Μαθὼν ὁ Πάπας Νικόλαος τὴν ὑπὸ τῆς Συνόδου δικαίωσιν τοῦ Φωτίου καὶ τὴν τοῦ Ἰγνατίου καθαίρεσιν διὰ τὰ γενόμενα σκάνδαλα καὶ τὴν ταραχὴν τῆς Ἐκκλησίας, περισσότερον δὲ βλέπων διαλυόμενα τὰ ὄνειρά του περὶ καθυποτάξεως τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας εἰς τὰς ἀλαζονικὰς καὶ κακόφρονας ἀξιώσεις τῆς Ρωμαϊκῆς Ἐκκλησίας, ἐθεώρησεν ὡς κύριον ἐμπόδιον διὰ τὴν πραγματοποίησιν τῶν σκοπῶν του τὸν Μέγαν Φώτιον. Ὅθεν ἐξαπέλυσε σφοδρότατον ἐναντίον του πόλεμον, ζητῶν τὴν διὰ παντὸς τρόπου ἀπομάκρυνσίν του ἀπὸ τὸν θρόνον τῆς Κωνσταντινουπόλεως. Ὅθεν ἀλαζονικώτατα φερόμενος ὁ τῶν μέχρι τότε Παπῶν ἁπάντων ἀλαζονικώτερος Νικόλαος, θεωρῶν ἑαυτὸν ὑπέρτερον καὶ αὐτῶν τῶν Συνόδων, ἐτόλμησε νὰ κηρύξῃ ἄκυρα τὰ πρακτικὰ τῆς ἐν Κωνσταντινουπόλει συνελθούσης Ἁγίας Πρώτης καὶ Δευτέρας Συνόδου, τὰ ὁποῖα ἀπέστειλε πρὸς αὐτὸν ὁ αὐτοκράτωρ Μιχαήλ.
Οὐχὶ δὲ μόνον εἰς τοῦτο τὸ ὀλίσθημα ὑπέπεσεν ὁ Πάπας Νικόλαος, ἀλλ’ ἅπαξ καὶ παρεσύρθη ἀπὸ τὸν τυφῶνα τῆς ἐπάρσεως καὶ ἀλαζονείας αὐτοῦ ἀπετόλμησε καὶ ἑτέραν ἀξιοθρήνητον πρᾶξιν. Συγκαλέσας ἐν Ρώμῃ ἐν ἔτει ωξγ’ (863) Σύνοδον τῶν Δυτικῶν Ἐπισκόπων ἐπιχειρεῖ θρασυτάτην ἐπέμβασιν εἰς τὰ τῆς ἐσωτερικῆς διοικήσεως τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας πράγματα, καθαιρέσας ἀδίκως καὶ παρανόμως τὸν καθαρώτερον ἀδάμαντος Φώτιον. Ἀλλὰ καὶ ἑτέραν ἁρπαγὴν ἐπιχειρεῖ, τὴν ἀπόσπασιν τῶν ὑποκειμένων εἰς τὸν Οἰκουμενικὸν θρόνον ἐπαρχιῶν. Πέμψας Ἐπισκόπους εἰς Βουλγαρίαν, τὴν ὁποίαν τότε νεωστὶ εἶχον οἱ Βυζαντινοὶ ὁδηγήσει εἰς τὴν Ὀρθοδοξίαν, ἐδίδασκεν εἰς τοὺς Βουλγάρους τὰς κακοδοξίας τῆς Ρώμης καὶ μάλιστα τὴν ἐν τῷ Συμβόλῳ προσθήκην, εἰς ἓν τέλος ἀποβλέπων, εἰς τὸ πῶς νὰ ἀποσπάσῃ τὴν Βουλγαρίαν ἀπὸ τὸν Οἰκουμενικὸν θρόνον καὶ νὰ ὑπαγάγῃ αὐτὴν εἰς τὸν θρόνον τῆς Ρώμης. Ἐκ τούτου μεγάλα σκάνδαλα καὶ ταραχαὶ ἠγέρθησαν καὶ εἰς τὴν Βουλγαρίαν.
Εἰς τὰς ἀθέσμους καὶ ὑπερφιάλους ταύτας ἐνεργείας τοῦ Πάπα Νικολάου δὲν ἦτο δυνατὸν νὰ μὴ ἀπαντήσῃ ἡ Ἀνατολικὴ Ἐκκλησία. Συγκαλεῖ ὅθεν ὁ Ἁγιώτατος Φώτιος Σύνοδον ἐν Κωνσταντινουπόλει ἐκ πάσης τῆς Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας, ἥτις καὶ συνελθοῦσα ἐν ἔτει ωξζ’ (867) καθαιρεῖ τὸν Πάπαν Νικόλαον καὶ ἀναθεματίζει ἁπάσας τὰς κακοδόξους παπικὰς καινοτομίας καὶ μάλιστα τὴν ἀπαρχὴν τῶν κακῶν,