἰς τὸν ιδ’ λόγον τῶν «Ἀμφιλοχίων» εἰς τὸ —Τί ἐστι τὸ «διηνοίχθησαν αὐτῶν οἱ ὀφθαλμοί»· καὶ πῶς ἡ παράβασις ἰσχὺν ἔσχε διανοίγειν ὀφθαλμοὺς (Γενέσ. γ’ 7)— λέγει μεταξὺ ἄλλων καὶ τὰ ἑξῆς: «Μετὰ τὴν ἁμαρτίαν ὡς τὰ πολλὰ ἡ ἐπίγνωσις τοῦ ἁμαρτήματος γίνεται, καὶ τὸ μέγεθος τοῦ τολμήματος τότε μᾶλλον ἐπιγινώσκεται· τοῦ γὰρ ἐπιπροσθοῦντος πάθους καὶ κινοῦντος οἴστρου πρὸς τὴν ἁμαρτίαν μετὰ τὴν ἔκθεσμον πρᾶξιν πεπαυμένου τε καὶ ἠρεμοῦντος, τότε δὴ τότε ὥσπερ διακύψας τῆς πολλῆς ἐκείνης ἀχλύος καὶ ἀνανήψας ἐφορᾷ τὰ πεπραγμένα, καὶ εἰς οἵαν κατάστασιν ἐξ οἵας μετηνέχθη συναίσθησιν μᾶλλον λαμβάνει καὶ τὸ συνειδὸς τιτρῶσκον αὐτὸν καὶ διεγεῖρον ἔχων, διαβλέπει τρανῶς ἃ τοῦ πάθους ἐπιπροσθοῦντος οὐχ ὁμοίως ἔβλεπε».